Vi har besøgt Trysil, som satser stort på mountainbike turister, og vores Nordiske naboer har masser at byde på i forhold til mountainbike oplevelser

Trysil er måske nok mest kendt for skisport, men det er heldigvis kun om vinteren. Når sneen er smeltet, forvandles Trysil til et mountainbike mekka, hvor der er masser af muligheder for både små og store, samt begyndere og rutinerede.

I starten af august 2018, besøgte vi Trysil 3 dage i sommerferien. Trysil har ry for at være meget børnevenligt, så derfor var oplagt at tage hele familien med (2 voksne og 3 børn).

Turen til Trysil

Turen startede i Nordjylland, så den oplagte rute var til Frederikshavn og derfra med Stena Line til Oslo. Der er afgang kl. 09.15 fra Frederikshavn, og vi kom hurtig ombord på Stena Line færgen. Sejlturen er ca. 8 timer, hvor af de ca. 2 timer er en rigtig flot indsejling i Oslo fjord.

Ved ankomst til Oslo, kunne vi sætte kursen mod endedestinationen Trysil. Der er ca. 2,5 times kørsel fra Oslo til Trysil, men til gengæld er det en flot og anderledes natur, end vi ser i Danmark.

Mountainbike i trysil

Asfalteret pumptrack

Trysil er mest kendt for deres skiturisme, men har de senere år, investeret mange millioner i mountainbike, og det har gjort at de kan holde gang i turismen hele året. Trysil er en lille by med ca. 6.500 indbyggere (Om vinteren er der over 950 sæsonarbejdere i Trysil).

Et af de rigtig spændende projekter er Gullia, som er et område lige midt i Trysil, med ca. 20 km byggede spor. Det er super godt lavet, og består af en række spor, som er koblet sammen, så du kan få masser af timer til at gå i Gullia. Når du kører ind i Gullia, så er du i GT Bike Park, som består af en asfalteret pumptrack, 4 jumplines, og en lille sti/bane for de mindste.

Fra selve bikeparken er der stier som fører ud i området (Gullia), og de er alle markeret med blå, grøn, rød og sort. Her kan både store og små få mange timer til at gå, og køre de forskellige spor, men stadig være tæt på hinanden.

Eksempler på spor i Gullia

• Tractor Hill (Blå)
  • Rookie (blå)
  • Rock’n Roll (Blå)

Jeg havde Victor på 12 år med rundt i Gullia, og hans favorit var Sweet Dreams, som er en ca. 1.000 meter lang sektion, med et fald på 51 meter. Et rigtig sjovt flowstykke, som både begyndere og øvede kan have sjov på.

Video af “Sweet Dreams”

Sporene er navngivet, så de antyder hvad du kan forvente. F.eks. er Rock’n Roll en sektion med sten (rockgarden), og Bluberry Swing er store flotte sving og Happy Rabbit er små pumps og hop. Nogle er sporene eller sektionerne er under 1.000 meter lange, men er koblet sammen, så du nemt kan komme tilbage og tage sporet en gang til (Og tro mig, det får man lyst til).

Kort over Gullia

Sporet deler sig flere steder, og hver gang er det nemt at se gradueringen (sværhedsgraden), samt navnet på sporet. Flere steder er der også lavet bikestops, hvor man som en buslomme lige kan dreje fra, sidde på en bænk og tage lidt at drikke, eller bare give plads til hurtigere ryttere.

Der er ingen naturlige spor eller singletracks i Gullia. Det hele er bygget, men med respekt for de naturlige elementer, og så er det rigtig sjovt at cykle på.

Når du har kørt dig varm i Gullia, og gerne vil udfordres lidt mere, så er der den berømte Magic Moose. Magic Moose er et 7 km langt spor ned af fjeldet. Så her kan du tage liften (Fjellekspressen) op, eller du kan også vælge at cykle op.

Liftkort: Du kan købe liftkort flere steder i Trysil, og du kan både købe enkeltbillet (80 NOK), 2 timers kort (395 NOK), dagskort (450 NOK), eller f.eks. et weekend kort som gælder 3 dage (1.280 NOK).

Vil du hellere på en længere tur, eller bare ud og kører nogle naturlige singletracks (Singletracks hedder “flytstier” på Norsk), så er der også mulighed for det. Der er ca. 100 km markedet singletrack, og en hel masse “hemmelige” spor i området. Der er også masser af stier og grusveje, da de bruger dem til langrend om vinteren. Så uanset niveau, så er der mulighed for at cykle nogle flotte ture.

Cykler man op på fjeldet (eller tager liften), så kan du cykle “fejllrunden“, som er en populær tur rundt om fjeldet. Fjellrunden er ca. 14 km med 350 højdemeter, og højeste punkt er 927 moh.

Dag 1 – Gullia, GT Bike Park & Magic Moose

Indgang til GT Bike Park & Gullia

Kl. 09.00 stod vi klar til at hente vores lejecykler og liftkort, og jeg havde taget familien med, som udover kæresten består af 2 piger på 9 år og en dreng på 12 år. Pigerne er ikke er vant til at cykle mountainbike, så derfor startede vi med lidt opvarmning og tekniktræning på banen som ligger lige uden for hotellet.

Har man som i mit tilfælde børn med, eller er nybegynder, så er dette det oplagte sted at starte. Rundt om hotellet snor sig en teknikbane, som har masser af gode elementer, hvor nybegyndere og børn kan øve og træne forskellige færdigheder.

Præsentation af teknikbanen

Gullia og GT Bike Park

Efter en ca. 30 minutter på teknikbanen, var pigerne klar til mere, så vi cyklede en tur over i Gullia, hvor også GT Bike Park ligger, og hvor der er bygget nogle ret interessante spor. Området er forholdsvis lille, og uden de store højdemeter, men alligevel har de formået at lave ret mange spor, som alle er gradueret med farver og har egne navne.

Når du kører ind gennem “porten” til Gullia, finder du som det første GT Bike Park. Her er der en asfalteret pumptrack bane og 4 jumplines (Grøn, blå, rød og sort). Man føler næste man er i lilleputland, med en masse små “veje”. Der førere stier alle steder hen, men de er godt markeret, både med farver (sværhedsgrader) og navne, som antyder hvad man kan forvente af sporet.

Magic Moose

Da vi havde brugt en times tid i Gullia, cyklede vi hen til liften, som ligger ca. 600 meter der fra. Pigerne havde ikke mod på at cykle ned, men det var heldigvis ingen problem at tage liften med ned igen, så det var kun drengene der tog cyklerne med op.

Liften (Fjellekspressen) tager dig ca. 2,5km og 400hm op af fjeldet. Når du står af liften, drejer du til venstre, og der starter den efterhånden berømte Magic Moose. Magic Moose er et 7 km langt flowspor, som snor sig ned gennem fjeldet med høje sving (berms), små hop, sten og træbroer. Magic Moose er bygget, så næsten alle kan være med, og det er farten der bestemmer “sværhedsgraden”.

Vi nåede at kører 3 ture ned den eftermiddag, og det blev bare sjovere og sjovere for hver gang. Magic Moose er delt i 2, så ca. halvvejs nede kommer du til et stykke grussti, hvor der også ligger en lille restaurant, og her er det oplagt at holde en kort pause. Der kan være meget trafik på sporet, men mange steder er små bikestops, hvor “langsomme” ryttere er flinke til at dreje ind og give plads til bagfra kommende trafik. Har du brug for en kort pause, så er det også fint med den mulighed.

Liften lukkede kl. 16.00 og der var vi også ved at være godt trætte, så vi trillede ned på hotellet efter en god dag på cykel.

Dag 2 – Rundtur på fjeldet

Trysil er andet en bikeparks og pumptracks. Så for at få set så meget som muligt, havde jeg aftalt en guidet tur med Trysilguidene. Vi mødtes på hotellet, og guiden hed Mattias, og han har boet og guidet i området i 10 år, så han var særdeles lokalkendt. Vi cyklede af grusvej ud af byen, og Mattias kunne fortælle en masse interessante ting om området. Vi cyklede ca. 4 km ud gennem skoven, inden vi kom til et lækkert stykke singletrack, som endte nede ved bunden af fjeldet. Her fra cyklede vi op langs elven, og krydsede den ved en bro, hvorfra vi kørte ind på det næste stykke spor, som hed “Elvestien”, da den snor sig langs elven, tilbage mod Trysil.

Da vi kom retur til Trysil, havde vi en halvtimes tid, hvor Mattias (guiden) viste mig lidt rundt nede i selve byen, og fortalte en masse historier og anekdoter om området, inden jeg cyklede tilbage på hotellet. Efter et hurtig bad, havde vi en frokost aftale med Gro, fra Destination Trysil. Gro arbejder med PR & marketing af Trysil, og hun kunne fortælle hvilket tiltag de havde gang i, og hvad de havde gjort for at gøre Trysil til Nordens mountainbike mekka.

Efter frokost tog vi lige et par ture på Magic Moose, inden vi kørte i Gullia, og brugte et par timer der.

Overnatning i Trysil

Vi besøgte Trysil som en del af vores sommerferie, så vi flottede os og tog den “dyre” løsning, og tjekkede ind på Radisson Blu Resort i Trysil. Vi fik et familieværelse med plads til 5 for ca. NOK 2.000,- pr. nat. Det er et rigtig lækkert hotel, med pool, bowling, fitnesscenter og 2 restauranter.

Der er også andre muligheder for at bo i Trysil. Du kan leje en hytte eller lejlighed, eller vælge at bo på vandrehjem eller campingplads. Er man 4-6 mand eller en familie afsted, så er det muligt at leje en hytte til en fornuftig pris. Her kan du læse mere om priser for overnatning.

Generelt har Norge ry for at være dyrt i forhold til Danmark, og lad mig med det samme slå fast, at det er ikke billigt i Trysil. Men når det er sagt, så er stadig overkommeligt for de fleste, og man skal huske at kursen i skrivende stund er nede i 78 (100 NOK koster 78 DKK).

Så er man en flok afsted, og selv har cykler med, og lejer en hytte, så behøver det ikke at være dyrere end andre steder.

Cykelleje

På hotellet (Radisson Blu) finder du Sport Lodge’n som er en cykelforretning og cykeludlejning. Her har de et stort udvalg af cykeludstyr og tilbehør, så har du glemt noget hjemmefra, så kan du købe det her. Vi valgte at leje cykler, og jeg fik en lækker GT Force fullsuspension med 150mm affjedring, dropperpost og Schwalbe Magic Mary, som kostede 790 NOK pr. dag (ca. 620 kr). Prisen er inkl. forsikring.

Bonus info: Sweet Protection som laver hjelme, beskyttelsesudstyr, og cykeltøj er fra Trysil, og har stadig deres kontor her.

Trysil har været en stor oplevelse for hele familien. Der er super skønt, flot natur, lækre mountainbike spor og faciliteter, og vi kan kun forvente at det bliver endnu bedre over de næste år. Jeg elsker at rejse og cykle nye steder, og har efterhånden været rundt i det meste af Norden og Europa, og de fleste steder er unikke på hver sin måde, så derfor er det svært at sige hvilket der er det bedste.

Men Trysil bliver helt sikkert besøgt igen, og allerede nu snakker vi om at lave en tur til “Utflukt“, som er en Mountainbike Festival, som netop bliver afholdt i Trysil.

Tak til Destination Trysil, Trysil Bike arena, Radisson Blu Resort, Trysilguidene og Stena Line