Gravel – når gruset kalder

De senere år er det blevet mere og mere populært at køre på gravelbikes. MTBX har taget pulsen på sporten og fået input fra to erfarne “graulister”, Keld Blom og Lars Wilbur der også kører MTB.

På graveltur ved Hadsund

Da jeg for et år siden begyndte at lege med tanken om at skulle cykle til/fra arbejde opdagede jeg at en del af turen ville foregå på grusvej, jeg måtte derfor på jagt efter en cykel der kunne klare både asfalt og grus.

Her faldt jeg over en cykelkategori der hedder Gravel, de er behagelige at køre langt på, har bredere dæk end landevejscykler, men er heller ikke så brede som en MTB – det blev starten på grus eventyr. Jeg har fået input fra to kompetente “graulister” til at hjælpe andre igang med gravel som et supplement til MTB.

Keld Blom: Startede som landevejsrytter 1997, og stoppede som licensrytter i 2003. Herefter faldt kærligheden på MTB og for 1½ år siden blev der suppleret med en gravelbike. Keld har i 21 år arbejdet på værkstedet i Jensen Cykler.

Lars Wilbur: Butiksansvarlig i Cycle Sport Silkeborg, og har on/off kørt MTB igennem de seneste 15 år. Og er for blot et halvt år siden begyndt at køre gravel.

Hvad er gravel?

Gravel handler om at komme væk fra de asfalterede veje og ud på de mange grusveje i skove og på landet. Vi er i spændingsfeltet mellem landevejscykling, cykel cross og MTB.

For mange handler gravel, ikke om at komme hurtigst fra A til B, men om at få så mange oplevelser og sjov på turen, som overhovedet muligt. Gravel er med til ikke at skulle bekymre sig om cykelvalg, da en dedikeret gravelbike kører godt på både asfalt, grusveje og lettere singletracks.

En hurtig søgning i diverse Facebook grupper, viser også at der er mange såkaldte “social rides” i gravel grupperne. Det er ture hvor alle med en normal form kan deltage, hvor man venter på hinanden og har tid til en pause undervejs, og naturligvis tid til at tage et billede til instagram. Lars Wilbur opfordrer også til at man deltager i social rides rundt i landet og lærer nye graulister at kende. Husk at læse beskrivelsen af turen, for nogle social rides er mere tons end social, og der skal man være i en form til det.

Keld Blom kører gravel året rundt, mens hans MTB ofte står stille om vinteren da han ikke vil slide på sporene i de våde måneder fordi han ikke selv har mulighed for at deltage med at vedligeholde sporene. Keld fortsætter “Jeg skal ikke starte bilen for at komme ud til fede spor, men får stadig naturen tæt på i forhold til raceren” og at han “ser gravel som en mellemting mellem landevejen(fart) og mtb (natur og teknik)”.

Lars Wilbur kører gravel for at få basis kilometer i benene eller bare for at komme længere ud via en blanding af landevej og bred sti. “Jeg ser osse gravel mere som en oplevelse, hvor jeg kan køre ud til steder jeg ikke gider på min MTB, med lidt for meget vandring på”. Om sommeren er det nok lidt længere ture end om vinteren for mig, og vinter er der lidt mere træning baseret på min gravelbike, fortæller Lars.

Behøver du en gravelbike?

Inden du tager ned til din lokale cykelhandler og investere opsparingen i en dedikeret gravelbike, kan du jo passende pudse støvet af din hardtail MTB, den kan fint bruges til en start. Og hvis du så bliver grebet af gravel har de store cykelfabrikanter gravelbikes i alle prisklasser.

På graveltur på Merida hardtail MTB

Personligt har jeg en ældre hardtail stående som jeg ofte bruger til gravelture, den er hverken lavet af carbon eller med de nyeste gear, men en hyggelig graveltur kan den fint klare. Jeg har dog sidste forår investeret i en rigtig gravelbike fra Scott som jeg også kan bruge når jeg pendler til/fra arbejde – en tur på 34 km hvoraf en del kan gå ad grusveje.

Keld Blom kører på en Specialized Diverge pga vinkler og akselafstand er næsten som en fuldblods racer, og der er tænkt meget komfort ind ved at sænke overrør så sadelpind kan give sig mere. Der er endvidere indbygget en fjeder (Future shock) som gør at styret kan fjedre 2 cm op og ned, og derved mindske rystelserne i hænderne fra underlaget.

Lars Wilbur har købt en Niner RLT 9 RDO som er en high-end carbon gravelbike, hvor han selv efterfølgende har udskiftet komponenter på, så den står skarp til sommerens længere gravel / explorer oplevelser.

Merida MTB på graveltur på Langeland

Hvad er en gravelbike?

Gravelbike fænomenet er opstået i USA. Omkring årtusindskiftet kom der en udvikling blandt langdistance-cykelrytterne med en lyst til at udforske de kuperede, grusbelagte sideveje. Det satte skub i udviklingen af cykler der kunne håndtere grusvejene. I dag defineres en gravelbike som:

  • En cykel med racer-siddeposition til kørsel på asfalt og grus.
  • En længere hjulafstand, sammenlignet med en landevejscykel. Cyklen har skivebremser for at kunne tage dæk med en bredde på 32-45 mm, som oftest er tubeless.
  • En mindre aggressiv cykel udformning end en cykelcross cykel.
  • En lavere placeret krankboks for bedre at kunne klare grusvejene og singeltrack mere sikkert. Samtidigt giver placeringen af krankboksen også en god ydelse og komfort på længere distancer.

Trek Bikes beskriver det egentligt meget fint “Vi har simpelthen at gøre med cykel verdenens svar på Bundesligahår: Strømlinet og tjekket foran, vild og sjov bagpå. De fleste modeller har racerstyr og komfortabel geometri som en endurance racer, men med bredere dæk, der leder tankerne hen mod en mountainbike. Bredere dæk giver mere komfort og greb på ujævne og løse underlag”. Kilde: Trek Bikes.

Når du selv skal undersøge markedet for gravelbikes så mener Lars Wilbur at “man bør gå ned i sin lokale cykelbutik eller i en cykelbutik, hvor de kender til gravel og især kender forskel på gravel og cyklecross (CX). For ja, der er forskel på de to type cykler, ren geometri-mæssigt og ikke mindst på deres køreegenskaber.

Hvis du selv vil ud og købe en gravelbike så kommer det helt an på dit budget hvor lækker en cykel du får dig. Mange steder starter priserne omkring 8000 kr, men det giver god mening at bruge lidt mere, f.eks 12000 kr og så få en fin Bergamont med 1×11 gear og hydrauliske skivebremser.

Aften tur på gravelbike ved Aarhus

Hvor må du køre?

I Danmark må man færdes hele døgnet i Naturstyrelsens skove og i skove ejet af offentlige stiftelser, kommuner, andre statsinstitutioner eller folkekirken. Er man på cykel skal man holde sig på veje og stier. Der er ikke forskel på om du cykler på en almindelig cykel, en gravelbike eller en MTB. Der kan dog begrænses adgang pga jagt eller træfældning, der gælder også særlige regler for de beskyttede skove, se listen her.

I privatejede skove er der adgang fra kl. 6 til solnedgang. Man må færdes til fods og på cykel, men kun på skovveje og stier.

Kilde: Miljøstyrelsen.

Du må færdes til fods og cykle på veje og stier i det åbne land hele døgnet, også på markveje. Ejeren kan forbyde adgang med skiltning, hvis det i særlig grad generer privatlivets fred, generer den erhvervsmæssige udnyttelse af området eller der er behov for at beskytte plante- og dyreliv.

Kilde: Oplevmere.nu

Mere gravel

Her finder du nogle links som kan give dig mere inspiration til starte på at køre gravel.

Gravel Cycling Denmark (Facebook) www.facebook.com/groups/292051317843289/

Gravel Cycling Denmark (Strava) www.strava.com/clubs/gravel_danmark

Gravel Bike Danmark (facebook) <www.facebook.com/groups/gravelbikedk/
Gravel Nordjylland (Facebook) www.facebook.com/groups/2043191125919082/

Gravel Bike Østjylland (Facebook) www.facebook.com/groups/315650725620161/

Nordicgravel.dk – Gravel cykling i Danmark www.nordicgravel.dk/

Gravelmap.com – Gravel road maps and biking routes <www.gravelmap.com

Grusvej på det sydlige Langeland

1 kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *