Beregn dit dæktryk

Dæktryks beregner

Indtast din cykels og din egen vægt i hele kilo.

Det udregnede dæktryk skal ses som en tommelfingerregel. Nogle ønsker et hårdere dæktryk, og nogle et lavere dæktryk. Der er også forskel på typen af dæk på din mountainbike. Det udregnede dæktryk tager udgangspunkt i den samlede vægt (din cykels vægt + din egen vægt). Så start ud med det anbefalede dæktryk, og så kan du selv justerer lidt til, så du finder det dæktryk der passer dig bedst.

Korrekt dæktryk med manometer:

Et manometer er en måler som viser dæktrykket i BAR og PSI. Her er et udvalg af fodpumper med manometer, som kan måle det præcise dæktryk på din MTB.

Skema til omregning af BAR til PSI/PSI til BAR

BARPSI
1.014.50
1.115.95
1.217.40
1.318.85
1.420.30
1.521.75
1.623.20
1.724.65
1.826.10
1.927.55
2.029.00
2.130.45
2.231.90
2.333.35
2.434.80
2.536.25
2.637.70
2.739.16
2.840.61
2.942.06
3.043.51

Find dit korrekte dæktryk

Der er flere faktorer i spil, når du skal finde det dæktryk der passer dig bedst. Ovenstående beregner kan naturligvis ikke tage højde for at alle faktorer, men er lavet for at give dig et udgangspunkt. Ideen til beregneren fik vi, da det er et spørgsmål, mange nye mountainbikere kommer med, og alt for ofte køres der med for meget luft i dækkene.

Skal du have det optimale ud af din MTB, er det vigtigt at du køre med det korrekte dæktryk. Dæktrykket kommer blandt andet an på typen af dæk (bredden), hvilket underlag du kører på, samt din vægt.

Jo hårdere underlag, des mere luft skal der være i dækket. Så kører du meget på asfalt, grusveje etc, så skal der mere luft i dækket end hvis du primært kører steder hvor der er mudder, rødder og store sten.

En god tommelfingerregel er et dæktryk på 2,0 bar, men det er en smagssag, og kommer som sagt an på underlaget, vejr og vægt. Har du for højt dæktryk, er der større chance for punktering, og har du for lidt luft i, risikerer du at køre dækket af fælgen, eller lave et snakebite (hvor slangen bliver klemt mellem dæk og fælg).

Så mit råd er at anskaffe en pumpe med manometer, og tage den med i skoven, så prøve sig frem, til man finder det dæktryk der passer bedst. Find en god varieret rute, og kør en omgang med for eksempel 2,0 bar, og prøv så at justere trykket, og kør en omgang mere, indtil du finder det dæktryk der passer din vægt og kørestil bedst.

Her er nogle af de faktorer der har en indflydelse på dit dæktryk.

Den samlede vægt

Det er ikke lige meget om du vejer 70kg eller 110kg. Jo tungere rytteren er, des mere luft skal der i dækket. Der er også forskel på om du kører på en 8 kilo carbon cykel, eller en 16 kilos MTB med fuld oppakning. Det er den samlede vægt (rytter, cykel og evt. bagage), der tæller.

Dækstørrelse og bredde

Der er forskel på om du køre med 27,5″ eller 29″, og hvor brede dine dæk er. Der er også nogle der køre fatbikes, og andre ekstra brede dæktyper. Men som udgangspunkt så skal der mindre luft i dækket, des bredere det er.

Terræn og underlag

Skal du ud og trille en tur på skovvejen, eller skal du ud og race på et singletrack med mange sten og rødder? Underlaget er også en faktor der skal tages højde for når du skal vælge dæktryk. Jo mere ujævnt terrænet er, des lavere dæktryk.

Kørestil og temperament

Kører du XC, Enduro eller Downhill? Det er ikke lige meget hvilken disciplin du er til, når vi snakker dæktryk. Jo mere aggressivt du køre, des mindre dæktryk.

Video guide

Herunder kan du se drengene fra GMBN, snakke om dæktryk på mountainbike, alt efter hvilken kørestil og type du er.