Hvorfor tubeless?

En af de billigste og bedste opgraderinger man efter min mening kan lave på sin cykel er at lave hjulene tubeless. Ikke nok med at din roterende vægt bliver lavere så du kan accelerere hurtigere og holde farten bedre, så giver det også bedre greb, idet man kan køre lavere dæktryk så der er mere gummi som har kontakt med underlaget.

Man skal dog passe på ikke at køre så lavt dæktryk, at fælgen rammer rødder og sten som man kører over. Det kan i værste fald resultere i en bule i fælgen. En anden meget væsentlig fordel er at den væske som der ligger inde i dækket lapper små huller i dækket lynhurtigt, hvor du med en slange ville være punkteret.

Hvad er tubeless?

Tubeless betyder som ordet afslører, at man kører uden slanger i sit dæk. Det gøres relativ simpelt ved at tage slagen ud og fylde tubeless væske ind i dækket i stedet. Der er selvfølgelig lidt mere i det end blot at smide noget væske i og det kommer jeg ind på her.

Hvad skal du bruge?

  • Hjulsæt som er tubeless ready – Du kan få noget specielt tape til at konvertere dine fælge hvis ikke de er tubeless ready i forvejen.
  • Dæk som er tubeless ready – Nogle dæk kan godt fungere alligevel men jeg vil anbefale tubeless dæk, hvilket de fleste kvalitetsdæk også er.
  • Dækjern.
  • Kompressor eller airshot er at foretrække, men man kan også bruge en gulvpumpe.
  • Tubeless ventiler – Stans No tubes ventiler har aldrig svigtet mig, men jeg tror de fleste virker.
  • Tubeless væske – Jeg bruger Orange Seal og er meget tilfreds.

Fremgangsmåde:

  1. Start med at afmontere dine hjul på din cykel. Det gøres ved at løsne og fjerne din aksler som går gennem dine nav.
  2. Når du har afmonteret dine hjul, tømmer du dine slanger for luft, så slangerne kan fjernes fra dækket. Gem dækkene, de har stadig værdi.
  3. Monter dine tubeless ventiler i dine fælge og spænd dem godt til så de ikke senere lækker tubeless væske. Der skal være en lille gummiring både på ydersiden og på indersiden af fælgen.
  4. Monter igen dækket på din fælg så det sidder helt på på den ene side. Hæld så ca. 100 ml.(200 ml. fatbike) tubeless væske ned i dækket. Pas på ikke at få væsken ud over tøj og andre ting der ikke må blive snavset. Sæt nu dækket helt fast på fælgen med væsken inde i dækket. Gør dette med begge hjul.
  5. Nu skal der luft i. Jeg bruger selv en kompressor, med en lille benzinslange på luftpistolen så den passer ned over ventilen, til at pumpe dækket op med. Man også bruge en floorpump med lidt god vilje eller en Airshot som er en beholder specielt designet til at pumpe tubeless dæk op på farten og i værkstedet.
  6. Brug kompressoren til at få dækket til at sætte sig på fælgen og brug derefter en almindelig pumpe til at pumpe dækket op til den ønskede bar. Det kan godt være nødvendigt at pumpe dækket op til 3-4 bar for at det sætter sig ordentligt, det kan man høre ved at det giver nogle små knald. Det kan ligeledes ses ved den lille gummimarkering der går hele dækket rundt og findes lige hvor dækket møder fælgen. Man er ikke i tvivl hvis dækket ikke sidder ordentligt, så vil det se ud som om ens fælg er skæv når man kører hjulet rundt.
  7. Ryst hjulene godt og drej dem rundt så væsken kan komme godt rundt i hele dækket og så er du ellers klar til at køre tubeless.

Tubeless Video guide

Tips og tricks

Silikonespray eller sulfo.

Det kan være lidt et slid at få dækket til at sætte sig ordentlig på fælgen. Man kan med fordel bruge lidt silikonespray eller opvaskemiddel rundt i fælgen for at få dækket til at glide på plads.

Fjern det yderste af ventilen.

Har man ikke en kompressor kan det som sagt være svært at få nok luft ind i dækket til at luften bliver der. Her kan man skrue det yderste af ventilen af og så forsøge igen. Det gør at der kan komme meget mere luft ind i dækket på en gang. Det stykke man har skruet af skal på igen før dækket kan holde luft.

Bekvemmelighed.

Tubeless væske fordamper med tiden så der skal fyldes nyt på en gang imellem. Ca. hver 2 til 3. Måned alt efter vejret. Gider man ikke fjerne dækket hver gang, kan man bl.a. med Orange Seal få en måler som man stikker gennem ventilen for at se hvor meget væske der er tilbage. Man kan ligeledes med Orange få et injektionssystem til at hælde væske direkte gennem ventilen med en sprøjte.

Rul en tur.

Det kan godt være at der siver lidt væske ud ved ventilen og ved dækkanten, men det sker der ikke noget ved, rul en tur på 5 min. rundt i din hood så skulle det gerne stoppe.

De afmonterede slanger.

Slangerne som du har fjernet fra dækkene skal du ikke smide væk. Det kan stadig lade sig gøre at punktere så kraftigt fx. Med en flænge i dækket, at væsken ikke kan lappe dækket. (det har jeg dog ikke prøvet endnu) Derfor er det godt altid at medbringe en slange på dine ture. Du kan også bruge dækket til andre fede ting fx. Som ekstra god beskyttelse på din kædesstag.

Nye dæk.

Man kan godt lave tubeless med brugte dæk, men jeg anbefaler nye dæk, så man ved at der ikke er fyldt med små rifter, huller og andre utætheder. Jeg har været ved at rive håret af mig selv i bare frustration over et brugt dæk som ikke ville lukke tæt. Er det et brugt dæk som tidligere har været været brugt til tubeless burde der ikke være problemer.