7 almindelige begynderfejl

Olie eller fedt på bremseskiverne

Der er ikke noget værre en bremser der ikke fungerer ordentligt eller larmer helt vildt. Det kan være at man har fået lidt olie på sin bremseskiverne under en kædesmørring eller at efterladt fedt fra hænderne på bremseskiverne og det er nok til, at det hurtigt sætter sig på klodserne så de enten ikke fungerer ordentligt eller måske larmer eller piver. Det er svært at løse og det kan ende med, at man er nødt til at erstatte klodserne. Nogen gange kan det dog løses ved at rense bremseskiverne godt med sprit og slibe klodserne med sandpapir.

Til rensning af bremseskiver kan der bruges denne spray fra Morgan Blue jeg har selv rigtig god erfaring med produkter fra Morgan Blue

Overspændte skruer

De fleste skruer på en cykel spændes og løsnes enten med en umbraconøgle eller en torx. De kan kun tåle et bestemt moment og spændes skruerne over det foreskrevne kan det ødelægge både ramme og dele på din cykel. Det er derfor en god ide at anskaffe sig en momentnøgle hvis man godt selv vil skrue på sin cykel. Derved sørger man for aldrig at overspænde sine skruer. Jeg har selv ødelagt skruer på den måde og det er dumme penge at komme af med.

Momentnøgler kan fås i mange modeller. Her er en der kan bruges fra 2-24 nm som dækker de flester steder på cyklen. Bike Attitude Momentnøgle

Køb af ny cykel uden at have prøvet først

Det er fristende at købe en ny cykel ubeset, specielt fra de store online brands som Canyon og Radon. Men det er ofte ikke særlig nemt at komme til at prøve cyklerne inden. Det er dog muligt at prøve fx. Canyon i flere af deres showrooms men bor man ikke i nærheden af dem er man nødt til at finde en kammerat eller en i cykelklubben som har en. Kender man sin foretrukne geometri og rammemål helt perfekt kan det selvfølgelig godt gå men jeg vil altid anbefale at prøve før køb.

Cykelpartner har i øjeblikket gode tilbud på Cube cykler hvor man får rigtig meget for pengene

Glemme at medbringe vigtige ting på din tur

Det så surt at være ude og køre et fedt spor og så glemme at medbringe en slange til en punktering eller et kædeled til en sprungen kæde. Man kan selvfølgelig være heldig at man kan nasse på en af dem man kører med. Læs her hvad du kan medbringe på en hvilken som helst tur Hvad medbringer man på en mountainbiketur?

Misvedligeholdelse af affjedring og øvrige dele på cyklen

Det er dyrt og det virker måske unødvendigt for: “min forgaffel fungerer jo perfekt”. Det kan også sagtens være at den gør det, men det kan også være at den slet ikke er som den bør være indeni. Olien skal helst udskiftes hvert halve år og både for og bagdæmper skal helst have stort service hvert år. Jeg har selv været slem til ikke at overholde service på mine dæmpere for det koster hurtigt 1000-1200 kr. for et stort service for og bag. Jeg vil argumentere for at hvis man har en forholdsvis billig forgaffel 1000-2000kr ville jeg nok ikke servicere den lige så meget som jeg ville med fx. en forgaffel til 5000-8000 kr.  Det giver også en mere lækker forgaffel eller dæmper efterfølgende, præcis som når du udskifter en brugt kassette eller et udslidt dæk.

For grundig rengøring af cyklen

Man gør det i bedste mening, men man kan vaske sin cykel for meget og man kan vaske den på den forkerte måde, med fx. en højtryksrenser eller en hård stråle fra en almindelig sprøjtepistol. Rammer man nogle af sine lejer med en højtryksrenser er der en god chance for, at man sprøjter fedt ud af dem. Så går der ikke lang tid før man er nødt til at servicere eller udskifte dem. Den bedste måde at rengøre cyklen på efter min mening er med en børste og en spand vand samt en vandslange med sprøjtepistol på som kan bruse med lav styrke.

Forkert indstilling af cyklen

Rygsmerter og knæproblemer samt mange andre gener i kroppen efter cykling kommer ofte fra en forkert indstillet cykel, derfor at det vigtig at sætte sig ind i hvordan din cykel skal sættes os. Man kan selv undersøge det på nettet eller søge hjælp ved sin lokale cykelpusher. Man kan også gå skridtet videre og få lavet et bikefit så du kommet til at være ét med din cykel.

Læs evt. vores artikel om Bike fit – Fup eller fidus eller vores artikel om Skadesforbyggelse her

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *