Pirelli sagt med italiensk udtale, så kan det næsten ikke blive mere italiensk. Dækket er fra Milano er indbegrebet af motorsport, men de producere faktisk også dæk til cykelsporten, og det er både til racercyklen, gravelcyklen, bycyklen og så også mountainbiken. Vi har de seneste måneder testet deres dæk til trail, Pirelli kalder dem Scorpion Trail - læs med her.


Vores vurdering af Pirelli Scorpion Trail S og R som sæt

Test score af Pirelli Scorpion Trail S og R som sæt

Funktionalitet: 9

Design: 8

Pris: 7

Total Score: 8 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

Pirelli er mærket, som man altid ser i motorsporten og på racercyklerne. De fleste kender det nok: den gule firkant, hvor Pirelli står skrevet med rød skrift. De har stor erfaring med at lave dæk, der skal levere toppræstationer, og har også i udviklingen af deres dæk til mountainbikiken trukket på denne erfaring.

Vi har testet et par Pirelli dæk: Et som passer specifikt til forhjulet og et der passer specifikt til at sidde på baghjulet. Man vil ofte vælge et mere knopret dæk til at sidde foran, da man har behov for rigtig godt greb på fordækket. Fordækket rammer forhindringerne først, med stor fart og tryk, samtidig er det oftest fordækket der er skyld i styrt, hvis det glider, mister grebet i bermet, eller man rammer en rod forkert.

Scott Spark monteret med Pirelli dæk for og bag.

Bagdækket derimod følger egentlig bare med. De fleste har sikkert oplevet at bagdækket er gledet på en våd trærod, som har betydet at bagenden forflytter sig. Det kan for det meste reddes, hvor samme situation i mange tilfælde ender galt, hvis det er fordækket der forflytter sig. Men bagdækket skal også give greb, når man kører op af bakke, tager et berm eller accelerere i sporet, og derfor skal det stadig have et synligt mønster.

Pirelli laver mountainbike dæk til XC, trail, Enduro og e-MTB. Vi har testet deres dæk til trail, med den tanke, at de dækker overordnet kørsel i Danmark.

Scorpion Trail S er monteret tubeless.

Pirelli Scorpion Trail S

Dette dæk er beregnet til at sidde på forhjulet, hvor S står for soft, som i blødt underlag. Dækket har store knopper med god afstand i mellem dem. Det betyder at dækket får greb, ved at gå igennem den lidt blødere øverste lag af sporet, og gribe i det lidt hårdere lag. De store knopper på skulderen af dækket, giver et godt greb når man tager svingene aggressivt og med fart. Dækket klarer sig derfor rigtig godt i mudder, og generelt rigtig godt i våde forhold og i sne. Gummiblandingen giver også rigtig fint greb på det tørre spor.

Trail S dækket kommer med en dækvæg (casing) på 60 tpi, men den er forstærket af Pirellis ProWall teknik. Her er siderne forstærket, som skulle givet øget styrke mod punktering, og større stabilitet når der svinges. Dækket laves både til 27,5 og 29 tommer dæk, begge med en bredde på 2,4.

Dækket koster 400 kr.

Vores oplevelse af dækket

Dækket opleves som et ganske stabilt dæk med godt greb. Det giver tryghed i svingene, fordi man fornemmer at knopperne griber cyklen, og fører den og rytter igennem svinget med god balance. Det fungerer rigtig godt i mudder, og mudderet pakker sig ikke. Vi testede dækket i 29′ udgaven, som vejer 950 gram. Når man kommer fra et dæk som Wolfpack trail, der som sådan ikke er et mudderdæk men vejer 750 gram, så kan man godt mærke at dette dæk er lidt tungere. Men det er dog mest udtalt på transportsporerne, hvor der skal fart på cyklen. På sporet mærkes det ikke. Dækket vejer dog nogenlunde det samme som Schwalbes Nobby Nic.

I testen har det været sat op med tubeless. Dækket er utrolig nemt at sætte op med tubeless, og vi har fyldt lidt luft i engang i mellem.

Læs også: Topeak Joeblow Booster – nem opsætning af tubeless

Dækket kan bruges året rundt, dog ville vi skifte det, når forår og sommer kommer, hvis man kun kører XC og trail spor. Forsætter man på de tekniske nedkørsler, hvor greb er vigtigt, og vægt ikke er så vigtig, så beholder man dækket på. Vil man have et andet Pirelli dæk, så kunne man i så tilfælde kigge på deres Scorpion Trail M dæk, hvor m står for mixed.

Single compound

Dækkets gummiblanding er utrolig vigtig for hvor godt dækket er. Det har I helt sikkert lagt mærke til, også selvom I ikke har tænkt over det. Pirellis Single compound bygger selvsagt på deres mange års erfaring i motorsporten. Som ordet siger, er det den samme blanding hele vejen igennem. Derfor kan man også køre længere tid med dækket når det slides, da man ikke kommer ind til en anden gummiblanding når det øverste lag slides. Gummiblandingen kan godt virke lidt hårdere end f.eks. Maxxis 3C MAXX TERRA blanding.

Scorpion Trail R er montert med tubeless.

Pirelli Scorpion Trail R

Dette dæk har vi brugt som bagdæk, og faktisk betyder R i modelnavnet og rear, altså tiltænkt til baghjulet. Dækkets mønster er lavet til at give god acceleration og greb og samtidig god stabilitet når der bremses. Mønsteret giver et dæk, der kan bruges til forskellige underlag, både om vinteren og om sommeren. Bagdækket følger jo bare med, men må stadig gerne have godt greb og god stabilitet. Scopion R gør netop dette. Rullemodstanden er lille, og for det meste ligger man oppe på toppen af dækket. Men når det skal give greb, f.eks. hvis baghjulet skrider, så graver det sig ned, og finder det hårde greb. Det giver god tryghed i kørslen. Når der accelereres hjælper dækkets mønster ligeledes.

Når man svinger, er der en god overgang fra den lille rullemodstand på toppen af dækket, til de lidt større knopper der sidder med lidt større afstand på siden af dækket.

Trail R dækket kommer, som Trail S dækket, med en dækvæg (casing) på 60 tpi, men er ligeledes forstærket af Pirellis ProWall teknik. Dækket laves både til 27,5 og 29 tommer dæk, begge med en bredde på 2,4. 29′ dækket vejer 950 gram.

Dækket koster 429 kr.

Vores oplevelse af dækket

Trail R dækket opleves som et rigtig godt dæk. I testen har det været sat op med tubeless. Dækket er utrolig nemt at sætte op med tubeless, og vi har ikke oplevet, at det har tabt væsentlig meget luft undervejs. Der er stabilitet både ved aggressiv kørsel, gennem sving, og ved nedbremsninger. Der er fint greb i dækket når der bremses. I meget tung mudder, kan dækket godt pakke en smule, og derved give mindre godt greb. Men sådan opleves de fleste bagdæk, når de udfordres i den slags forhold. Det er jo en opvejning af, at man gerne vil have lille rullemodstand og samtidig godt greb.

Dækket vejer 950 gram, ligesom Trail S dækket. Det kan igen her opleves lidt tungt, når man kører på transportsporerne, men på sporet er det mindre udtalt. Det er små 200 gram mere end et Schwalbe Racing Ralph, som dog må betegnes som en dæk, der ikke er rigtig godt til vinterforhold.

Dette dæk ville vi kunne køre med hele året, da mønsteret ikke er alt for kraftigt, og at det fungerer rigtig godt på sporet. Pirelli foreslår selv, at man kan kombinerer det med et Scorpion M dæk, hvilket kunne fungere rigtig godt.

Sammen som sæt

Sammensætningen af de to dæk giver god harmoni i kørslen. De har været igennem en meget våd vinter, og stadig givet god sjov ude på sporet. De er blevet kørt hårdt, hvilket de har klaret rigtig godt. Er man en racer på transport stykkerne, kan de føles lidt tunge, men det mærkes ikke, når man racer på sporet. Men bruger man dem til tekniske nedkørsler, det vil sige mere enduro inspireret kørsel, så vejer de noget mindre end f.eks. Schwalbes Magic Mary (ca. 350 gram mindre), og det er en stor forskel.

Man kan sagtens køre med bagdækket Trail R hele året, og så bare skifte fordækket ud med et Trail M dæk. Så er man godt kørende hele året, på et af de mest famøse dækproducenters – Pirelli. Pirelle – som selvfølgelig kun kan siges med en lille rullen på “r” og et smil på læben.

Læs meres om Pirellis dæk her. 

Dækkene er stillet til rådighed af C.Reinhardt A/S