Vi er på vej ind i den der lidt mudrede sæson, hvor regn til tider er en modspiller for os derude på sporet. Som rytter er beklædning en vigtig overvejelse, når man bevæger sig ud på sporet. Men derudover skal man også tænke på de spor man bruger. For de kan også godt have brug for en regnfrakke nogle gange, for at de ikke bliver skyllet væk.

I år vil du igen opleve, at man på nogle spor henstiller til ikke at bruge dem i nogle dage efter et stort regnskyl. Du kan ofte læse om dette i de Facebook grupper, der ofte er tilknyttet sporet. Ofte vil du opleve, at sporet på enkelte meget våde segmenter udvider sig gevaldigt, kendt som braiding. Det er de steder hvor ryttere forsøger at undgå at vandpytterne, eller de større mudderhuller der opstår på sporet, ved at cykle i ydersiden af sporet, og dermed løbende udvide sporet. Flere udfordringer venter, og vi skal alle hjælpe med at løse dem.

Sporet der bare bliver bredere og bredere

Snak sammen

Det er et ømtåleligt emne, for nogle udøvere vil gerne have alle spor helt lukket indtil foråret kommer, mens andre opfatter våde spor og regnvejr, som en del af det at køre på MTB. Så længe det ikke fryser, vil sporerne blive ved med at være smattede, og nogle steder meget udsatte. Men så snart frosten kommer, fryser sporerne, og så er sagen og holdbarheden af sporerne en helt anden.

Brug sporet med omtanke

Men ligegyldigt hvad, så selvom det er vinter – må vi gerne bruge sporerne. Sådan er reglerne i hvert fald men de skal bruges med omtanke, så husk at tage nogle forholdsregler. Der er stor forskel på hvordan underlaget reagerer på regnen. Nogle skove er så tæt bevokset, at regnen ikke kommer direkte ned i sporet. Sporet kan også have et underlag der suger regnen, og dermed er fint at køre på.

Vær ikke for stolt til at vende om.

Mens andre spor er meget udsatte, og man ser specielt at spor med tyk belægning, kan tage stor skade, hvis vandet samler sig. Tænk på hvornår du bruger bremserne, de er med til at rive underlaget op. Der hvor det ses meget tydeligt er før berms, her forekommer ofte bremsehuller, som kan undgås ved at se frem og læse sporet. Du kan hurtigt vurdere om sporet er for mudret at køre på, efter du er kørt ind på et spor. Hvis du opdager det halvt inde på sporet, så vend om.

Tag de her seks råd med

Her er seks råd, du kan tage med i baghovedet, når du rammer sporet om vinteren.

  • Hav altid den sunde fornuft med derud, og vær ikke for stolt til at vende om.
  • Lav en vurdering om sporet kan holde til din cykel nu. Husk på, der er rigtig mange andre steder man kan køre. Det er på ingen måde et nederlag at vende om, og skåne sporet.
  • Øv din teknik, specielt dit flow og din bremseteknik. Læs sporet, Lad være med at klodsebremse, ellers tag farten af tidligt inden bermet.
  • Undgå at lave “hjulspænd” op af bakkerne, træk inden det sker.
  • Hjælp de lokale sporlaug – enten fysisk eller økonomisk.
  • Meld dig ind i en MTB klub – eller i det mindste følg med på dit lokale områdes MTB Facebook side.

Husk de frivillige

Der findes rigtig mange frivillige, der er i skovene mange gange om ugen for at reparere på sporene. Mange af dem er medlemmer af et af de mange sporbygger laug. Husk på dem, når du fræser rundt derude, hvis de ikke brugte en masse tid på vedligeholdelse, ville det se værre ud. Man kan sagtens hjælpe til, enten på de vedligeholdelses dage der ofte bliver afholdt, eller ved at tage sig tid til at fjerne et par grene i sporet, når man alligevel kommer forbi, på sin træning.