Wolfpack Trail – måske dit næste dæk?


Vores vurdering af Wolfpack Trail

Test score af Wolfpack Trail

Funktionalitet: 9

Design: 8

Pris: 8

Total Score: 8.3 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

Vi har de sidste måneder testet dækket Wolfpack Trail fra den tyske producent Wolfpack. Wolfpack er en forholdvis ny producent af dæk, men bagmanden trækker på mange års erfaring fra dækbranchen, og mange af os, har helt sikkert allerede kørt med dæk, hvor hans erfaring er brugt.

Wolfgang Arenz hedder manden bag Wolfpack dækkene, og han er ikke uden grund blevet kaldt “the godfather of rubber”. Han har tidligere udviklet Black Chili gummiet for Continentel, han var med til at lave Gripton gummitypen for Specialized, og senere var han med til at producere Addix gummitypen for Schwalbe. Så hans generalieblad må siges at være ret så imponerende. I 2018 gik han sin egen vej, og oprettede Wolfpack dækmærket. Wolfpack laver både mountainbikedæk og dæk til raceren. Faktisk er de dæksponsor for Astana cykelholdet.

ToGuard Compound

ToGuard Compound er navnet på det gummi der bruges i Wolfpacks dæk, som indeholder alle de erfaringer Wolfgang har gjort gennem sit arbejde med andre dæks gummisammensætning. Denne gummi er udviklet for at give størst mulig greb i underlaget, både når det drejer sig om sving, opbremsninger og acceleration. Gummiet skulle i forhold til andre producenter, give mindre rullemodstand og bedre greb, og stadig være bedre til at undgå punkteringer.

Wolfpack Trail dækket vi testede var et 29′ med en bredde på 2,25 som vejer 750 gram og kommer helt sort med hvid skrift. Dækket kan køres med slange og uden slange. Knopperne sidder med god afstand, med kraftige knopper yderst, til at holde greb i sving, og mindre kraftige knopper på toppen til at give greb, men samtidig mindske rullemodstanden.

Ud og rive jord op

Wolfpack Trail er testet hen over vinteren 2019/2020, og har derfor oplevet masser af regn og masser af mudder. Herudover er de testet i uger med frost i foråret 2020 og uger med forholdvis varme og helt tørre spor. Dækket er testet på en Scott Spark fuldaffjedret cykel, både med slange og som tubeless. Det er testet på mange forskellige slags spor, fra sporet i Tisvildeleje hegn, til øveområdet i Nordskoven i Silkeborg. Herudover er det testet på rodfyldte spor som sporet ved Sjørup mellem Viborg og Holstebro.

Oplevelsen af dækket

Oplevelsen af dækket stemmer helt overens med det Wolfpack selv lover. Det ruller rigtig godt med lille modstand på de forskellige spor, og så har de samtidig et fint greb. Man kan presse vægten ned i dækket i svingene, og har stadig rigtig godt greb. Dækket gør sig godt på både på tørre og meget mudrede spor, men bliver det meget mudret lerret jord, kan det pakke lidt mellem knopperne, men det gør de fleste dæk nok.

Forholdet mellem lille rullemodstand og godt greb er ret godt, samtidig med at dækket ikke krænger i hårde sving, det giver rigtig god tryghed, og gør at man kan køre cyklen lidt mere aggressivt.

Dækket har både været kørt med slange og uden slange. Der er markant forskel på dækket, når man piller slangen ud, i det man opnår mindre rullemodstand og bedre greb, blandt andet fordi man kan mindske lufttrykket i dækket. Herudover er det nemt at sætte op med tubeless, og det holder trykket i dækket.

Dækket vil kunne bruges året rundt til XC/trail både i Danmark og i udlandet. Vil man køre mere aggressive nedkørsler, bør man vælge et dæk med kraftigere mønster.

Dækket køre fint på asfalt uden den store rullemodstand, hvis man har brug for at transportere sig ud på sporet.

Konklusion

Wolfpack Trail er kvalitetsmæssigt fuldt på højde med de populære dæk i Danmark, såsom Schwalbe, Maxxis eller Continental. Prismæssigt kan man finde dem til omkring 330 kr., så de ligger i samme prisgruppe som de andre nævnte dækmærker.

De præstere rigtig godt på sporet, og det betyder ikke så meget om det er dyng vådt og mudret, eller knas tørt. Det er rigtig godt i sving, og står godt fast når det går lige ud. Rullemodstanden er lille, og sætter man det op som tubeless, opnår man de bedste resultater. Det er i øvrigt rigtig nemt at sætte op som tubeless. Dækket fås både som 27,5 og 29′ og fra en bredde på 2,25 over 2,4 til 2,6.

Det er klart et dæk, som vi kan anbefale til brug året rundt, og det forbliver på cyklen hele sommeren.

Dækket er venligst stillet til rådighed af Marker Scandinavia

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *