Har du prøvet at stå nede i din cykelbutik og skulle vælge dæk? Så har du sikkert oplevet, at det kan være lidt svært. Skal man tage det ene eller det andet, og skal man vælge et med tætsiddende små knopper eller et med store knopper med stort mellemrum? Schwalbe har i dag annonceret deres nye dæk, hvor de netop har gjort det nemmere at vælge. De har nemlig opdelt dem i forskellige typer. Vi har testkørt nogle stykker af dem.

Når vi snakker dæk, så er Schwalbe absolut en af sværvægterne, og de fleste har kørt med et Schwalbe dæk. Schwalbe kalder deres dækserie for Evolution, og udvikling er netop det, de kommer med igen. For to år siden kom de med deres Addix gummiblanding, og nu introducerer de en ny linje af karkasser, eller inderkerner. For at gøre det nemmere at vælge det rigtige dæk, har de givet de nye indre kerner (karkassen) navne efter hvilken slags mountaibiking de henvender sig til.

De 5 dæktyper

Super Race

Dækkene i af denne type er beregnet til Cross Contry (XC) og langdistancekørsel. I udviklingen af disse har der været fokus på lav rullemodstand og vægt uden at gå på kompromis med grebet, hverken når det går op eller ned. Desuden ligger Schwalbes RaceGuard under slidbanen og mindsker risikoen for punkteringer.

Super Ground

Disse dæk vil være det rigtige valg til mange forskellige terræner. Både single track med lidt udfordringer samt de længere ture. Dækkenes opbygning finder en rigtig god balance mellem beskyttelse mod punkteringer og en lethed, der øger køreegenskaberne. Schwalbes SnakeSkin stof på hele dækket sikrer en lav vægt og høj beskyttelse.

Super Trail

Dækkene i denne kategori er de mest alsidige blandt de nye dæk fra Schwalbe. Super Trail dækkene kan bruges til alt fra smalle spor i skoven til enduro kørsel. Dækkene er opbygget robust med masser af beskyttelse på både slidbanen og sidevæggene. Opbygningen giver dog stadig en forholdsvis lav vægt og lav rullemodstand, mens der også er masser af greb i svingene på grund af skulderknopperne

Super Gravity

I denne kategori er der virkelig lagt vægt på robusthed, som giver mulighed for at køre hårdt med masser af kraft og horisontalt tryk mod underlaget. Opbygningen af dækket består af 4 indre kerner samt SnakeSkin stoffet på hele dækket. Desuden er det bygget op med ekstra stabilitet i siderne, som dog stadig giver fleksibilitet og en blød kørsel.

Super Downhill

Den sidste kategori er for de mest aggressive kører, der kører alle forhindringer, alle hop og alle nedkørsler. Den utrolige stabilitet skyldes ikke mindre end 6 indre kerner under slidbanen, som også giver mulighed for at køre med lavt tryk i dækkene. Desuden er der 4 indre kerner og et SnakeSkin lag på siderne, som giver ekstra beskyttelse mod flænger og punkteringer samt øger stivheden i siddevæggene.

Vi valgte et par dæk og kørte en tur

Vi gav to af vores skribenter mulighed for, at vælge et dæk sæt de gerne ville køre en tur på, og de valgte lidt forskelligt.

Jónas valgte endurodækkene

Jónas kan godt lide en god nedkørsel, og da han er en tung rytter, skal der en godt stabilt dæksæt til. Derfor blev Big Betty og Magic Mary valgt, som er to dæk der henvender sig til enduro og trail segmentet. Big Betty er ikke helt ukendt dæk, men er sidst set på markedet i 00’erne.

Dækket er karakteriseret som et Super Gravity dæk, og henvender sig til rytteren, der vil have et rigtig godt greb, og samtidig presse dækket til sit yderste, med de ekstra stærke skulder knopper. Toppen af dækket er arrangeret sådan, at det giver gode rulleevner. Schwalbe anbefaler Big Betty som bagdæk.

Foran anbefaler de deres mere kendte Magic Mary. Dette dæk kategoriserer Schwalbe som Super Trail, og er konstrueret med store skulderknopper, for at give et godt greb, når cyklen presses rundt i sving på turen ned. Toppen af dækket giver ligeledes lille rullemodstand, mens knopperne stadig er store, men med større afstand.

For begge dæk er der tale om en indre kerne, som giver god stabilitet. Der er lidt mere af den, da den kommer under større pres end f.eks. et Super Race dæk. Den gode stabilitet koster lidt på vægten, i det begge dæk vejer mere end et kilo pr. styk.

Dækket blev monteret på en Orbea Rallon, og sat op som tubeless. Det holder vægten en smule nede, men giver også mulighed for, at kunne køre med mindre tryk. Der var 1,5 bar i hver dæk, til en fyr på plus 100 kg.

De er blandt andet kørt på en tur i Rold Skov, specielt på de sorte nedkørsler. Det mærkes at dækkene er lavet til at give greb på turen ned, men man mærker også at det ruller rigtig godt. Så selv om de vejer godt til, så kommer man frem af og op, uden at dø fuldstændig. Turen op er altid meget værd, hvis man bliver belønnet med en god nedkørsel, og det gør man i Rold Skovs sorte afdeling. Her mærker man, at dækkene er bygget til at give tryghed på turen ned, tage svingene og kværne de ujævne, rodfyldte og udfordrende underlag med høj fart. Derudover mærker man stabiliteten i dækket.

Jesper valgte Super Race

Jesper er en lettere rytter på under 80 kg og kører hardtail uden affjedring på baghjulet. Han kører primært single track i forholdsvis fladt terræn med enkelte udfordringer. Han kan godt lide at give den gas, så længe der også er plads til tekniske udfordringer og masser af hygge på sporet. Han valgte Racing Ralph og Racing Ray, da vægt og rullemodstand har betydning for hans kørsel. Til gengæld er der stadig brug for et godt greb, når cyklen bliver presset i sving og på mindre forhindringer.

Schwalbe anbefaler Racing Ralph til bagdæk og Racing Ray til fordæk, som blev monteret på Jespers Scott Scale 965. Racing Ralph er virkelig lavet til fart. Knopperne sidder tæt, men stadig med mulighed for at få greb, når der virkelig skal presses op af bakke. På Racing Ray dækket, som er beregnet til fordækket, er der mere plads mellem knopperne, hvilket giver det nødvendige greb, når der skal fart på i svinget. Begge dæk ligger i den lave ende af vægtskalaen på lidt over 600 gram.

Turene med Ralph og Ray foregik blandt andet på Hvid Pil i Grydebjerg Skoven ved Sorø, hvor der er rig mulighed for at teste et Super Race dæk. Sporet har lange lige stykker, hvor man rigtig kan presse kroppen til det yderste samt mindre hop, drop og skarpe sving samt tekniske op- og nedkørsler.

Det første man lægger mærke til ved de nye dæk, er den lave rullemodstand. Det er begrænset, hvor meget dækkene synger og suser. De holder rigtig god fart, men giver samtidig den tilstrækkelige stabilitet, når man møder forhindringer og sving. Dækkene er lidt bredere end, hvad Jesper normalt kører med. Det giver en ekstra trykhed i forhold til stabilitet og greb, men øger samtidig ikke rullemodstanden.

Schwalbe leverer

Det er et rigtig spændende tiltag Schwalbe har lavet med at opdele dækkene i kategorier af forskellige indre kerner, og dermed gøre det super let for alle os brugere, at vælge det rigtige dæk. Det betyder selvfølgelig ikke, at man ikke må køre XC race på en downhill dæk, men det giver i hvert fald en indikation af, hvad man kan vælge til den type mountainbiking, som man dyrker.

Dækkene som Jónas valgte er med store kraftige knopper, der er velegnede til det pres de udsættes for under nedkørsler. Jesper valgte et dæksæt, der er meget velegnet til XC, hvilket betyder dæk med mindre kraftigt mønster, og en indre kerne der ikke er så kraftig, som på de store enduro/trail dæk. Det betyder også, at vægten er noget lavere, hvilket jo er rigtig velegnet til XC segmentet. For begge dæksæt, er der tale om dæk med forskellige evner, som egner sig til for og bagdæk.