Vores vurdering af Panaracer Driver 29er Pro PR

Test score af Panaracer Driver 29er Pro PR

Funktionalitet: 8

Design: 8

Pris: 9

Total Score: 8.3 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

Der er rigtig mange der har forskellige dæk til alle årstider, der er lige så mange der bare køre med de samme hele året. Jeg har været en af dem der skiftede mellem et sommerdæk og et vinterdæk. Sommerdækket skulle kunne køre fra det sene forår, og til det tidlige efterår, mens vinterdækket skal køre resten af året.

Forskellen på dækkene har været størrelsen af knopperne og afstanden mellem dem. Panaracer Driver 29pro PR blev monteret da vi tog på sommerferie, og så er det ellers blevet testet på forskellige spor i Danmark. Læs med, måske det faktisk var et dæk man skulle overveje.

Mindre knopper – mindre rullemodstand

PanaracerI en tidligere test, præsenterede MTBX en test på dæk fra WTB, hvor vi talte for, at prøve noget andet end de gængse dækmærker. Panaracer er endnu et af de dæk, vi ikke ser så tit i butikkerne, hvilket egentlig kan undre. Er man en gammel ræv i MTB – sporten, kan man måske huske Panaracer dæk fra 90’erne, eller er det bare mig, der som ung rytter, uden det store budget, så Panaracer som det seje at få på cyklen dengang. Der er med Panaracer tale om en dækproducent der har været på markedet længe, faktisk har de produceret dæk siden 1978. Prismæssigt ligger dæk fra Panaracer lige under de dyre dæk, men det mærkes ikke på de testede dæk.

Fakta om dækket

Dækket er faktisk produceret i Japan. Det vejer bare 580 gram pr. stk. Dækket der blev testet er tubeless klar. På indpakningen står der, at det er punkteringsfri, jeg har endnu ikke oplevet nogle punkteringer, men har oplevet at kunne mærke rødderne på fælget, det beviser dog ikke at de er punkteringsfri. Er man opmærksom på at flytte vægten væk fra specielt baghjulet over rødder, så er risikoen for punktering i hvert fald mindre. Dækket er 29′ og har en bredde på 2,2. Prisen for et dæk er 379 kr.

Testen

sammenligningLige inden sommerferien blev dækkene monteret på et DT-Swiss ESpline 1900 hjul. Sommerferien var på vej, og der var planlagt mange ture i ferien. Sommer plejer at betyde sol og varme, og dermed tørre spor, som passer perfekt til dæk med mindre og tættere mønster. Det var, som de fleste ved, ikke tilfældet i år. For vejret var i begyndelsen af juli mere regn end tørvejr, og dermed også muligheden for køre ind i spor med meget mudder. Men det var der ikke noget at gøre ved, for vi skulle ud og cykle.

1-IMG_20160705_142755Jeg fandt hurtigt ud af, at med Panaracers dæk med små knoper og tæt mønster, kræver det en lidt anden kørestil, når der ligger meget mudder på sporet. Vægten på cyklen skal placeres lidt anderledes, for ikke at spinne rundt, f.eks. skulle der lidt mere vægt på baghjulet ved opkørsler, i forhold til et allround dæk som Schwalbes Racing Ralph.

Dækket er på tørre spor virkeligt et hurtigt dæk. Rullemodstanden er ikke stor, og det er vidunderligt at køre flow med. Det giver lav rullemodstand, rigtig godt greb i svingene, også når man pumper sig igennem svinget. Derudover “sejler” dækket ikke i svinget, forstået på den måde, at det holder formen. Grebet er rigtig godt, når der trædes mange watt op af bakkerne. Ned af bakkerne er der god kontrol, selvom det ikke har de største knopper. Alt i alt en super god oplevelse på tørre spor.

Som tidligere skrevet, var sporerne ikke tørre i sommeren 2016. Der var rigtig meget mudder, og jeg oplevede at mudderet pakkede sig på dækket, hvilket medførte, at grebet forsvandt betydeligt. Det var vigtigt, at undgå de våde sektioner op af bakkerne, og de alt for mudrede sektioner på det flade spor, da der ellers kunne opleves mindre kontrol, på baggrund af mindre greb. Jeg sammenlignede dækket med et Schwalbe Nobby nic (26′), og faktisk pakkede mudderet sig også på dette dæk.

Dækket var også lidt udfordret, når det gik op af, på meget løs underlag, som f.eks. opkørslen fra grusgraven og op, på sporet i Stevneskoven ved Svendborg, hvor sporets underlag består af sand og mindre sten.

Konklusion

PanaracerDækket kan ikke kun opfattes som et sommerdæk, og som Panaracer selv skriver på deres hjemmeside, er der tale om et allround dæk. Det passer også ret godt, dækket er meget mere end et sommerdæk. det kan køres fra forår til efterår, men der må ikke være alt for meget mudder.

Jeg er blevet overbevist om, at knopperne og det tætte mønster, trods vejret, ikke behøver at være så kraftige om sommeren, og vil da helt klart opfordre andre til at prøve denne slags dæk. Det er en sand fornøjelse, at kunne mærke hvordan det ruller af sted, og at flowstykkerne bare tages hurtigere, men stadig med fint greb i sving.

Ulempen er selvfølgelig at vejret i Danmark, kan være noget ustadigt. Dette kan være en af grundene til, at vi ofte kører med samme dæk året rundt. Men efter at have kørt på dækkene i halvanden måned, og dermed lært dem at kende, begynder mudderet faktisk ikke at være den store hindring. Det kræver selvfølgelig at man er mere opmærksom på mudrede sektioner, specielt når man køre op, men det vender man sig hurtigt til.

Dækkene er venligst udlånt af HF Christiansen – der importerer Panaracer til Danmark