Dæktest: WTB Vigilante 2,3 og Trail Boss 2,25


Vores vurdering af WTB Vigilante 2,3 og Trail Boss 2,25

Test score af WTB Vigilante 2,3 og Trail Boss 2,25

Funktionalitet: 9

Design: 8

Pris: 7

Total Score: 8 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

Da vores spor var under størst angreb af vand, mudder og mere vand, fik jeg mulighed for at teste WTB’s Vigilante 2,3 som fordæk, og deres Trail boss 2,25 som bagdæk. 2 dæk der ikke står tilbage for så meget, og som står fast, i medgang, men specielt i modgang. Dækkene blev testet, uden at nogle spor tog skade.

Fatbike i forklædning….

WTB TRAIL BOSS og VigilanteFatbike er vist at tage meget store ord i munden, men Vigilante har en bredde på 2,3 tommer, eller 5,84 cm. mens Trail Boss dækket har en bredde på 2,25 eller 4,8 cm. En fatbike har dæk med en bredde på omkring 10-12 cm. Så at blande fatbikes ind i den her test, er måske helt ude af proportioner, og det vil jeg så lade være med. Men de her dæk fra WTB har altså nogle egenskaber, som man ikke finder i f.eks. et Specialized Ground Control. Siderne er høje, og man kan derfor køre med lavere dæktryk, og så kan man måske tilsnige sig, at sammenligne med en fatbike. Og så ikke mere om fatbikes.

Hvem og hvad er WTB

WTB eller Wilderness Trail Bikes, er ikke Hr. hvem som helst. WTB blev startet i mountainbikens tidlige barndom i 1982 i Marin County i Californien. Der er altså tale om et produkt, som har været med hele vejen, og som er gået fra at være det der lille firma i garagen, til en stor producent af forskellige dele til MTB, men de har hele tiden været en markant spiller på MTB markedet.

Dækkene er stillet til rådighed af LMS Cycling, som blandt andre produkter i folden, importerer WTB produkter til Danmark. De har også fælge, sadler og greb fra WTB. Derudover henter de også tubeless kits og slanger til Danmark. Tubeless må WTB’s dæk være lavet til, for de var ikke helt nemme montere.

Lidt om dækkene

WTB TRAIL BOSS og VigilanteDækkene er såkaldte foldedæk – de er foldet sammen, når man får dem. Det gør dem lidt sværere at montere, da de ikke har den helt runde form, når de pakkes ud. Jeg har monteret en del dæk, men de her var virkelig svære at montere. Jeg monterede dem på mine egne 29′ Stans Notubes Rapid ZTR, som i forvejen er tubeless ready, ligesom WTBs dæk er. Det tog mig lidt tid at få dækket krænget på, jeg brugte sæbe for at de kunne glide på, og så hjalp det ikke, at slangen flere gange sad lidt i vejen.

Jeg kører ikke tubeless endnu (gem den diskussion til et andet tidspunkt), men en montering uden slange ville nok have været nemmere. Dækkene er begge tubeless ready, og de lukker meget tæt på mit fælg. Det bør nok være min næste test med dem. Som et lille ekstra, er det værd at bemærke dækkenes udseende. De skiller sig ud, men den kraftige hvide staffering på siderne.

Jeg havde i samarbejde med LMS Cycling valgt, at Vigilante dækket skulle køres som fordæk, og Trail Boss dækket som bagdæk. Dette blev besluttet ud fra, at dækkene skulle bruges til XC.

WTB Vigilante 2,3 29′ – fra 399 kr. hos LMS Cycling

Vigilante dækket blev brugt som fordæk. Det er det også rigtig godt til, da det er det kraftigste dæk af de 2 dæk i testen. Det har store knopper, både på toppen og på siderne, knopperne er placeret med god afstand, hvilket giver et rigtig godt greb, både når sporet er vådt, men også når det er tørt. Dækket er højt, og dermed giver det mulighed for, at køre med mindre lufttryk. Jeg kunne køre med ca. 0,2 til 0,4 mb mindre tryk end jeg plejer. Dette er med til at give super greb, i det våde vejr, men også på det frosne tørre spor. Derudover giver det stor kontrol, stabilitet og ikke mindst tryghed for rytteren – det skal nok være der, når man presser det aggressivt ned i et sving. Derudover absorberes rødderne bedre i dækket, qua det mindre tryk i dækket.

Dækket har forholdsvis blød gummiknopper, hvilket er med til at give det gode greb, men dækket er lavet af materiale som skulle holde længere, trods det bløde materiale. I dæk med store knopper, kan man ikke undgå rullemodstand. Men min oplevelse er slet ikke, at det giver mindre fart, i forhold til andre “vinter” dæk jeg har kørt med. Siderne har ekstra gummi, hvilket giver større stabilitet, og man føler ikke man sejler rundt. Derudover giver det også beskyttelse, når dækket passerer sten, rødder og andet på sporet.

Det er helt klart et super godt vinter fordæk til XC, som både reagerer godt i mudder og vådt vejr, men også når sporet tørre op, og fryser til et hårdt underlag. Det vil helt klart være et fortrukket dæk, i stedet for det Specialized Ground control som jeg normalt kører med. Et minus ved dækket er vægten. Nu er jeg selv en tung rytter, så vægten er måske underordnet, men dækket vejer 984 gram, hvilket er næsten 300 gram mere end Ground Control dækket i samme størrelse.

Pris: 399 hos LMS

Trail boss 2,25 29′ – fra 399 kr. hos WTB Danmark

WTB TRAIL BOSS og Vigilante

Trail Boss dækket kørte som bagdæk, og det er noget anderledes end vigilante dækket. Det er knapt som groft i knopperne, og de sidder tættere sammen, hvilket givet et hurtigere dæk. Dækket har en rundere form, men med kraftige knopper på siderne, for bedre greb. Siderne på dækket er forstærket med ekstra materiale, hvilket giver god komfort, og fin kontrol på singletracks med mange rødder.

Der er stadig masser af fart i dækket, og kombineret med et Vigilante foran, er det faktisk et ret godt bagdæk. Dækket opførte sig rigtig godt i opbremsninger, selvom det gik stejlt nedad, samtidig med at det gav fin støtte på vej op. Dækket klare sig rigtig fint på singletracks fyldt med rødder, sten og andre forhindringer. Her giver det fin fart, og god kontrol. Men som så mange andre dæk, så skal man være klar på at det skrider på glatte rødder, men med god teknik, så er det ikke noget der slår en ud.

På min Superior XP LTD oplevede jeg dog, dækkets højde, gav udfordringer med hensyn til pladsen mellem dæk og krankboksen. Med meget sne, is og mudder, var jeg lidt nervøs for, at dækket ville tage diverse genstande med op, og ramme kædestagen helt inde ved krankboksen. Men det var nok mere en bekymring, for det skete ikke. Et minus ved dette dæk er vægten. Igen er der tale om et dæk på ca. 1 kilo. Sammenlignet med f.eks. et dæk som Schwalbes Nobby Nic, er det ca. 300 gram tungere.

Pris: 399 hos WTB

Afrunding

Når man begynder at kigge lidt på sin cykel, og begynder at bruge den i mange timer om ugen til træning i skoven, så begynder man også at bemærke det der ekstra. Den kan være at et skift til bedre lejer i hjul, giver mindre rullemodstand, og det kan være at klinger med en anden opsætning end standard, er bedre til mig som rytter. Når man har gjort det, så har man også overvejet hvilke dæk der er bedst til forskelligt vejr og spor. Dæk fra WTB er helt sikkert et dæk man skal overveje, når man næste gang skal skifte. Dækkene ligger på samme hylde som de bedst kendte dæk, og så er der, ud over dem i testen, rigtig mange at vælge i mellem.

Dækkene ville have kommet til sit fulde potentiale, hvis jeg havde monteret dem uden slanger, altså som tubeless. Det er det de er produceret til, og det er de virkelig velegnet til. Men jeg satte slanger i, og det fungerede også virkelig godt.

WTB TRAIL BOSS og Vigilante

Vigilante

Vi er rigtig gode til at køre med de samme dæk alle sammen. Dette er en generalisering – jeg ved det, men man ser rigtig mange cykler monteret med dæk fra Schwalbe, specialized, Maxxis og lignende dæk på sporerne i Danmark. Mange tænker ikke rigtig over hvilke dæk de kører på, og har måske de samme dæk monteret året rundt. Når de så skal have nye dæk, købes de samme. Men næste gang, så kig dig lidt omkring. Prøv f.eks. nogle dæk fra WTB. Her får man dæk der virkelig støtter og giver super kørsel specielt på denne årstid.

Trail Boss

Trail Boss

Skal man sige noget dårligt om dækkene, så er vægten lidt større end på de dæk de skal sammenlignes med, og så er prisen lige en tak højere end f.eks. Specialized ground control.

Jeg kan sige, at jeg på en tur her efter frosten satte ind, og gjorde sporerne hårde og super sprøde at køre på, lavede flere PR, og forbedrede mig på flere segmenter. Det syntes jeg sgu er ret godt gået, nu hvor dækkene er store, og med store knopper. Så kig dig for, næste gang du skal have dæk, WTB skal helt sikkert med i overvejelserne.

Dækkene er venligst stillet til rådighed fra LMS Cycling – WTB Danmark. Som også sælger dem på deres side.

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *