Test: Orbea Occam H30

Vi har testet en Orbea Occam H30, som vel kan kaldes en ægte trail cykel. En ægte trailcykel, og vil man deltage i f.eks. trailcuppen, så er dette en rigtig god cykel at starte på.


Vores vurdering af Orbea Occam H30

Test score af Orbea Occam H30

Funktionalitet: 9

Design: 9

Pris: 9

Total Score: 9 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

Orbea kommer fra det nordlige Spanien i området Mallabia. Og selvom cykelmærket først har markeret det danske marked inden for de seneste år, har firmaet allerede en del år på bagen.

Det blev grundlagt i 1840, men producerede i starten kun våben. Fra 1930 blev våbnene lagt på hylden og Orbea startede deres cykel produktion. I 1934 var Orbea for første gang repræsenteret i Tour de France. Men vi skal helt frem til 1989, før Orbea begyndte at lave mountainbikes. Og i 2017 tilføjede de E-MTB cykler til deres portefølje. Alle Orbea cykler produceres og samles i Mallabia. Vi har tidligere testet en Orbea OIZ 29 M10 TR, og nu har vi været ude på en Orbea Occam. Med den bevæger vi os lidt længere hen mod endurokonceptet, med lidt mere vandring, og en lidt mere tilbagelænet geometri.

MyO (My Orbea)

Når man overvejer at købe en Orbea, har man på de lidt dyere modeller mulighed for, at ændre udseendet af cyklerne, og på de fleste modeller kan man ændre udvalgte komponenter på cyklen, allerede inden cyklen forlader fabrikken i Spanien. På Orbeas hjemmeside finder du modellen du vil købe, og herefter har du mulighederne for, at vælge de farver du ønsker den skal have, måske endda få skrevet dit navn i cyklens lak, og ændre komponenterne som cyklen er præudstyret med.

Når du så har designet din egen unikke cykel, er det bare at læne sig tilbage i stolen, og vente på at Orbea får den malet, samlet og afsendt. Når de har fundet de komponenter du ønsker og lakeret cyklen som du vil have det, bliver cyklen sendt til din lokale Orbea cykel forhandler, hvor de vil samle cyklen for dig. Så selv hvis din bedste cykelven har en tilsvarende model, kan de altså have meget forskellige udtryk, alt efter hvor kreativ du er i dit design. Det betyder også, at du ved præcis hvornår du modtager din cykel, og du ved den vil blive produceret.

Specifikationer

Occam er med sin tilbagelænede geometri en rigtig god trailcykel. Med 140 mm. vandring kan man køre alle spor i Danmark. Samtidig er den stadig rigtig fin at køre op af bakke. Orbea har på årets model gjort hældningen på saddelrøret en smule mere stejl, hvilket giver en bedre position, når du skal op af bakkerne, så du kan nå de fede nedkørsler.

Cyklen vi testede havde følgende opsætning,

Rammen: Orbea Occam Hydro High Polished 2020 Triple Butted 140mm travel 29″-Boost 12×148

Forgaffel: Marzzochi Bomber z2 140 mm (Kan opgraderes)

Bagdæmper: Fox Float DPS Performance 3-Position Evol custom tune 210x50mm

Kranksæt: Shimano MT610 32t

Gear: En blanding af Shimano XT, SLX

Bremser: Shimano MT501 BR500 Hydraulic Disc (Kan opgraderes)

Hjul: DT Swiss XM1900 Spline 30c (Er opgraderet)

Dæk: MAXXIS High Roller 2,5

Dropperpost: OC2 Dropper 31.6mm 125mm travel.

Saddel: Selle Royal 2043

Test

Occamen er testkørt i ca. 4 uger hen over jul og nytår 2019. Det har givet et fint indtryk af, hvad denne cykel tilbyder. Der er mest kørt trail/enduro spor i Silkeborg, Rold Skov og Ødalen ved Viborg.

Indtryk af cyklen

Det er vigtigt at nævne, at denne model af Occam’en er entry modellen, det vil sige deres billigste udgave i modelrækken. Til en pris på omkring 17.500 kr., får man meget udstyr for pengene. Vil man gerne prøve sig af med mere vandring, og en rigtig fin geometri til rigtig trail, så er dette en rigtig god begyndercykel. Der er gode muligheder for at opgradere til bedre komponenter, f.eks. et skift af bremser og måske forgaflen, alt efter hvor aggressivt man kører.

Vores indtryk af cyklen er rigtig positivt, den ligger godt på sporet, kommer fint rundt i snævre berms, og tager store drop og hop rigtig fint.

Cyklen har nogle finesser, såsom den indvendige kabelføring. Den går ind øverst på højre og venstre side af skrårøret. Længere nede af røret kommer kablerne ud igen, og bliver så ført ind i selve baghængeren. Det er rigtig godt tænkt, fordi man derved undgår, at kablerne unødigt vrides eller skrammer rammen under kørsel. Herudeover ligger de fint skærmet af fra sten, klipper rødder og andet der kan komme op på undersiden af skråræret.

En anden lille fin ting er den store plastik afskærmning, der sidder under krankboksen. Den vil være rigtig nyttig til at skærme rammen for stenslag og andet der kan ødelægge den.

På sporet

Kender I de sorte spor omkring DH sporet i Rold Skov? Det var et af steder, hvor cyklen blev kørt. Rold Skov er et spor med både naturlige spor, byggede spor, og så er der mange rødder, hop, drop og snævre sving. Men før man kan få lov til at få alle de dejlige udfordringer, skal cyklen lige op af bakkerne til dem. Bakkerne er lange i Rold Skov, og de har flere gode udfordringer undervejs. Occamen er med sin lidt korte reach (længden fra saddel til styr) rigtig fin at kravle op med. Selvom head angle, altså hvor mange grader forgaflen stikker ud, giver et lidt tilbagelænet position, og dermed gør cyklen længere, er der fine klatreegenskaber i cyklen. det hjælper også at saddelrøret har en forholdsvis stejl hældning.

Nej, men vinder ikke over den lette XC cykel, men man kommer op i en fin fart. Gearingen er rigtig fin, og man mangler ikke gear på vej op.

Når man så er oppe og skal ned, så skal gaffel og dæmper låses op. Det gøres nede på dæmperen og gaflen, der er nemlig ikke nogen remote på styret. Hvilket man hurtigt vender sig til.

Cyklen ligger godt i sporet, der er godt greb i dækkene, og med pump i svingene, føler man sig stadig tryg, selvom man kommer igennem med en god fart. Man har en god balance på cyklen, og kan nemt bevæge sig rundt, alt efter hvad sporet smider i hovedet på dig.

Når man kører meget trail/enduro, og derudover også kører tungt og aggressivt, nåede Marzzorchi Bomber forgaflen nok til sin grænse. Den er ikke så fint følende, og bumber en smule. Derudover var bremserne fra Shimano ikke lavet til min vægt, og til min måde at køre på.

De var ikke tilstrækkelige nok, men det er der jo råd for, og de kan nemt skiftes ved køb, uden at gøre cyklen ret meget dyere. På den her cykel har man opgraderet til DT Swiss hjul, og det mærkes, i det den ruller fint uden at man føler den store modstand. Derudover giver de også god stabilitet i kørslen. Det er helt sikkert en opgradering man skal tage med, igen uden at cyklen bliver væsentligt dyere. Ofte kan det betale sig at lave disse opgraderinger ved køb af cyklen, idet man kan spare mange penge, i forhold til at skulle opgradere senere.

Se video fra testen i Rold skov. Jeg var en tur med Kim fra MTB__dk, som har lavet nedenstående video.

Vurdering

Orbea er ret gode til at producere cykler, så enkelt kan det siges. Her på redaktionen er vi ret glade for de cykler vi har kørt på fra Orbea, og Occam’en skuffer ikke. Med de få forslåede opgraderinger, får man en rigtig god trailcykel, som giver dig en masse muligheder i skoven, uden at du behøver at sælge en cykel eller to, for at få råd til den. Den klatre godt, og den køre virkelig godt ned af. Cyklen er rigtig godt udstyret, og til den pris, får man en rigtig god cykel, og det er helt sikkert en cykel jeg vil anbefale at man tester, hvis man gerne vil ud og køre på de mere tekniske nedkørsler, og måske skal deltage i Trailcuppen for første gang.

Prisen for Orbea Occam H30 med DT swiss hjulopgradering er ca. 19.000 kr. Køber man standardmodellen ligger den på 17.500 kr.

Læs mere

Orbea Occam H30 (2020) er stillet til rådighed af Orbea i Danmark, gennem cykelbutikken Bikevænget på Mors. Du kan læse mere om Orbea Occam H30 her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *