Orbea har netop præsenteret deres helt nye Rallon 2022 model. Rallon er Orbeas enduromaskine, der er bygget til endurorace, men som sagtens gør sig, når man bare skal afsted med vennerne, for at finde de største nedkørsler. Orbea Rallon kommer med 160 mm. vandring bag på og 170 mm. vandring på gaflen, og så kan man både få den med 29' for og bag og som mullet.

Orbea kommer fra det nordlige Spanien i området Mallabia. Orbea er ved at være godt kendt på det danske marked, hvor specielt modeller som OIZ, Alma og deres trailcykel Occam, er de mest kendte modeller. Men de laver også en rigtig enduro cykel, og det er deres Orbea Rallon. Rallon modellen er en fuldblodsenduro cykel, og der kører ikke mange af dem herhjemme.

Bygget til nedkørsler

Orbea Rallon er bygget til at kører ned af, men man kan sagtens få rigtig god rul i cyklen på vej på. Der er flere og flere cykler i Danmark med stor vandring på gaffel og bagdæmper. Med Orbea Rallon kan man både gøre sig på de danske røde og sorte spor, og man også nemt følge med, når man rammer Vallåsens downhill linje, eller en bikepark i Østrig.

29′ eller Mullet

På denne version af Orbea Rallon kan man vælge at have 29′ hjul for og bag, som vi kender det, eller en mullet opsætning, med en 29′ forhjul og et 27,5 baghjul. Vinklen på kronrøret er på hele 64,5′ hvilket giver rigtig god kontrol, og en rigtig god enduroopsætning. Rammen har lav skridthøjde, hvilket skal være med til, at give god bevægelse på cyklen. Og så er saddelrøret meget stejlt, hvilket giver bedre pedallering.

Der er plads til 200 mm. dropper post, og det er selvom man vælger S, M, L eller XL. Ved skift i linket til bagdæmperen, kan man skifte mellem et 29′ hjul eller et 27,5′ hjul. Det giver mulighed for, at skifte alt efter hvor man kører henne.

Affjedringen er mere progressiv

Orbea har gjort kinematikken af affejdringen mere progressiv. Bagdæmpningen bevæger på en måde, hvor de 160 mm. vandring giver hurtig og adræt kontrol i berms, og masser af kontrol og trækkraft i det hårde terræn.

Orbea Rallon kommer med flere finesser. I det nedadgående skrårør, er der lavet et lille hulrum, hvor man kan gemme de nødvendige småting man skal have med. Inden i er der 2 sealed poser, hvor man kan gemme slange, tubeless kit, og lidt værktøj.

Derudover er der placeret plastikbeskyttelse på strategiske steder på cyklen. Derudover bryster Orbea sig med, at deres lejer er fuldt forseglede, hvilket vi jo er glade for.

MyO (My Orbea)

Overvejer man at købe en Rallon, kan man gøre den lidt mere personlig. På de lidt dyrere modeller, er der mulighed for, at ændre udseendet af cyklerne. Man kan på de fleste modeller ændre udvalgte komponenter på cyklen, allerede inden cyklen forlader fabrikken i Spanien. På Orbeas hjemmeside finder du modellen du vil købe. Herefter har du mulighederne for, at vælge de farver du ønsker den skal have. Man kan endda få sit navn skrevet i cyklens lak.

Priserne

Orbea Rallon starter ved 32.000 kr. og vælger man topmodellen, som er den Orbea EWS race team køre på, så skal man slipper 67.000 kr. Spændende at se, hvor mange der kommer på det danske marked.