Specialized Epic 2018

Specialized har i 2018 valgt, at deres fullsuspension cross country mountainbike Specialized Epic skulle have et alvorligt facelift.

Helt ny geometri, lavere ramme vægt, single pivot bagsvinger frem for deres patenterede FSR – Full suspension rear, samt en helt ny placering og opbygning af deres kendte Brain system, så den nu sidder i forlængelse af stellet lige bag bagerste aksel, og samtidigt er blevet mere sensitiv.

Ny geometri

Geometrien er ændret så cyklen er blevet mere slack med en kronrørsvinkel på 69,5, mens den samtidigt får en længere hjulbase og længere reach. Offsettet på forgaflen er ændret til 42 mm., i følge Specialized skulle det gøre cyklen mere stabil ved at bringe det forreste nav tættere på rytteren. Cyklens geometriændringer kommer, som følge af de mere og mere teknisk svære xc ruter som vinder frem. Derudover har vi set det fra andre store producenter som fx. Scott der lavede samme nummer sidste år.

Man kunne derfor også godt tro, at Specialized Epic modellerne så kom med en dropperpost, men ingen af modellerne kommer som standard med en dropperpost. Jeg tror også at det ville være farligt, da mange ryttere stadig sværger til fast saddelpind når det gælder cross country race. Specialized har derimod lavet rammen klar til, at man kan montere en dropperpost med indvendig kabelførring, så man kan nemt selv eftermontere en dropperpost, hvis man synes man kan drage fordel af det. Det var nok den første opgradering jeg ville lave, hvis det var min egen cykel.

Brain systemet

Brain systemet sidder nu længere bagud på Epic’en, og er faktisk så langt tilbage på rammen som muligt. Der skriftes også mellem de forskellige indstillinger der hvor Brain systemet sidder monteret. Det er efter min mening ikke er helt optimalt, men det vender jeg tilbage til senere. Det nye Brain system skulle også være endnu mere sensitivt end tidligere. Det er heller ikke længere Fox men derimod Rockshox, der nu laver bagdæmperen med Brain, men stadig med den velkendte autosag funktion.

Vægten på alle de nye epic rammer er drastisk lavere end de tidligere år. S-Works modellen har skrallet 345 gram af rammen, mens de 2 billigere carbon modeller: Comp og Expert, har fået en vægt reduktion på 525 gram hver. Vægt reduktionen skyldes primært det nye single pivot system frem for FSR.

Rolsted Cykler Viborg har stillet MTBX en Specilized Epic Comp Carbon til rådighed, så vi kunne få mulighed for at kigge lidt nærmere på alle de nye forbedringer. Modellen, som vi har fået stillet til rådighed, har kun Brain i bagdæmperen, så mine betragtninger af Brain systemet bygger på denne opsætning. Som Altid var Rolsted Cykler Viborg meget behjælpelige med at sætte cyklen op, inden at jeg trillede ud af døren.

Detaljer

  • Model: Specialized Epic Comp Carbon 29″
  • Carbon ramme og bagsvinger med indvendig kabelføring.
  • Rockshox affjedring med Reba foran og Monarch bagpå
  • SRAM 1×11 GX geargruppe, SRAM bremser og Roval alu hjul.
  • Specialized styr, frempind, saddel og saddelpind.
  • Pris ca. 30.000 dkr.
  • Vægt: ca. 11.5 kg. uden pedaler.

På sporet

Første tur jeg kørte, var på et af de lokale spor, som jeg kender rigtig godt. Sporet indeholder alle former for gradueringer fra blå til sort niveau med hop, drop, nedkørsler og stejle tekniske stigninger. Jeg startede med at køre asfalt stykket ud til sporet med Brain systemet i “Firm” position, som er der hvor der er mindst bevægelse i bagdæmperen, og hvor dæmperen kun aktiveres af de største slag. Det var stort set, som at køre på en hardtail, der er maksimal energioverførsel og så lidt pedalbob, at det stort set ikke kan ses.

Mellem “firm” og “soft”

Ved ankomst til sporet skiftede jeg Brain systemet til at stå midt i mellem “Firm” og “Soft”. Jeg kørte første omgang af sporet med Brain systemet i denne position. Der var stadigvæk rigtig god energioverførsel, men den mærkes selvfølgelig lidt stiv i bagenden. En hel anden ting er, at man virkelig skal vende sig til at “mærke” Brain systemet arbejde, for man kan fysisk føle små bumb hele tiden. Jeg har selv en Trek Fuel Ex som har RE: Aktiv system, hvilket minder en lille smule om Brain, så jeg kendte følelsen. Jeg kan bedst forklare følelsen som om, at der er alt for lidt luft i bagdækket, og at man derfor kan mærke underlaget gå på fælgen hele tiden. Det er selvfølgelig ikke tilfældet, men sådan føles det.

På sorte tekniske nedkørsler var jeg ikke begrænset af selve cyklen, men mere af den manglende dropperpost som jeg normalt er vant til. Det gjorde dog ikke, at jeg ikke kunne køre sektionerne, for jeg kørte alle de sorte sektioner som jeg plejer, bare langsommere, mere usikkert og med lidt mere fokus på linjevalg.

På stigningerne var Epic som forventet utrolig hurtig, og på tekniske stigninger og snævre singletracks er den super nem og navigere.

“Soft” gav mere bevægelse

På anden omgang kørte jeg med Brain systemet i “soft”, og her var der tydeligt mere bevægelse og blødhed i bagdæmperen. Det var mere rart at køre med, men det gjorde det hverken nemmere eller sværere at køre de tekniske sektioner, bare mere behageligt og mere som en “normal” bagdæmper. Inde på selve sporet var der heller ikke det store energitab fra “firm” til “soft”, men der er ingen tvivl om, at det ville der være på asfalt og grusstykker. Jeg syntes derfor også, at det er ærgerligt at man skal helt ned bagerst på rammen for at skifte mellem indstillingerne. For det gør det umuligt at skifte under et løb og kørsel generelt, uden at skulle stå af cyklen. Man kunne have haft en remote, eller som minimum have flyttet indstillings systemet op på selve bagdæmperen, så man kunne nå den under kørsel. Til gengæld er der utrolig få kabler i cockpittet, hvilket ser rigtig rent og godt ud.

Berms, drop og hop er ingen hindring for den nye Epic

Konklusion

Specialized har ændret deres Epic til det bedre, det er der i min optik slet ingen tvivl omkring. Epicen er stadig en fuldblods konkurrence racer med fokus på maksimal energioverførsel, men der er flere elementer som gør, at den kan klare sig som en trailbike, specielt hvis man monterer en dropperpost. Blandt andet den lidt mere slacke geometri og længere hjulbase, er et frisk pust til cyklen. Så selvom at det er en ren XC racer, var den stadig sjov at smide gennem berms, ud over drops og over hop. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve den nye Epic i S-Works udgaven med en dropperpost, for at se hvad den virkelig kunne udrette.

Brainsystemet er mere velfungerende end nogensinde før, og fungerer som det skal. Men jeg bryder mig personligt ikke særligt meget om det. Jeg havde hellere set en remote lockout funktion, så jeg selv kunne styre hvornår jeg skulle bruge en stiv eller mindre stiv affjedring. For mig giver det ikke mening, at skulle vælge hvordan min affjedring skal være under et helt løb inden det går i gang. Men det er jo heldigvis smag og behag.

Tak til Rolsted Cykler Viborg for at stille den nye Specialized Epic til rådighed.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *