Det spanske cykel brand Orbea har de senere år markeret sig positivt i MTB verdenen, vi har derfor fået en Orbea OIZ 29 M10 i test. Læs herunder hvordan den klarede sig.

Vores vurdering af Orbea OIZ 29 M10 TR

Test score af Orbea OIZ 29 M10 TR

Funktionalitet: 8

Design: 8

Pris: 9

Total Score: 8.3 ud af 10

Anmeldt af Jesper Hedegaard Grønlykke

Orbea

Orbea kommer fra det nordlige Spanien i området Mallabia. Og selvom cykelmærket først har markeret det danske marked inden for de seneste år, har firmaet allerede en del år på bagen.

Det blev grundlagt i 1840, men producerede i starten kun våben. Fra 1930 blev våbnene lagt på hylden og Orbea startede deres cykel produktion. I 1934 var Orbea for første gang repræsenteret i Tour de France. Men vi skal helt frem til 1989, før Orbea begyndte at lave mountainbikes. Og i 2017 tilføjede de E-MTB cykler til deres portefølje. Alle Orbea cykler produceres og samles i Mallabia. Vi har fået mulighed for at teste en Orbea OIZ 29 M10 TR (2019) som er en fully trailbike.

MyO (My Orbea)

Når man overvejer at købe en Orbea mountainbike, skal man også tage med i betragtning, at man har mulighed for at ændre udseendet og ændre komponenterne på cyklen, allerede inden den forlader fabrikken i Spanien. På Orbeas hjemmeside vælger du modellen du vil købe, og herefter har du mulighederne for, at vælge de farver du ønsker den skal have, måske endda få skrevet dit navn i cyklens lak, og ændre komponenterne på som cyklen er præudstyret med.

Når du så har designet din egen unikke cykel, er det bare at læne sig tilbage i stolen og vente på at Orbea får den malet, samlet og afsendt. Når de har fundet de komponenter du ønsker og lakeret cyklen som du vil have det, bliver cyklen sendt til din lokale Orbea cykel forhandler, hvor de vil samle cyklen for dig. Så selv hvis din bedste cykelven har en tilsvarende model, kan de altså have meget forskellige udtryk, alt efter hvor kreativ du er i dit design.

To versioner af Orbea Oiz, blot lakeret forskelligt via MyO programmet på Orbeas hjemmeside.

Specifikationer

Oiz er en meget potent cross-country / trail cykel som på mange måder passer til de danske spor. Den er let som en hardtail og sjov som en trail cykel. Her kan du se nogle af specifikationerne på cyklen. (Her med 2020 opsætningen).

Rammen: Orbea Oiz Carbon OMR FiberLink Boost PF Taper UFO2 I-Line.

Forgaffel: Fox 34 Float SC Factory 120 FIT4 Remote-Adj Push-Unlock.

Bagdæmper: Fox i-line DPS Factory 120mm Remote Push-Unlock Evol Kashima custom tune.

Gear: Shimano XT M8100 10-51t 12-Speed, dog XTR M9100 SGS Shadow Plus bagskifter (2020).

Bremser: Shimano XT M8100 Hydraulic Disc.

Hjul: DT Swiss XR-1650 Spline 25c TLR CL, Star Ratchet, Boost.

Dropperpost: OC2 Dropper 31.6mm 125mm travel.

Saddel: Selle Italia X-LR Ti Flow.

Det oprindelige koncept bag Oiz har været, at skabe en cykel som er let og stiv som en hardtail, men som har fordelene ved at være en fully. Det kan man se skinner igennem på specifikationerne på cyklen. Rammen er af carbon og vægten er i bund, og der er ikke sparet på de forskellige komponenter. Den er et kompromis mellem en hurtig cross-country cykel og en legesyg trail cykel – og kompromiset er virkeligt vellykket.

Hvis du ikke er tilfreds med cyklens komponenter eller farve kan du på Orbeas hjemmeside ændre delene på MyO som tidligere beskrevet. Du har muligheden for at ændre de fleste komponenter, dropperen, dæmperen, hjul m.m Men altså også farve og ud udseende på cyklen.

2019 modellen er udstyret med SRAM komponenter, i den nye udgave i 2020 har firmaet valgt Shimano XT og XTR i stedet. Men ellers er de to års modeller stort set uændret.

Test

Vi har på MTBX haft Orbea Oiz 29 M10 TR til test i 4 uger i det sene efterår. Det har givet os tid til at teste cyklen på flere danske spor, både med fart over feltet og blot som en hyggetur i skoven.

Førstehåndsindtryk

Når man sætter sig på en Orbea Oiz 29 M10 TR første gang, går det hurtigt op for en, at man har fået en legesyg og let cykel mellem benene. Den føles meget responsvillig, og selv i snævre sving kommer den fint rundt. De 120 mm. på forgaflen og bagdæmperen arbejder godt sammen, og efterlader en med en følelse af kontrol også når man smider cyklen igennem en rockgarden.

På sporet

Vi har haft cyklen ude på flere danske spor for at teste den. Den første tur hvor cyklen blev testet var i Vesterskoven i Silkeborg. Til dem der ikke kender sporet, er det et sjovt blåt spor på omkring 22 km. med nogle af lækre nedkørsler. Men for at komme til en nedkørsel, er der som regel også en opkørsel, sporet starter med en længere opkørsel og hurtigt finder man ud af hvordan cyklen tackler højdemeter.

På Orbea Oiz 29 M10 TR er der en lockout til forgaffel og bagdæmperen monteret på styret. Det gør det nemt at låse cyklens dæmpere så den fungerer som en hardtail, hvilket i mange tilfælde er en fordel når turen går opad på sporet. Man fornemmer at der er fuld kraftoverførsel fra pedal til hjul, uden at affjedringen æder noget af trådet. Når man så når toppen eller møder tekniske udfordringer kan dæmperne åbnes med et tryk på lockouten, og cyklen er igen klar til at være fully. På Danmarks længste nedkørsel kommer cyklen virkeligt til sin ret, den er let og legesyg og det er svært ikke at give den gas ned af sporet.

Vesterskoven i Silkeborg er et spor hvor udfordringerne ligger i flowet, og ikke så meget i underlaget. Cyklen blev derfor også testet på bla. sporet i Ulstrup. Det er et lille kompakt spor, hvor cyklen bliver udfordret på både klatreegenskaberne og nedkørslerne med hop og drop. Orbea’en klarede igen opkørslerne fint, og vi testede naturligvis både hvordan de var med åbne dæmpere og hvis de var låst. På de stejleste opkørsler kunne man fornemme, at cyklens dæmpere åd lidt af energien fra trådet, men med låste dæmpere var det intet problem. Da det kom til nedkørslerne, viste cyklen igen glimrende egenskaber, dropperposten i bund, tempoet op og uden problemer åd den det tekniske terræn.

Nu er det jo ikke hver dag, at cyklen skal ud på byggede spor, nogle gange skal man også bare kunne tage cyklen ud på en tur i skoven. Det kan man bestemt også med sin Orbea Oiz 29 M10 TR, men det er på nedkørslerne den virkeligt føles hjemme. Den trillede fint på skovens veje og stier, men det er som om cykel hele tiden forsøger at overtale rytteren til, at blive taget ud på sporet i dens rette element.

Vurdering

Orbea Oiz 29 M10 TR er en let og legesyg trailbike. Den opfylder på mange måder de ønsker man kunne have til en MTB, der passer til de danske spor. Når det går op af bakke, klarer cyklen det rigtig godt, men det er når det går nedad de sjove nedkørsler, cyklen for alvor kommer til live. Det er en carbon raket, udstyret med gode komponenter der kan tackle de fleste udfordringer du møder i Danmark. Og den lander i feltet mellem en fuldblods XC cykel og en trailbike. Den kan bestemt anbefales.

Pris 36.745,- kr

Læs mere

Orbea OIZ 29 M10 TR (2019) er stillet til rådighed af Orbea i Danmark, gennem cykelbutikken Bikevænget på Mors. Du kan læse mere om Orbea OIZ 29 M10 TR her.

Bikevænget er en cykelbutik beliggende på Mors, som forhandler bla. Orbea. Der er altid cykler klar til test-tur og kaffe på kanden.