Lad eventyret begynde: Island på tværs på den fede måde

Har du en drøm om noget du rigtig gerne vil prøve, på nudansk hedder det vist "at have det på sin bucketlist". Jeg har længe gerne ville krydse Island på tværs over højlandet. Til sommer kan jeg forhåbentlig krydse den tur af på min "Bucketlist".

Det er ikke bare et punkt på en bucketlist. Det er meget mere end det. Jeg har på grund af mit ophav, en dansk mor og en islandsk far, opholdt mig meget i Island. Jeg har derfor også set store dele af landet – mest fra en stor firhjulstrækker. Men når man er bidt af en cykel, så vil man også gerne se landet fra en cykelsaddel. Når den cykel så er en mountainbike, så er det jo klart, at turen skal foregå væk fra de polerede asfalt veje, og inde på de til tider meget hullede lavabelagte veje.

For dem der ikke kender Island, så bevæger man sig rundt og ikke igennem Island. Vejene der bevæger sig rundt om Island er alle asfalterede, mens vejene der bevæger sig igennem Island er uden asfalt. Veje uden asfalt i Island kan være velkørte, og så kan de være aldeles det modsatte. Materialet der bygges grusveje med er lava i forskellige størrelser. Disse lavaveje kan være humplede som et vaskebræt, hullede som en ost eller hårde som sten. Nogen gange er de det hele på en gang.

Telt og cykel testet i midten af marts i regn, kulde og masser af vind.

Turen

Om sommeren åbnes det islandske højland op for køretøjer, og dermed også for cykler. Højlandet er dækket af sne om vinteren og godt ind i foråret. Skal man opleve den del af Island, skal man altså være tålmodig, og vente til der er mulighed for at bevæge sig der derind. Højlandet kan krydses af flere ruter, og den mest kendte, er den der går over det sted der hedder Kjölur.

Jeg har to planer, alt efter hvor godt det går. Plan A har jeg efter god rådgivning fra familie valgt en rute, der ligger lidt mere østligt fra turen over Kjölur, mellem de to gletchere Hofsjökull og Europas største gletcher Vatnajökull. Denne rute hedder Sprengisandurleid. Når jeg når havet i Siglufjördur vender jeg rundt, og kører syd på igen. I alt 800 km.

Turen starter i den sydlige by der hedder Selfoss, og topper i en lille fiskerby i det nordligste Island der hedder Siglufjördur. Her har jeg to muligheder, plan A hvor jeg forsætter, eller plan B hvor jeg stopper. Forsætter jeg, kører jeg syd på igen, og kører over Kjölur tilbage til Selfoss. Så enten en tur på 500 km., eller en på 800 km. Der er lagt 2 planer, fordi det kan være svært at bedømme hvor mange km. man kan køre om dagen, og dermed hvor hurtigt man kommer frem. Se turens detaljer her.

Hvorfor de Selfoss og Siglufjödur? Det er der en ganske god mening med. Jeg har altid besøgt min familie på Selfoss, og det er min hjemby i Island. Siglufjördur er der hvor min oldermor og oldefar kommer fra.

Ikke en rute uden fare

Den valgte rute for denne bikepacking tur er ikke valgt fordi den er lige til, men fordi den kommer til at vise en del af Island, man sjældent ser. Turen vil byde på spektakulære udsigter, flotte naturscenerier, og langstrakte landskaber. Den vil også byde på de der oplevelser, som vi kender så godt fra vores ture på sporet. De der oplevelser, hvor man bagefter tænker, “Hold da op det var lige lidt risikabelt, men fedt jeg gjorde det”. Der vil være floder der skal krydses, vejrlig der vil alt andet end godt, uvejsomt terræn, men også terræn der bare forsætter og forsætter uden landskabet ændrer sig betydeligt. Det kan være snevejr, og det kan være fed solskin. Der kan endda være situationer hvor man må sige, “ok – kan jeg forsætte?”. Så må ens netværk hjælpe en videre, hvis ikke andet er muligt.

Cyklen og bikepacking opsætningen

Trek Danmark har stillet en Trek Farley 5 til rådighed for turen. Der er altså virkelig potentiale for en rigtig god, og hård test af cyklen. Den test vil I kunne læse her på siden efter sommerferien. Trek Farley 5 er Treks intro Fatbike. Farley’en er bygget op omkring en aluminiums ramme med en fast carbon forgaffel. Hjulene er størrelse 27,5 med en bredde på 4,5, den har 1×10 (11-42) gearing  fra Shimano med et 28T kranksæt. Den bremses af SRAMS Level bremser, og har dele fra Treks eget mærke Bontrager. Rammen er klargjort til at have en bagagebærer monteret, og det skaber sikkerhed, når der skal sættes tasker på.

Taskerne der skal bruges til at transportere oppakningen på turen kommer fra Topeak. Opsætningen vil være den man kender fra bikepackingenkulturen. Det vil en taske til at sætte fast mellem overrør og skrårør, en taske spændt på styret, og en snackpack på overrøret. Da der skal transporteres mad til store dele af turen, er der behov for traditionelle cykeltasker på bagagebæren.

Artist: Clint Ford / ovejanegrabikepacking.com

Turen skydes i gang i de første dage af juli, og herefter skal der bruges ca. 12-14 dage på turen. Den kan følges her på mtbx.dk men og på MTBX Facebook side. Hertil vil der også komme billeder på MTBXDK instagram profilen. Så følg med.

Turen laves i samarbejde med:

Forsidefoto: Gudmundur Örn Sverrisson




Skrevet af Jónas Thor Björnsson

Jeg har kørt mountainbike siden starten af 90'erne. kører så meget jeg kan, og kan godt lide når det bliver rigtig teknisk - grusvejen gider jeg ikke.

Se flere artikler

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *