Bikepacking over Island – planlægning af et bikepack

Har du en drøm om noget du rigtig gerne vil prøve? Jeg har længe gerne ville krydse Island på tværs over højlandet. I juli bliver cyklen og alt udstyret pakket, og så vender jeg atter snuden mod Island. Læs med her om noget af det udstyr jeg tager med.

Om få dage vender jeg cyklen mod Island. Jeg skal gennemføre et af de store eventyr i mit liv, et eventyr jeg i mange år har ville tage på. Læs om selve turen i artiklen “Lad eventyret begynde: Island på tværs på den fede måde”. Turen går fra det sydlige Island op til en af de nordligst beliggende byer, og så syd på igen. Turen vil begge veje køre over højlandet. Jeg er så heldig, at min familie bor i Island, og jeg har derfor kunne bruge deres råd i planlægningen af turen. F.eks. hvilken rute der var bedst at tage, og hvilken forskellige udfordringer jeg vil møde. Ligeledes råd om vejrforhold. I skrivende stund er ruten jeg skal tage nord på over Sprengisandur lukket – men som min islandske onkel sagde til mig, den skal nok åbne bare rolig.

Udfordringerne er der mange af – det skal der jo være. Når man rammer højlandet i syd, går der 300 km. mellem den sidste gård, til den første man møder i nord. Dog er der nødhytter rundt omkring, og midt på højlandet ligger et anlæg, hvor man kan få et bad og eventuelt overnatte på en køjesengsstue – stedet hedder Nyidalur, og ligger meget tæt på gletcheren Tungnafellsjökull. Der er flere små floder der skal forceres, hvor 2 af dem, kan give større udfordringer at komme over. Her kan mængden af vand afhænge af vejr og tidspunkt på dagen man vil over.

Forberedelse

Turen har været planlagt det sidste halve år. Jeg har været på flere bikepackingture med udgangspunkt fra mit hjem i Viborg. Vejret på disse ture har både været rigtig godt, men også regnvejr og kulde. Der er lavet mange overvejelser omkring udstyr, søgt erfaringer i forskellige fora på nettet, og prøvet af hvad der har været bedst. Der er helt sikkert noget jeg ikke har tænkt på, og der går helt sikkert noget galt. Men forhåbentligt kan jeg ordne det på stedet, ellers må jeg jo vente, til jeg kan få hjælp af en forbipasserende.

Mange spørgsmål besvaret undervejs

Da planlægningen af turen begyndte, var der flere indledende spørgsmål der skulle besvares. Destinationen var bestemt. Men hvilken cykel, hvilken taske opsætning og hvad skulle jeg sove i var vigtige ting der skulle findes ud af. Men også hvilke cykelsko, som både kan bruges til cyklen, men også til moderat vandring. Herudover har jeg også have store overvejelser omkring tøjet der skal pakkes.

TREK Farley 5

Valget af cykel har været et af de store spørgsmål. Først hvilken type, derefter hvilket mærke. Typen af cykel afhænger af ruten der skal krydses, og hvilket udstyr der skal bæres. Men i lige så høj grad funfaktoren. I planlægningen var jeg forbi en helt traditionel touring cykel, men det så ikke sjovt ud. Derefter en mountainbike touringcykel, f.eks. en Surley, de super lækre ARI bikes, eller de noget ukendte Tumbleweed Bicycles. Men jeg så faldt jeg over en video på youtube, om nogle fyre der havde kørt nogenlunde samme rute som jeg skal på – på fatbikes. Det solgte mig helt, og jeg kontaktede TREK, som med det samme stillede deres Farley 5 til rådighed på turen.

Det er TREKs intro fatbike med en aluramme med fast carbon forgaffel. Rammen giver plads til montering af et bagagebærer. Den har 27,5′ hjul, hvilket gør turen lidt mere behagelig, men også lidt mere besværlig, da 26′ hjul ser ud til at være standard på fatbikes. Man skal kigge lidt ekstra efter udstyr, og så laves cykelkufferter i standard til 26′ fatbikes – men cyklen passer, hvis man tager alt luft ud af dækkene.

Cyklen har helt standard gear fra Shimano Deore, SRAM Level bremser og hjul fra Sunringlé. Men den skal jo ikke køre løb, så gearerne er fine, hjulene er rigtig fine, og kører rigtig godt, og bremserne bremser når de skal. Men har givet lidt udfordringer med justeringen på forberedelsesturerne.

Men en super god cykel, som jeg er blevet rigtig glad for. Det har taget nogle km. at komme fra en mountainbike med “tynde” dæk, til denne fatbike. Men efter at have kørt omkring 700 km. har jeg fundet stor glæde ved at være afsted på den. Den har en vægt på 14 kg. og koster 12.999 kr.

Taskeopsætning

Hvis I har læst lidt om Bikepacking, og måske endda læst vores artikel omkring dette, vil I opdage, at det adskiller sig en smule fra almindelig touring, hvor man har hjultasker for og bag, tynde hjul og det vildeste man begiver sig ud på var grusveje. Men ideen med bikepacking er, at komme væk fra vejene og ind i vildnæsset. Man kører på singletracks, grusveje, små spor, skovstier, og for mit vedkommende, lavaveje af meget forskellig standard. Derfor er det ikke helt fordrende, at have taskerne specielt nede ved forhjulet, fordi det bare hænger i vejen.

Da jeg skulle vælge taskeopsætning, skulle det selvfølgelig være bikepacking inspireret. Men da jeg har 4 dage nord på, og 4 dage syd på, hvor jeg skal have alt med, havde jeg behov tasker på bagagebæret bagpå, som giver lidt mere plads. Derfor skal sovepose, telt og nogle småting hænge på styret, der skal være værktøj, regntøj og lidt mad i tasken i trekanten i rammen. I taskerne bagpå, skal der være kogegrej, mad, tøj, og alt det løse. Taskerne er fra Topeak, og er deres svar på bikepacking tasker til cykeleventyret. De fungerer rigtig godt, og prisen ligger noget under f.eks. Ortliebs modeller. De første indtryk er rigtig positive, bagtaskerne er blevet ordentlig indstillet, styrtasken fungere super godt, og holder udstyret væk fra forhjulet, også på singletracket. Topeak midloader er lige 3 cm. for lang til Farleyens indermål, men med udstyr i, betyder det ikke det store.

Søvnen er vigtig

Det er bare så vigtigt at man får sin søvn, og er frisk og forholdsvis restitueret når jeg turen går videre dagen efter. Jeg har et enmandstelt med, hvor der faktisk er ok plads i. Mit liggeunderlag er endt med at være Asiviks Ultralight 5.0 fra Spejdersport. Den har en lille skum kerne, som giver komfort og stabilitet. Den fylder ikke så meget, når den er pakket sammen, og vejer 840 gr.

Men soveposen er vigtig, og her skulle det være en med dun. Jeg har de sidste mange år brugt en fiber sovepose fra Mammut, men dun er varmere, mere komfortabelt og vejer næsten ikke noget. Når man taler dunsoveposer, kan man ikke undgå at tænke på Yeti Outdoors, som er en del af Nordisk fra Silkeborg. Jeg har været så heldig, at de har stillet en Yeti Balance 400 til rådighed på min tur. Det er en tre sæsoners sovepose, den har vandafvisende dun, er super blød at ligge i, og så er der god plads i den – og så vejer den 740 gr. Når jeg sidder ude i regnen på cyklen, så bliver den helt sikkert et højdepunkt på dagen at komme ned i. Den er varm og har en grænse på -3 grader, og extrem temperatur på -19 grader.

Cykel og vandresko – som er vandtætte

På en tur ind over Island, kan man støde på alt slags vejr, og derfor det vigtigt at der vælges nogle sko, som er vandtætte, gode at cykle i, men som man også kan vandre i, når det er nødvendigt. Der har Shimano lavet nogle rigtig gode støvler – de hedder det lidt “mundrette” navn Shimano SH-XM9. Det er en cykelstøvle, med goretex, snørrebånd en stivhed lige over middel, og så med click, men med en kappe der kan skrues på, så man får en hele sål. Der er rigtig god plads i skoen, og den sidder den godt på foden.

Følg med på Facebook

Det vil flere steder være muligt, at lave live opdateringer undervejs. Så hvis du vil følge med, er du meget velkommen på MTBXdks Facebook side, hvor mine live opdateringer vil ligge. Jeg vil forsøge at komme på omkring kl. 20 de dage, og de steder det er muligt. Herudover kan du sikkert finde noget på MTBX Instagram konto – MTBXdk. Ellers kig forbi min egen Instagram konto. Håber du vil følge med i mit eventyr – det bliver super fedt.

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *