Nu er vi tæt på afslutningen af året, og jeg kan kigge tilbage på et år med forrygende mountainbike oplevelser. Det er typisk på denne tid af året, at vi husker tilbage på de gode oplevelser, og en af dem der dukker op, er min tur rundt om Gardasøen.

Tilbage i foråret 2018 mødte jeg Michael og Tanya, som ejer MTB-Adventure, og vi havde en god snak om deres ture rundt i Europa. Jeg var ret imponeret over konceptet og skrev dette portræt af MTB-Adventure. Lige siden den gang havde jeg et ønske om at prøve en af deres ture. Jeg nåede det ikke i 2018, men besluttede mig for at jeg i 2019 ville med på deres “Gardasøen rundt“.

Læs også om mine forberedelser til turen rundt om Gardasøen her

MTB Adventure konceptet

Rejser med MTB-Adventure er ikke bare et lækkert hotel, tæt på nogle gode spor. Forestil dig en bilferie langt væk fra de store veje, og uden moderne GPS, bare på cykel. Konceptet er at gæsterne skal have en ferieoplevelse på mtb, mere end “bare” et lækkert spor.

Så er du kun til tekniske nedkørsler, bikeparks og uendelige singletracks, så er dette ikke noget for dig. Er du derimod, til små hyggelige bjergrifugier, med lokal hjemmelavet Italiensk mad, små snoede bjergveje, flotte stier med udsigt og oplevelsen af at være helt ude på landet, langt væk fra storbyen? Så er dette lige noget for dig.

Jeg fik booket en tur “Rundt om Gardasøen”, og MTB-Adveture er rigtig gode til at koordinere samkørsel. Så jeg fik kontakt med 2 andre jyder, som gerne vil køre med mig. Det betød at der nu var selskab i bilen, og vi kunne splejse om udgifterne til brændstof.

Ankomst til Riva del Garda

Efter ca. 1.500 km i bil, ankommer vi om eftermiddagen til Riva del Garda, som er byen i den nordlige del af Gardasøen. Det er her vi skal mødes og her det hele starter og slutter. Vi hilser på Michael og Tanya fra MTB-Adventure, som skal være vores guider og support de næste 4 dage.

Vi tjekker ind på hotellet, og pakker cyklerne ud. Efter en lang biltur, trængte jeg til at strække benene, så jeg tager cyklen og ruller en tur ned gennem byen, til jeg når kanten af Gardasøen.

Efter en god time rundt i byen på cykel, er jeg tilbage på hotellet. Her begynder de andre deltagere at ankomme, og vi får hilst på hinanden, og drukket et par kolde øl. Til aften mødes jeg med hele holdet i restauranten, der består af 12 friske drenge, og vi spiser noget rigtig lækkert mad. Senere fortæller Michael om hvad vi kan forvente at de næste 4 dage, og vi kigger nærmere på ruten på dag 1.

Afgang fra Riva del Garda – Dag 1

Vi står op til høj solskin, skyfri himmel og store forventninger til dagens etape. Efter et godt solidt morgenmåltid, pakker vi vores tasker, og smider dem i følgebilen. For da vi skal Gardasøen rundt, kommer vi ikke tilbage til dette hotel før efter sidste etape. Så vi har parkeret vores biler trygt og tæt på hotellet, og de næste 4 dage cykler vi fra hotel til hotel.

Vi ligger hårdt ud på dagens etape, for efter 7 km, rammer vi foden af bjerget (Monte Baldo), og vi skal lige op og snuse til toppen af bjerget. Dagens etape bliver for mit vedkommende på 43 km og 2.000 højdemeter. Man skal dog huske på at det ikke på noget tidspunkt gælder om at komme først. Det er hyggen, samværet og naturen der er det vigtigste, så vi finder hurtigt sammen i grupper, hvor niveauet passer, og cykler stille og rolig op, så vi kan nyde turen og udsigten.

Da min gruppe når op i ca. 1.250 meters højde, er der et par stykker der ved at være trætte. Planen er, at vi skal op over toppen og ned på den anden side, hvor vi spiser frokost. Så vi kigger kort og sammen med Michael (guiden) planlægger vi en rute uden om toppen. Det betyder lidt flere kilometer, men knap så mange højdemeter.

Guiderne fra MTB-Adventure er erfarne MTB-O ryttere og tidligere orienteringsløbere, så de har mange års erfaring med at læse kort. Så på alle ture køres der efter kort.

Efter en god frokost, fortsætter vi ture til vi midt på eftermiddagen ankommer til et hyggeligt refugie oppe i bjergene. Her nyder vi en velfortjent øl, og slapper af inden de lokale forbereder et lækkert aftensmåltid til os. Efter middagen fortæller guiden om hvad vi kan forvente på næste etape.

Fra Avia til Gardone – Dag 2

Næste morgen står vi op til nybagt brød og frisklavet kaffe, og indtager noget energi til dagens etape. Vi starter i ca. 1.000 meters højde, og skal ud på en rigtig flot tur på bjergrygge og igennem små dale, og forbi græssende kvæg. Turen går lidt op og ned indtil vi efter ca. 25 km., gør klar til lang nedkørsel, som ender nede ved foden af bjerget og udsigt over Gardasøen.

De sidste kilometer foregår igen gennem byen Torri del Benaco, hvorfra vi krydser Gardasøen med færge over til Gardone, hvor vi skal overnatte. Endnu en god dag på kontoret, med masser af lækkert terræn og flot natur. Da vi kommer over på den anden side af søen, stopper vi ved et ishus, og nyder udsigten ud over søen, og en dejlig forfriskende is.

Efter en velfortjent ispause, cykler vi langs søen igennem Gardone, til vi ankommer til hotellet. Efter en kort hvil og et bad, går vi sammen ned i byen, hvor vi besøger en rigtig hyggelig Italiensk restaurant, og jeg fik den til dags dato bedste pizza jeg nogensinde har smagt. Dagens etape bød på 54 km og 1.100 højdemeter.

Gardone til Costa – Dag 3

3 etape starter på den vestlige side af søen, og vi begynder nu at rejse nordpå igen. Dagens etape minder meget om den 1 etape, da vi starter nede ved søen, og skal op i ca. 1,700 meters højde. etapen er på 47 km og 1.700 højdemeter, og starter den første halvdel med at cykle op i bjergene, hvor efter der kommer ca. 12 km nedkørsel, og så slutter vi med en opkørsel de sidste 8 km.

Opkørslen er primært på små snoede bjergveje med nogle fantastiske udsigtspunkter. På et tidspunkt kommer vi til en meget lille by, hvor der ligger en lille cafe. Så der blev hurtig besluttet at her holder vi en kort pause, og få en cola og en kaffe. 10 km senere når vi dagens frokoststop, hvor der bliver disket op med Italienske specialiteter.

Efter den sidste opkørsel, er mine ben ved at være godt trætte, og pludselig ud af ingenting, dukker den mest charmerende lille by frem. Vi er nu ankommet til Costa, hvor vi skal bo og spise.

Costa til Riva del Garda – Dag 4

Så er det sidste etape på denne tur, og benene er ved at være møre. Vi starter oppe i ca. 800 meters højde og bevæger os videre op i bjergene, hvor det går lidt op og ned indtil vi efter ca. 25 km tager en god opkørsel op i 1.250 meters højde. Efter 35 km når vi etapens højeste punkt med en fantastisk udsigt ud over bjergene og ned til søen.

Her efter går turen ned til Riva del Garda hvor det hele startede for 4 dage siden. Det betyder også en 20 km lang nedkørsel indtil vi rammer Gardasøen.

Da vi når ned til rivieraen holder Tanya klar med følgebilen, og har stillet an med champagne og øl. Her bliver der krammet og givet “High fives” til alle de andre deltagere.

Efter vi har sundet os lidt, cykler vi op gennem byen og tilbage på hotellet hvor det hele startede. Der bliver taget et bad, og drukket et par øl, inden vi afslutter turen med et lækkert festmåltid på terrassen.

Næste dag bliver der hygget ved morgenmaden inden vi siger farvel til hinanden. Nogle kører mod lufthavnen, og andre pakker bilerne og kører mod Danmark igen.

Det har været 4 fantastiske dage på cykel, og noget helt unikt terræn, med masser af gode oplevelser. Tak til MTB-Adventure for en fantastisk MTB ferie, og tak til alle deltagerne for at gøre dette til en fantastisk tur. Er du blevet fristet af at tage en tur rundt om Gardasøen, eller en af de andre ture, som MTB-Adventure tilbyder, så kig på deres hjemmeside, og book din MTB ferie nu.