Siden vi første gang på redaktionen snakkede om bikepacking, har jeg haft lyst til at prøve det af. Jeg havde oprindelig planlagt en 3 dages tur til Sverige i sommers, men måtte aflyse den pga. Corona. Men afsted det skulle jeg, så den sidste weekend i september 2020 tog jeg på min første bikepacking tur rundt langs kysten på Djursland

Lidt forhistorie

I sommers kom jeg lidt tilfældig i snak med en gammel kollega, som jeg ikke har set i 15 år. Vi havde en fælles interesse for bikepacking, og Palle, som han hedder, havde prøvet det nogle gange tidligere. Så jeg spurgte nysgerrig ind til nogle gode råd, og efter nogle dage, havde vi aftalt at vi da bare kunne mødes og cykle sammen. Så vi fandt en dato, og i fredags kom dagen så, hvor vi mødtes i Hadsund, og cyklede på 3 dages bikepacking sammen.

Dag 1 – Afgang fra Hadsund

Vi mødtes kl 13.00 i Hadsund, og snakkede vejr situationen igennem. Weekendens bikepacking tur er planlagt for 2 måneder siden, så at DMI varslede skybrud netop denne fredag på Djursland var ikke lige med i planerne. Vi havde i forvejen planlagt en rute på Komoot.com, som ville tage os ned til Udbyhøj færgen til Djursland, og videre langs kysten på Norddjurs og hele vejen rundt til Mols bjerge og retur. Komoot ville sørge for at vi fik så meget singletrack og grusstier som muligt.

Læs også: Den komplette guide til bikepacking

Men på grund af vejr situationen, besluttede vi i sidste øjeblik at vende ruten om, så vi fortsatte sydpå den første dag mod Mols bjerge, og derfra videre mod Ebeltoft, og op langs kysten til Grenå. I følge de forskellige vejr tjenester, ville regnvejret nemlig være værst ude øst på. Nu var der styr på ruten, så nu tjekkede vi pakkelisten og udstyret en sidste gang.

Kl. 14.00 trillede vi ud af Hadsund i silende regnvejr, men humøret var højt for endelig var vi afsted. Efter ca. 4 km, kørte vi ind på den gamle banesti ved Åmølle, som førte os videre til Havndal, hvorfra vi måtte tage et stykke på asfalt af små landeveje ned til Udbyhøj, hvor vi tog færgen til Djursland. Det kostede 20 kr. pr. person med cykel at komme over med færgen.

På den anden side var der et busskur, som gav læ til første stop. Vi havde medbragt en termokande med kaffe hjemmefra, så nu kunne vi stå i læ for regn og vind, og nyde lidt varm kaffe. Vi aftalte af fortsætte ruten sydpå, og da solen allerede går ned kl. 19.00 på denne tid af året, så skulle vi senest kl. 17.00 have planlagt hvor vi skulle overnatte.

Vi fortsatte ned forbi Allingåbro og Auning, og da klokken nærmede sig 17.00 holdte vi en velfortjent pause, og tjekkede shelter App’en på vores telefoner.

Find et shelter

Vi havde hjemmefra installeret shelter App’en, og vi kunne hurtig finde et shelter tæt på ruten, og og som lå inden for 1 times kørsel.

I shelter App’en kan du nemt se på et kort hvor der er et shelter, og på de fleste er der en god beskrivelse, samt et par billeder. Når du har fundet et shelter, kan du via Google Maps få guidet kørselsvejledning direkte fra App’en.

Vi fandt et shelter, som så rigtig godt ud på beskrivelsen lige syd for Ryomgård. Da vi cyklede igennem Ryomgård, tog vi hold ved SuperBrugsen, hvor vi købte brød, smør og ost. Da vi ankom til shelteret blev jeg positivt overrasket. Jeg havde nok også frygtet det værste, men dette var en rigtig pæn shelterplads, med 3 gode (og rene) shelters, en stor overdækket bålhytte med rent vand, samt et toilet. (I følge shelter App’en koster det 30 kr. pr. person at benytte dem, som vi betalte via mobilepay.)

Hurtig fik vi alt vores våde tøj af, og trukket i noget tørt, så vi ikke blev kolde, og så fik vi sat gasblusset i gang med at koge lidt vand til kaffe og vores medbragte frysetørrede mad.

På denne her tid af året bliver det tidlig mørkt og køligt, så allerede kl. 19.30 lå vi i vores soveposer, og snakkede dagen igennem.

Dag 1 blev til 65 km

Dag 2 – Mols bjerge, Ebeltoft og Grenå

I aftes lagde vi os til at sove ved 20 tiden, så vi vågnede naturligvis tidligt, men lå og ventede på at det blev lidt lyst.

Vores cykeltøj hang til udluftning i løbet af natten, men var stadig koldt og fugtigt, så et tip er at lægge det i soveposen en halv times tid før du står op, så det bliver varmet lidt op.

Så snart vi kom ud af poserne, tog vi cykeltøjet på, og satte vand over til kaffe. Morgenmaden stod på kaffe, havregrød og en energibar. Vi havde hjemmefra pakket en lille frysepose med havregryn med lidt sukker i, så da vi havde drukket morgenkaffen, så kom vi havregryn i koppen og hældte kogende vandt på. Når det har trukket 5 min har man en lækker havregrød, som sammen med en energibar giver en god start på dagen.

Kl. ca. 09.00 var “lejren” pakket sammen, og vi var klar til at cykle videre. Vi cyklede af grusvej ned forbi Rønde og ind i Mols bjerge nationalpark. Her fulgte vi små stier og spor langs kysten ned til Ebeltoft. Ret hurtig blev vi enige om at et bagerstop var næste mål for turen, og inden længe holdte vi ved bageren og fik en dejlig varm kop kaffe og et studenterbrød.

For at undgå for mange stop, købte vi en sandwich hos bageren, som vi tog med og kunne spise senere.

Når man er på bikepacking og har pakket cyklen op, og som i dette tilfælde cykler de fleste kilometer på små stier og grusveje, så er det svært at lave en tidsplan. Så vi snakkede kort om vi skulle cykle stik øst over til modsatte kyst, for at komme hurtigere nord på mod Grenå, eller om vi skulle holde os til planen og cykle ned til “Øerne” og hele vejen rundt langs kysten. Vi ville nemlig gerne nå et godt stykke nord for Grenå i dag, så vi ville få en forholdsvis kort dag søndag. Ret hurtig blev vi dog enige om at tage “Øerne” med, og dermed holde os til planen.

Frokost på stranden

Efter en smuttur ned på det sydligste punkt, gik det endelig nordpå igen. Vi cyklede det meste af tiden langs kysten, og fandt et lækkert sted ned til vandet hvor vi spiste vores medbragte sandwich. Nu fortsatte turen op langs kysten forbi Dråby Strand, Sønderskov og Katholm skov, indtil vi cyklede lidt ind i landet og ramte Grenå. Da vi kunne se Grenå var der bred enighed om at vi havde fortjent en kold fadøl. Så vi cyklede mod centrum og fandt en cafe hvor vi kunne sidde lunt og godt, og nyde en lille fadøl.

Vi havde begge tilgode at besøge et toilet på turen, så vi bestilte et par kopper stærk kaffe, i håb om at det sætte nok gang i systemet til at vi kunne benytte toilettet på cafeen inden vi skulle videre. Ingen af os vidste hvornår vi igen ville se et toilet, så kaffen blev indtaget, dog uden held til at vi kunne “vægtoptimere” inden vi skulle videre.

Inden vi cyklede videre kunne vi passende finde et shelter som dagens mål. Et hurtig kig på shelter App’en fortalte at vi skulle mod Gjerrild. Her er der i følge shelter App’en 3 shelters inden for få kilometers afstand. Da vi trillede ind i Gjerrild, var vi løbet tør for vand, men heldigvis havde de en Letkøb, hvor vi købte lidt vand, brød, en pakke “tapas” og 2 kolde øl. En kunde i butikken anbefalede shelteret bag kroen, hvis vi ville have ro, da det andet shelter i byen åbenbart også er samlingssted for byens unge.

5 min senere ankom vi til shelterpladsen, som lå godt skjult bag store træer ned til en lille sø. Det så i hvert fald ikke ud til at det var et sted hvor der kom ret mange forbi, så her slog vi os ned. Der var 2 sheltere, som dog ikke var samme standard som det dagen før. Der var meget tilgroet og brændeælder over alt. Der var dog et bord og bænk, og en skraldespand. Så der var trods alt det vi skulle bruge, og da det var tørvejr, havde vi ikke brug for noget overdækket.

Gasblusset blev fundet frem, så vi kunne lave lidt aftensmad, som igen i dag stod på frysetørret mad, hvor der blot skulle tilsættes 4 dl kogende vand.

Dag 2 endte med 97 km

Dag 3 – Norddjursland

Igen vågner vi tidligt, og må ligge og vente på solen står op. Da det begynder at blive lyst, gør vi klar til morgenmad, som igen består af lidt brød fra dagen før, samt lidt havregrød og kaffe. Det er sidste dag, og vejret ser ud til at blive weekendens bedste med tørvejr og ca. 14 grader. Vi får pakket sammen, og cykler ud af Gjerrild ved 08.30 tiden. Det er sidste dag, og vi har ca. 70 km hjem.

Fra Gjerrild gik turen mod Stavnhoved Plantage op til Bønnerup strand, hvor vi kunne følge kysten gennem Nederskov til Fjellerup. Fra Fjellerup  cykler vi lidt ind i landet til vi rammer Ingerslev, og tager landevejen op til Udbyhøj færgen. Inden vi cykler på færgen, nupper vi dog lige en kop kaffe i pølsevognen på sydsiden.

Da vi kommer på den anden side, er det samme tur hjem, som da vi tog afsted fredag. Vi har dog ikke fået frokost endnu, og vi er ved at være lav på energi, så vi køber et par sandwich og holder en kort pause ved Brugsen i Havndal. De sidste 15 km er flad grusvej som vi tager i rask tempo, da vi lige skal nå bageren i Hadsund inden de lukker, så vi kan afslutte en vellykket bikepacking tur med et varmt bad, efterfulgt af kaffe og kage.

Dag 3 blev til 69 km

Min første bikepacking tur

Dette var som bekendt min første oplevelse med bikepacking, og det skal jeg helt klart prøve igen. I forhold til oppakning og udstyr, er der faktisk ikke så meget jeg vil gøre anderledes. Man lærer dog hele tiden små tips og tricks til at få pakket det hele rigtigt. I forhold til årstiden, så vil jeg helt klart anbefale at man tager sit første bikepack tidligere på året, hvor chancerne for godt vejr er noget bedre.

Denne weekend cyklede vi 231 km på de 3 dage, hvilke jeg personligt syntes var passende. Har du ikke været afsted før, så vil jeg anbefale at tage en dagstur, hvor du har pakket cyklen op. Det giver dig en god fornemmelse af hvor langt og hvor hurtig du kan cykle med cyklen pakket med ekstra vægt.

Udstyr & grej

Jeg har taget udgangspunkt i det udstyr jeg havde, og kun investeret i det mest nødvendige. Jeg cyklede på min hardtail MTB, hvilket fungerede rigtig godt.

På cyklen havde jeg 4 tasker, som jeg havde pakket således.

Sadeltaske

Liggeunderlag, rejsepude, ekstra svedundertrøje, underbukser, et par strømper, tynd vindjakke, minipumpe til dæk, en kop

Rammetaske

Værktøj (dækjern, ekstra slange, multitool, kædeled, kædeolie, et par engangshandsker), 1 spork, 2 pakker frysetørret mad, 1 pose med havregryn, 1 pose med kabler til opladning, 1 powerbank, tandbørste, diverse snacks og energibar.

Styrtaske

sovepose og skiundertøj

Overrørstaske

Telefon, kameraer og lidt snacks.

Beklædning

Da vi cyklede hjemmefra havde jeg et par vandtætte MTB shorts fra Dirtlej, med et par indershorts med pude fra endura. Et par tykke strømper og skoovertræk. På overkroppen havde jeg en svedundertrøje, 1 langærmet cykeltrøje og min Haglöfs regnjakke, samt en halsedisse.