En af de fede cykler – Trek Farley 5


Vores vurdering af Trek Farley 5 (med bikepacking for øje)

Test score af Trek Farley 5 (med bikepacking for øje)

Funktionalitet: 9

Design: 8

Pris: 10

Total Score: 9 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

Fatbikes har ikke det store publikum i Danmark, der er nogle få, de vil selv sige at de er rå, der sværge til deres fatbikes, men det er nok også det. Men vi fandt et sted, hvor fatbikes store dæk, og kraftige cykel kom til sin ret. Vi tog en Trek Farley 5 med til Island, og brugte den på vores bikepack over højlandet. Vi fandt hurtigt ud af, at det var et godt valg.

Trek er et af de velrenomerede brands inden for cykelbranchen, de fleste kender mærket, og kan huske at have set en Trek i et cykelløb på fjernsynet, eller måske endda selv ejet en. Trek er en ægte amerikansk cykel, med en fin historie der starter i vinteren 1976 i Wisconsin USA, hvor to venner der elskede cykler, og elskede at bruge dem, mødtes over en øl på baren Pine Knoll. Et nyt cykelbrand var født, og resten af historien har mange af os brugere været en del af. Vores andel af historien om Trek skabte vi, på en tur over Islands Højland på Treks Fatbike, som de har valgt at kalde Farley 5.

Trek Farley

Farley er modelnavnet for Treks fatbikes. Trek har to modeller at vælge i mellem. Farley 9,6 har carbonramme mens Farley 5 kommer med en aluramme med en carbonforgaffel, herudover har 5’eren forskellige øjer til montering af bagagebærer.

Begge modeller kommer med 27,5’ hjul, og ikke med de normale 26’ hjul, som man oftest ser på fatbikes. Farley 9,6 har en vejl. Pris på 19.999 kr. mens 5’eren har en vejl. Pris på 12.999

I planlægningsfasen for turen over Islands højland, stod det hurtig klart, at farley 5’eren ville egne sig bedst til turen. Det var helt klart fatbikes evne til at fragte mange kilo med, men lige så klart, at fatbikes egenskaber på forskelligt underlag, f.eks. løst sand, er rigtig gode. Det var ikke så meget på grund af Farley 5’erens ramme materiale, men alumodellen er der gode muligheder for montering af bagagebærer. Derudover var det interessant at se, hvordan en intro model ville klare en bikepacking tur over Island.

Grunden til at det blev en fatbike, og ikke en normal størrelse mountainbike var helt klart på grund af fatbikens genkendelige bredere hjul, farley’erne er monteret med dæk med en bredde på 4,5. Der var ikke kørt mange km. på de islandske grusveje, før valget af fatbiken var fuldstændig begrundet. Vejene i det islandske højland er alt fra fine grusveje, til løst fint sand fra de mange vulkan udbrud der har været igennem tiden, til store løse lavaskærv. Dette skulle forceres med en bagage på omkring 30 kg.

Cyklen var dog også testet på en del ture på de danske grus- og skovveje, blandt andet på hærvejens vandresti ned gennem Jylland.

Køreegenskaber

At køre på en fatbike er ikke som at køre en almindelig mountainbike, man har både meget brede dæk, og så sidder man med en anelse mere spredte ben, da kranksættet er små 2 cm. bredere end hvad man normalt har på en almindelig mountainbike. Det er ikke noget, der på nogen måde hæmmer en under kørsel, og man lægger også først rigtig mærke til det, når man kommer over på en normal mountainbike.

På de første testture var det tydeligt at mærke, at man skal vende sig til at køre på en fatbike, og denne endda med fast forgaffel. Cyklen reagere lidt anderledes end en normal mountainbike, den er lidt tungere, farley 5’eren vejer 14,5 kg. og så har man tasker på cyklen, og herudover gør dækkenes bredde, at man skal vænne sig til hvordan de reagere på en skovsti, ned af en nedkørsel eller på en stenet grusvej i Island. Men når man først har vænnet sig til at køre på en fatbike, og når man ligger på de veje og stier den er skabt til, og det er ikke asfalt, så er den super lækker og sjov at køre på.

Det er en udbredt forståelse, at det må være drønhårdt at køre på en fatbike. De brede hjul, den tunge cykel og den store rullemodsstand. Men det kan faktisk ikke være mere forkert. Fatbiken er virkelig god når underlaget er dårligt. Med de store dæk, lægger man sig oven på det løse sand eller de løse sten. De giver en rigtig god komfort, og faktisk en mindre rullemodstand, i det dækkene ikke synker ned i underlaget, men i stedet lægger sig ovenpå. En fatbike vejer ikke meget mere end en normal mountainbike. Farley 5’eren vejen 14,5 kg, men kan “tunes” med tubeless opsætning, så den vejer 13,5 kg.

Udstyr

Stel Alpha Platinum Aluminium, Forgaffel Bontrager Haru, OCLV kulfiber Hjul Fornav Bontrager lukkede nav Bagnav Bontrager lukkede nav Fælge SUNringlé Mulefut 80 SL Dæk Bontrager Gnarwhal Gearsystem Shimano Deore M6000, 10-gear Kranksæt Race Face Ride, 28T Krankboks Race Face Press Fit 121 mm Kassette Shimano HG50 11-42, 10 gear Kæde KMC X10 Sadel Bontrager Arvada Sadelpind Bontrager alu Styr Bontrager alu Håndtag Bontrager XR Trail Comp Frempind Bontrager Elite Headset FSA IS-2 Bremsesæt SRAM Level

Cyklen er generelt fint udstyret. Gear fra Shimano som er meget driftssikre, gode hjul fra Sunringle, bremser fra SRAM og så dele fra Bontrager. Rammen har samme geometri som den dyere Farley 9,6. Overrøret ligger lavt, men ikke noget man bemærket når man kører. Med de store 27,5’ hjul, betyder det rent faktisk, at når dækkene er monteret, så har hjulene en større omkreds end et normalt 29’ hjul.

Cyklen er meget lavt gearet, og med en 28 tands klinge foran, og en kassette på 11-42 tænder, er det ikke topfarten, der er målet med at cykle, for den ligger på omkring 30 km. i timen. Men det var slet ikke målet med det cyklen skulle bruges til. I stedet var det egenskaberne man får fra fatbikens brede dæk, og overdimensionerede geometri. Den lave gearing gav rigtig god kontrol på de lange bakker og fjelde, men også på turen ned igen, hvor man sagtens kunne trille topfarten op på 50 km/t.

Bremserne fra SRAM, er deres noget billige Level model. Det skal passe til prisen, men man kunne have overvejet fra Treks side, at sætte nogle Shimano Deore bremser på i stedet. Så havde man holdt Shimano linjen, og efter vores mening, fået nogle lidt bedre bremser. Bremserne bliver ikke påvirket på samme måde, som når man kører på spor med bratte nedkørsler, hurtige opbremsninger og den slags. På en bikepacking tur, er det mere stille og rolige opbremsninger og justeringer af farten, dog med noget mere vægt på cyklen. Det kunne SRAM Levels bremser sagtens klare, men de bøvlede lidt med at gå ud af justering, og skrabe på bremseskiven under nogle af testturene. Heldigvis fungerede de ok på selve turen over Island.

Hjulene er bygget op med nav fra Bontrager, og så Sunringlés Mulefut fælge. De samme fælge der sidder på Treks dyere Farley 9,6. Dækket der sidder på, er et Bontrager Gnarwhal med slange. Det hele er tubeless ready, og med et tilbageblik, ville det helt klart have været at forertrække, at køre slangeløst. En slange vejer ca. 500 gram alene, og i det underlag der blev kørt på i Island, så kan der hurtigt komme små huller, som tubelessvæsken vil redde en fra en lapning.

Der er ikke ændret væsentligt på cyklens opsætning til bikepackingturen over Island. Der er sat ESI grips på, og så er sadlen skiftet. Grebene blev skiftet, fordi skribenten til denne artikel normalt kører med greb fra ESI. Sadlen er noget helt andet, for den er meget personlig, og skal passe til rytteren, specielt når man kører lange ture. En sidste ting der er ændret er saddelklampen. For at kunne montere et bagagebærer fra Topeak, som var lavet til 26’ hjul, hvilket de fleste bagagebærer er, så blev der monteret en saddelklampe med gevind, sådan at bagagebæren kunne monteres på saddelklampen i stedet for på det øje der sidder på rammen. Det skabte ingen problemer undervejs, og bagagebæreren sad rigtig fint på både testture, og på selve turen over Island.

Oplevelsen

Man skal unde sig selv, at prøve at køre på en fatbike. Fatbikes har ikke fået fat i mountainbikerne i Danmark, hvilket kan skyldes, at vi i Danmark ikke har de samme hårde vintrer, hvor fatbiken jo er fænominal, eller måske fordi den almindelige mountainbikes dækker behovet for det terræn vi har i Danmark. Der er dog en skare der holder fast i, at fatbikes er noget andet, og som skal bruges på lige fod med andre typer mountainbikes.

Fatbikes skaber glæde, og Farley 5’eren er sjov at køre på. De store hjul giver en rigtig god komfort, når man kører i uvejsomt terræn. Man kan ikke bare sidde stationært på cyklen, og tro den uden problemer får en fra a til b. Man skal selvfølgelig bruge de samme færdigheder, som man bruger på en normal mountainbike, når man drøner gennem sporet. Men med de store hjul, kan man nemt forcerer rødder, store sten og andet der kommer i vejen. Der hvor man vil opleve, at den skaber rullemodstand er, når man kører på asfalteret vej. Det er ikke det, en fatbike er lavet til.

Hvad syntes vi så om cyklen

Når man har haft en cykel som tro følgesvend i nogle situationer, som har været udfordrende, og hvor cyklen har vist sig fra sin bedste side. Så ved man, at man har med en god cykel at gøre. Trek Farley 5 er en rigtig god fatbike. Det er intromodellen fra Trek, men det giver sig ikke til kende. Selvfølgelig er der nogle komponenter, som man kunne overveje at skifte, her tænkes specielt på bremserne fra SRAM. Ellers er cyklen fint udstyret. Hjulene kommer med Bontrager nav, triller rigtig godt. Rammen er lav og man sidder godt på cyklen.

Ser man på cyklen med de øjne, og tager prisen in mente, så er det helt klart en anbefalelsesværdi cykel, hvis man går med tanken om en fatbike, men ikke vil betale alt for mange penge for den.

Find mere information om cyklen her.

Cyklen er venligst udlånt af Trek Danmark.



Skrevet af Jónas Thor Björnsson

Jeg har kørt mountainbike siden starten af 90'erne. kører så meget jeg kan, og kan godt lide når det bliver rigtig teknisk - grusvejen gider jeg ikke.

Se flere artikler

1 kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *