Hvad sker der, hvis man tager det klassiske DT Swiss Nav, 240s, en let bred kulfiberfælg og får en hjulbygger af guds nåde til at samle herlighederne? Vi har testet i skoven, hvad Sven Peltsch fra Wizard Wheel kan udrette i værkstedet

Stadig flere danske firmaer bygger hjul. Konceptet synes at følge samme idé: Danske entusiaster skaber egen virksomhed. De finder fælg-producenter i Fjernøsten, fx Taiwan og parrer en let kulfiberfælg med nav fra anerkendte producenter. Fordelen er, ifølge hjulbyggerne selv, en øget samlekvalitet, og især, muligheden for at samle hjulsættet, så det passer den enkelt rytters vægt, kørestil og øvrige behov. Prisen er ofte konkurrencedygtig, når man sammenligner med hjul fra stor-producenterne.

Jeg har brugt friheden til at finde en dansk hjulbygger og sammensat et hjulsæt, der burde passe mig: En 80 kilo tung ”weekendkriger”, der kører xc og også gerne tager de tekniske passager. Jeg har selv skaffet et gennemprøvet og pålideligt navsæt, min personlige favoritDT240s fra DT Swiss. Det er et relativt let nav, der mekanisk fungerer upåklageligt. Det er, især i den seneste udgave, meget nemt at servicere, og det holder til det meste. Derefter har jeg allieret mig med hjulbygger Sven Peltsch, der har anbefalet mig et par kulfiberfælge med relativ lav vægt og en god bredde.

Du køber hyldevaren i blinde

Ifølge Sven Peltsch er fordelen ved et håndbygget hjul lige til:

”Hvis du tager en hyldevare, så skal en vare i masseproduktion passe til mange forskellige typer af ryttere. Hjulet kan se nok så fornuftigt ud på nettet, men du ved ikke, om det passer til dig. Vejer du 70 kg eller 90 kg? Kører du XC, all mountain eller mest grusveje? Et masseproduceret hjul skal ofte passe til det meste. Det svarer til, at du køber en italiensk designer sko i størrelse 42, du bruger egentlig størrelse 42,5, men du regner med, at de passer”.

En let, bred fælg er hemmeligheden

Wizard Wheel
Med en fælgbredde på 32mm (udvendigt) får du godt greb, mulighed for lavere tryghed og stor alsidighed.

Ifølge Sven har hjulbyggeren større frihed og tilgang til komponenthylderne og kan derfor bygge det hjulsæt, der er bedst til den enkelte rytter.

Sven fortæller: Når jeg bygger i hånden kan jeg tage delkomponenternes tolerance med i regnestykket, og jeg kan samle sættet, efter hvordan komponenterne arbejder sammen. Jeg kan lege med hjulsættet, er det en rytter, der f.eks. vil have lidt mere komfort, kan jeg fifle lidt med opsætningen.

Ifølge Sven er kunsten at vælge en let fælg, der samtidig er stiv og bred. Vægten på fælgen, er modsat vægten på navet, afgørende da fælgene er roterende masse. For Sven er det oplagte fælgmateriale carbon, der er et stift materiale og giver en mere direkte respons og ditto køreoplevelse.

Fælgen

Fælgen er en såkaldt premiumfælg med en blanding af T8000 og T7000 carbonfibre. Med sine 32 mm udvendigt mål er det en fælg, der kan det meste. Den klarer både xc og mere teknisk all mountain. Den gode bredde giver desuden mulighed for at køre med brede dæk med relativt lavt dæktryk. Vægten på fælgen er 390 gram – ganske fint for en fælg i den bredde. 28 huls-fælgen er sat op asymmetrisk, der giver samme egerspænding på begge sider, med Sapim D Light eger og Sapim polyk messing nipler.

Hjulsættet i skoven

Sven Peltsch - Wizard Wheel
Her er det så. Et do-it-almost-all carbon hjulsæt, der har været i hænderne på Sven Peltsch.

Det er et kompetent hjulsæt, som Sven Peltsch har strikket sammen. Det viser sig tydeligt på første tur. De klassiske gode egenskaber ved en kulfiberfælg fornægter sig ikke. Hjulsættet er stift, det virker let, og det giver øjeblikkelig feedback fra underlaget – kontant tilbagemelding uden at være håndlammende hård. Det er et hjulsæt, der følger sin rytter. I virkeligheden er det meget nemt: Det er bare at lægge sin linje i svingene, så hjælper hjulsættet med at holde kursen.

At mountainbike-sporten typisk er én lang serie af bursts, små korte accelerationer, det ved de fleste af os. Derfor bliver det ekstra vigtigt med et let hjulsæt (med lette fælge), da en stor del af rytterens power bliver brugt til netop at få fælgene (og dermed cyklen) op i fart, igen og igen. Hjulsættet her er med sine 1.520 gram et relativt let hjulsæt. Og det mærker man. Bare de 100 gram forskel (særligt på fælgene), der er mellem sættet her og mine træningshjul gør en mærkbar forskel. Jeg mærker det især op ad bakke og i de mange accelerationer, hvor cyklen igen og igen skal op i fart.

Gennem de seneste fem år er fokus på fælgbredden intensiveret, og det er ikke uden grund. En bredere fælg giver, alt andet lige, mulighed et bedre greb i underlaget, særligt i sving. Det giver mulighed for at køre med bredere dæk (endnu en populær trend), og en bredere fælg giver mulighed for et lavere dæktryk, som nævnt ovenfor. Jeg har kørt hjulsættet med 2.35 Rocket Ron/Nobby Nic fra Schwalbe og sammenlignet med mine træningshjul, sat op med samme dæk men kun med en fælgbredde på 21mm, er der et markant bedre greb med hjulsættet fra Sven Peltsch og Wizard Wheel.

Alt i alt er der her tale om et tophjulsæt, fremstillet med topkomponenter og med en stor ”arbejdsradius” fra klassisk XC til teknisk all mountain. Et hjulsæt, der vil opkvalificere langt de fleste cykler. Og udnytter man en dygtig hjulbyggers frihed og kompetence, kan man få et hjulsæt, der er fremstillet præcis til én – ens vægt, kørestil, præferencer og pengepung.

Sven Peltsch

Sven voksede op i Tyskland, men kom først meget sent i gang med cyklingen. Han kom således først op på en cykel som 10 årig, da han ikke var til at få ud af sin gocart. Men da først Sven kom på to hjul, gik det stærkt, og han fik som 17 årig sin første A-licens i Tyskland. Desværre for Sven sagde de konservative forældre nej til en profkontrakt på sønnikes vegne, og i stedet blev den stærke unge mand udlært på VW fabrikken. Sidekøbende med arbejdet som tekniker for VW, knoklede Sven også i en cykelbutik, hvor man specialiserede sig i at lave cykler fra bunden efter kundens ønsker, herunder opbygningen af individuelle hjulsæt.

Sven byggede sit først hjulsæt som 18 årig. Det tog den patentlige Sven tre dage. Efter et landebytte kom han til Danmark og Principia i Nørresundby som kvalitetsansvarlig. Fra 2005-2010 byggede Sven omkring 10.000 hjul for Wolturnus, der bygger kørestole og håndcykler. I fritiden arbejdede Sven på at lave de bedst tænkelige carbonhjul for en stadig større skare af private kunder. Snart voksede kundegruppe så meget, at Sven kunne slå sig ned som selvstændig hjulbygger. Det var i 2012. I dag er Sven Peltsch med sine Wizard Wheels en populær og anerkendt hjulbygger.

Se mere om Sven og Wizard Wheels på www.wizardwheel.dk og følg ham på Facebook her

Wizard Wheel hjulsæt, bygget af Sven Pelsch

  • Fælge: 29er carbon, 28 huller, vægt: 390 gram.
  • Eger: Sapim D Light
  • Nipler: Sapim Polynak messing
  • Nav: DT Swiss 240s
  • Samlet vægt: 1.520 gram
  • Pris: 9.700 kr. (alt i alt, samlet af Sven Peltsch)