Hvad sker der, hvis du giver en dygtig hjulbygger en kasse med gode stumper og beder ham strikke et hjulsæt sammen til dig, din vægt og din kørestil? Vi har gjort forsøget.

Kvaliteterne ved et håndbygget hjulsæt er åbenlyse: Øget samlekvalitet og især: muligheden for at samle hjulsættet, så det passer den enkelte rytters vægt, kørestil og øvrige behov.

En god hjulbygger tager delenes respektive tolerance med i regnestykket, og så samler han sættet efter, hvordan delene arbejder sammen. Han kan fx også justere egerspændingen, hvis du som rytter genre vil have mere komfort.

Prisen er tilmed ofte konkurrencedygtig, når man sammenligner med hjul fra stor-producenterne.

Jeg har fyldt kurven med lækre sager og allieret mig med Poul Juul Hansen, ingeniør og erfaren hjulbygger.

Som kunden vil ha’ det

Poul siger om hjulbygning:

”Grundlæggende er det afgørende for mig, at hjulene jeg bygger har en rigtig god basiskvalitet. De skal kunne holde i mange år, uden at der bliver behov for servicering. Derfor er basis ingrediensernes (fælge, nav og eger) kvalitet vigtige, hvilket jeg ikke går på kompromis med. Når jeg bygger hjul, er det vigtigt for mig, at hjulsættet specificeres i tæt dialog med kunden og efter kundens ønske, hvor rådgivning omkring valg af fælge, eger og nav ofte præciseres i denne dialog”.

Del for del: Fælgene

Hjemmelavet hjulsæt

Fælgene er afgørende, når du skal bygge et hjulsæt. De skal være lette, stærke og med god indvendig bredde. Vægten på fælgen, er modsat vægten på navet, afgørende da fælgene er roterende masse og særlig vægtfølsom. Også derfor er det oplagt at vælge en fælg i let carbon, der desuden er et stift materiale der giver en mere direkte respons og køreoplevelse.

Fælgene fra den kinesiske hjulpioner EIC lever til fulde op til de krav, man kan have til topfælge. De er bygget asymmetrisk op i T800 kulfiber for at sikre samme egerspænding på begge sider. Fælgene har en indvendig bredde på 30mm og en vægt på beskedne 285 gram, og den kombination af stor indvendig bredde og lille vægt er drømmen for MTB-rytter. Eger og nipler er, på Pouls anbefaling, fra Pillar (PSR Wing J-bend-/1421-udgaven), idet de ifølge hjulbyggeren er lette og samtidig særdeles stærke.

Del for del: Navene

Hjulsæt nav

Navene er fra polske Mack, der begyndte at producere nav til banecykler tilbage I 2008 og siden har spredt deres produktion til nu også at indbefatte racer- og MTB. Mack navet er et førsteklasses nav, der er blandt markedet letteste (89 gram foran / 243 gram bag) og som tilmed er blandt de mest slidstærke. De kan således sagtens måle sig med fx DT Swiss 240 nav, der af mange betragtes som det stærke, sikre kort at smide på bordet, når et nyt hjulsæt skal strikkes sammen.

Navene er bygget op af 7075 aluminium, og fornavet har to gode 6803RS lejer, og for begge nav gælder det, at akslerne også er produceret i det stærke 7075 aluminium.

I bagnavet er (kassette) body og caps ligeledes i

7075 aluminium, mens ratchet’en er fremstillet delvist i titanium og delvist i varmehærdet stål. Navet bagpå har to lukkede 6902RS lejer i god kvalitet i navet, to lejer i body’en og yderligere to lejer I kassette-hylstret

Hjulbyggerens kommentarer

Hulbyggeren har følgende kommentarer til navene:

”Det er første gang, jeg stifter bekendtskab med Mack-navene. De virker ganske lækre i finishen og efter opbygningen er det konstateret, at de ruller godt. Navene er kendetegnet ved 3-pals indgreb med 27 tands indgreb, det giver lidt større indgrebsvinkel end andre kvalitets-nav”.

Poul Juul Hansen har i sagens natur bygget et hjulsæt specifikt til MTB:

”Det ses bl.a. i forhold til crossing/lasing af egere. Desuden er der valgt nipple washer for at forstærke anlægsfladen af niplen i fælgen. I de fælge jeg normalt bygger på, er fælgen forstærket indvendigt i niplernes anlægsflade i fælgen, hvorfor det ikke er nødvendigt at anvende washer.

Resultatet er blevet et hjulsæt, der er let og stabilt, samtidig med, at sættet med 3-kryds opspænding vil have god komfort.

Hjulsættet i skoven

De kendte, gode egenskaber ved en carbonfælg fornægter sig ikke. Hjulsættet er således stift uden at være for hårdt, og samtidig virker det meget let med sine kun 1.300 gram, særligt op ad bakke og i de mange accelerationer, hvor cyklen igen og igen skal op i fart, mærker man den beskedne vægt. Mountainbike-sporten er som bekendt én lang serie af små korte accelerationer, og derfor bliver det særligt vigtigt med et let hjulsæt (med lette fælge), da en stor del af rytterens power bliver brugt til konstant at få cyklen (og dermed fælgene) op i fart. Hjulsættet her viser med al tydelighed, hvor stor betydning hjulvægten har i skoven.

Det er et hjulsæt, der følger sin rytter på den linje, han eller hun nu lægger gennem terrænet, og hjulbyggeren (og/eller kombination af de forskellige dele) har ramt det perfekte kompromis mellem horisontal stivhed og en vis grad af vertikal fleksibilitet.

Alt i alt er der her tale om et tophjulsæt, fremstillet med topkomponenter, der kan bruges fra klassisk XC til mere teknisk All Mountain kørsel. Et hjulsæt, der vil opkvalificere så godt som alle cykler.

Fakta

  • Fælge: 29er carbon, 28 huller, vægt: 285 gram (www.eiecarbon.com)
  • Eger: Pillar PSR Wing J-bend
  • Nipler: Alu DSN 14G x 16 mm + Black Washer PW7542
  • Samlet vægt: Ca. 1.300 gram
  • Pris: 11.000 kr. (alt i alt, samlet af Poul Juul Hansen)

Poul Juul Hansen

Poul Juul Hansen er uddannet, og arbejder som, ingeniør, men har gennem mange år specialiseret sig at bygge hjul.

Ifølge Poul Juul Hansen kan man få bygget et godt hjulsæt fra 5.900 kr. ”Det vil i så fald være et hjulsæt bygget på et Classic-nav med gode lukkede industrilejer fra amerikanske ENDURO. De er kendetegnet ved ligeledes at benytte 3-pals indgreb i en 46t krans. Navene kan for en beskeden merpris også leveres i keramisk setup. Prisen er selvfølgelig vigtig, men vigtigere er det, at man får et hjul i en god kvalitet, som kan holde i mange år og som er specificeret, så de også er fremtidssikret”, fortæller Poul Juul Hansen og fortsætter: ”Her tænker jeg på den generelle kvalitet og på, at hjulene eksempelvis lever op til dagens standard (eksempelvis mulighed for tubeless), og at de kan repareres”.

I kan finde Poul i Facebook gruppen – ONE C:RB:N WH::LS – håndbyggede kvalitetshjul