Tannus indlæg til dit dæk

Er du træt af punkteringer når du er i skoven? Så kan et indlæg måske være løsningen. Vi har kigget nærmere på et indlæg fra Tannus, som siger, at de er 90 % punkteringsfri.

Der findes flere forskellige indlæg til dit dæk. Der er dem der sidder omkring fælget, som f.eks. dem som Rockstop har lavet, og beskytter det ved slag, og så er der dem der sidder i toppen af dækket, og beskytter fælg og slange. Et indlæg i dækket kan i flere tilfælde være en god ide, og i andre tilfælde være mindre nødvendigt. Derudover er spørgsmålet hvordan sådan et indlæg føles under kørsel. Vi har kigget nærmere på indlæg fra Tannus Armour.

Montering af Tannus Armour

Tannus Armours indlæg lægges ind i toppen af dækket. Det er designet til dem der bruger slange, og vil vedblive med det. Så er du kun til Tubeless, er Tannus indlæg måske ikke så interessante. Et Tannus Armour indlæg vejer 290 gram, men giver 15 mm. yderligere beskyttelse på toppen af dækket, men også beskyttelse på siderne af dækket.

Indlægget er lavet af et materiale der hedder Aither, som er en form for plastpylomer. Det er fast, men kan stadig trykkes sammen. Så er man meget opmærksom på vægten af ens cykel, så er dette indlæg måske heller ikke så interessant.

Når man har filtreret alle tubelessfans og dem der går op i at cyklen skal veje så lidt så muligt væk, så giver de her indlæg faktisk mening. Bruger man sin mountainbike både til transport i dagligdagen, og til at cykle i skoven, kan disse indlæg give god mening, for at undgå punkteringer.

Er man til nedkørsler, hvor man møder klipper, sten eller bare store rødder, så giver disse indlæg rigtig meget mening, fordi de både beskytter mod punkteringer, og beskytter fælget. Herudover er der en stødabsorberende virkning i indlægget, som giver en mere rolig kørsel.

Ude i naturen

Vi testede indlægget i Danmark, hvor forekomsten af klipper og store sten i de fleste tilfælde kun findes på Bornholm, og der var vi desværre ikke forbi. Indlæggene blev dog testet på nogle langture, og på tekniske spor med blandt andet mange rødder.

Monteringen af indlægget gik egentlig ok. Der skulle nørkles en smule med at få indlægget rigtig på plads, men da det kom på plads, sad det det samme sted under hele testen. På XC-cyklen på et blåt eller rødt spor, kunne vi sænke lufttrykket med 0,2 bar i forhold til det der normalt blev kørt med.

Blev der sluppet for meget luft ud, gik det klart ud over rullemodstanden. Selvom vi testede flere dæktryk, så kunne man godt mærke på køreegenskaberne på cyklen, at der var kommet ca. 300 gram ekstra i hvert dæk. På det normale spor på XC-cyklen, så var det lidt irriterende, for man følte at man kørte langsommere. Men det er nok heller ikke i de tilfælde, hvor sådan dækindlæg er ment til.

For på enduro cyklen på nedkørsler med rødder, gav det en god sikkerhed, både for slange og fælg. Når man ramte rødder, kunne man mærke at dækket blev trykket sammen, men uden at dækket punkterede. Eller på nedkørsler, hvor man med stor fart ikke får løftet baghjulet over en rod, der hjalp indlægget også. Herudover kunne man sænke dæktrykket en smule mere, og derved opleve bedre greb i sving, uden at dækket krænger.

Er man bare fan af slange i hjulet, og skal ud på spor eller bikeparker, hvor man ved der er mange klipper, så er det sådan et indlæg man skal have. For punkteringerne udebliver i de fleste tilfælde, og man oplever ikke “snakebites”. Herudover absorbere indlægget de små ujævnheder, så man oplever bedre kontrol på cyklen.

I begge tilfælde, altså om man er på XC-cyklen eller den lidt kraftigere enduro cykel, skal man dog håbe på at bikeparken har en lift, eller bare være indstillet på, at der skal arbejdes lidt mere på vejen op. Dog kan man øge trykket i dækket, og gøre turen op en smule mere komfortabel.

Lyden fra dækket, når indlægget er monteret, er også anderledes. Der kommer en mere “hul” lyd, når man køre ned af sporerne. Det kan høres i denne video.

Konklusion

Der findes flere forskellige indlæg. Tannus Armour er lidt specielle, for de henvender sig til dem der sværger til slange i dækket, da indlægget ikke fungere med tubeless. Sværger man til tubeless opsætning, men vil stadig gerne passe på fælget, så kunne man kigge på de indlæg, der monteres direkte oven på fælget, og dermed inderst i dækket. Det kunne være sådan et som Rockstop eller Cushcore. Leder man efter alle de steder hvor man kan spare vægt på cyklen, så skal man heller ikke sætte slange og indlæg i.

Men så er der alle jer, der plages af punkteringer på rødder, rockgardens og andet på sporerne, der vil et indlæg som Tannus Armour være en løsning man kunne kigge på. Bruger man sin cykel til transport til og fra f.eks. arbejdet, så kan man også undgå punkteringer med dette indlæg. Er man til nedkørsler med høj fart over sten, rødder og andet godt, og har man endda planlagt en tur til steder med klipper og store sten, så bør man kraftigt overveje at få sat et indlæg som dette i sine dæk. Så er man fri for dumme punkteringer, og man passer på sit fælge, når man går i bund på et drop eller i et sving.

Tannus Armour indlægget er ikke det dyreste indlæg, og kan fås til omkring 200 kr. pr. dæk.

TannusDenmark har gratis stillet indlæg til rådighed for denne test, men har ikke haft adgang til artiklen efter den er skrevet.

 


Swissstop

Skrevet af Jónas Thor Björnsson

Jeg har kørt mountainbike siden starten af 90'erne. kører så meget jeg kan, og kan godt lide når det bliver rigtig teknisk - grusvejen gider jeg ikke.

Se flere artikler

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *