Shimano er hoppet med på vognen der kører med 12 gear. Ved world cuppen i Nove Mesto na Morave i Tjekkiet præsenterede de deres helt nye XTR gruppe, som blandt meget andet indeholder en 12 speed kassette. Shimano havde valgt Jolanda Neff som tester, i det hendes fuldaffjedrede cykel fra polske Kross, var sat op med hele den nye Shimano XTR gruppe. Samtidig havde de en udstilling på expoen omkring world cuppen, og her deltog MTBX i en præsentation af den nye gruppe.

De tre bogstaver XTR har altid været omgivet af sagnfortællinger, de fleste mountainbikere har altid haft en drøm om at køre med XTR monteret på sin egen cykel, men ofte har prisen været afgørende for, at man valgte XT gruppen i stedet. Dette er der ikke lavet om på. Der er langt op til XTR gruppen, den er ikke for alle, og derfor giver den stadig plads til en masse drømme.

XTR M9100 – Nu med 12 speed

Mens Shimano Deore XT blev introduceret i 1982, gik der hele 10 år, før XTR så dagens lys i M900 modellen. Den havde 8 speed på kassetten, og på det tidspunkt, det helt nye rapidfire + gearskifte. Først i 2014 var geargruppen nået op på en 11 speed kassette, og nu i 2018 kommer Shimano med deres M9100 model – en helt ny udgave af XTR. 12 speed der kan fås i 2 størrelser, en 10-45t eller den helt store på 10-51t. Baggrunden for at Shimano vælger 51t , det vil sige en tand mere på den store klinge i forhold til SRAMs gearopsætning skyldes, at de har ville opnå et mere flydende gearskifte, som ikke har for store hop mellem de enkelte gear. Med 51t på den store klinge, mener Shimano at de opnår dette flow.

Denne gearing kan kombineres med flere valg, når man kigger på kranksættet. Her kommer XTR gruppen med 5 valg på størrelsen af klingen. Den starter ved en lille klinge på 30t, og slutter på en stor klinge på 38t. Så der er mulighed for at opnå stor fart, uden at skulle trække op ad bakkerne.

Men de 12 speed er ikke det eneste nye, for Shimano introducerer en bremse med 4 stempler, som virkelig kan stoppe cyklen, selvom du er på vej ned ad en nedkørsel, som en XC rytter ville køre forbi. Herudover kommer der også den velkendte model med 2 stempler, som Shimano selv kalder for XC udgaven. Med bremse kaliberen kommer de velkendte bremsegreb, men de kommer i to udgaver, en til kaliberen med 2 stempler, og en til den med 4 stempler. Bremsegrebene har flere justeringsmuligheder, som kan justeres undervejs på turen i skoven, da man ikke skal bruge værktøj. Bremsegrebene kan monteres på sammen med skifteren, hvilket giver god plads til f.eks. dropperens udløser.

XTR er stadig det flotteste

Shimano XTR (M9100) er for de få, da prisen er rigtig høj. Men kigger man på hele sættet, og når man får lov at rører ved det, skifte gearet og bremse med bremsen, så lyser kvaliteten ud af det. Med den fint polerede aluminum i grålige farver, med de flotter kurver og med de små fine bremsegreb, er det stadig gruppen man kan drømme om, og måske en dag får på sin cykel. Når det så er sagt, så plejer XTRs design og funktioner at smitte af ned i rækkerne, så der går nok ikke længe, før vi vil se XT komme med 12 speed. Når det sker, så behøver vi ikke drømme mere, for så er det pludselig noget, man kan få på sin cykel, uden at skulle spare op i flere år.

Det sker i Tjekkiet

Shimano havde valgt Nove Mesto na Morave, som stedet hvor dette sæt skulle præsenteres. Det forstår man udmærket, for det er her det sker. Arrangørerne af world cuppen i Tjekkiet forstår at skrue en mountainbike fest sammen, og det gjorde de også i 2018. Shimano havde stillet en stor lastvogn op, hvor siderne var slået ud. Her havde de placeret komponenterne fra XTR oppe på piedestaler, men i en højde hvor alle kunne røre. Det var et populært sted, og der var mange forbi. De skulle lige lave et gearskifte på den opstillede cykel, eller rører ved bremsekaliberen. MTBX holdte sig ikke tilbage, og rørte også ved de nye komponenter. Der blev skiftet gear, og så fik vi hele historien.

Jolanda Neffs Kross Prototype fra Nove Mesto na Morave Foto: Jaroslaw Tomaszewki

Men Shimano havde også allieret sig med en af de bedste testere, for Jolanda Neff havde fået den nye gruppe monteret på hendes fuldaffjedrede polske Kross med modelnavnet Prototype. Hun kørte et meget tæt world cupløb med danske Annika Langvad, og det var ikke mange cm. der skilte dem ad ved mållinjen. Konklusionen må være, at gruppen er godkendt af den bedste, nu mangler vi bare at se den på markedet i Danmark. Alt afhængig af hvilken opsætning man ønsker, så kommer XTR gruppen til at koste mellem 15.000 og 16.000 kr. Den bliver tilgængelig senere på året.