Hvor kommer vores cykeldele egentlig fra? MTBX blev for nogle måneder siden kontaktet af den tyske cykelgrossist virksomhed Hermann Hartje KG, for at høre om vi ikke ville deltage i deres årlige interne cykelmesse. En cykelmesse siger man ikke nej til, så i denne weekend, var MTBX til messe i Hoya syd for Hamburg, for at kigge på cykeldele og cykler. Hartje KG inviterer alle deres kunder i den danske cykelbranche til at deltage i messen.

Cykeldelene hos din cykelhandler køber de gennem en grossist. Hver grossist har agenturer over enkelte produkter, og nogle produkter har den enkelte importør eneret over. Hartje KG er en af de største grossister af cykeldele i Tyskland, men producerer også sine egne cykler. De har alle de kendte brands i deres portefølje, men kan på grund af agentur rettigheder ikke distribuere enkelte af deres brands.

Kigger man over deres portefølje af kendte produkter, lægger man blandt de mange produkter mærke til Shimano, KMC kæder, Sigma cykelcomputere, dæk fra Schwalbe, Continental og Kenda, for at nævne nogle få. Det er selvfølgelig altid interessant at kigge på, men af de to produkter MTBX bemærkede var Hartjes egne produkter, nemlig Contec cykeldele og Conway cykler.

Hvert år afholdes denne interne cykelmesse, for alle Hartje KGs kunder. Kunderne er cykelhandlerne i Danmark, og dermed alle dem vi handler med hver dag. De er taget på tur, for at blive inspireret til nye varer, bestille varer til butikken og så for at opleve lidt af den tyske virksomheds kundepleje.

Contec cykelreservedele

Contec er Hartje KGs eget brand for cykeldele. Det er et såkaldt cykelreservedelsprogram. Contec produkter spænder fra ringeklokker over frempinde til dropper post. Det er alle de cykelreservedel man kan købe hos cykelhandleren, der ligger under prisen på de større produktbrands som Shimano, SRAM og andre.

Contec inderholder mange spændende produkter, men man kan nævne deres BRUT serie, som er komponenter i friske farver, deres mountainbike handsker og så deres dropperpost drop’a’ gogo. Men de har også alle de der nødvendige produkter, så som bremseskiver, bremseklodser og frempinde.

Contec virker til at være et godt alternativ, når man skal have en kortere frempind, eller en ny saddelpind med eller uden dropperfunktionen. Herudover finder man Contec dele på Conway, når man kigger på saddelpind, frempinde, sadler, greb, styr og flere.

Conway cykler

Conway er cykler til alle formål, men MTBX er ret interesserede i deres mountainbikeserie til skoven. Man kan ikke skrive mountainbike på denne messe, uden også at nævne dem med e’et foran. Der bliver satset stort på E-mountainbikes. Vi så det på Eurobike messen, og nu her på den interne Hartje KGmesse. Det er ikke så stort i Danmark endnu, men skal man tro på producenterne og cykelgrossisterne, så bliver det stort inden for de næste par år. Vi har kun set toppen, der ligger meget og venter.

Det ser man hos Conway, for ud over deres mountainbikeprogram, er programmet for e-mountainbikes endnu større. Conway er ikke stort i Danmark generelt, og sælges kun hos udvalgte forhandlere. Kigger man på cyklerne, deres specifikationer, rammer med mere, så ser de virkelige fine ud. De er helt klart værd at kigge på, næste gang man skal have ny mountainbike. MTBX får inden længe en Conway mountainbike i test, så følg med, når vi tester.

Der var mange lækre Conway cykler på messen, og her er et par stykker af dem

Conway WME 529

WME 529 er en enduro cykel, med god vandring, lækker geometri og gode specifikationer, ja og så en drop’a’gogo dropperpost fra Contec. Herudover er den gennemgående røde farve flot, og Conway har her lavet en cykel, der udseende mæssig og på specifikationerne er rigtig flot.

Conway RLC 7

RLC 7 er Conways hardtail til XC. Her går den røde farve igen, lige som på WME 529. Cyklen er monteret med hjul fra Mavic, en Rockshox SID forgaffel med 100 mm. vandring, SRAM X01 gear, carbonramme, SRAM guide bremser og herudover dele fra Contec.

MTBX har testet RLC 7, som du kan læse her

Conway eWME 627

eWME 627 er Conways svar på en e-MTB der ligger på en af de øverste hylder. Den er monteret med en Shimano motor, forgaffel og bagdæmper fra FOX, en Shimano XT geargruppe, bremser fra Magura, hjul og en ramme i aluminum. Igen går den røde farve igen, som det også ses på de to andre cykler.

Inhaus messen

Messen blev afholdt i Hartje KGs hovedkvarter i Hoya. Det ligger midt mellem Bremen, Hannover og Hamburg. Her har de 50.000 m2 lager, med cykeldele, cykler og dele til scooter og motorcykler. Messen var placeret i deres cykelhal. Cykelhallen har hylder fra gulv til loft i 4. sals højde. Hylderne bugner af cykler, cykelkomponenter og dæk fra gulv til loft.

Fra sekundet man træder ind i hallen, mærker man dunsten af dækgummi, og man mærker straks, at Hartje KG er en tysk virksomhed – her er styr på tingene. Cykelhandlerne bliver udstyret med navneskilt med deres kundenummer, og rundt på messen er der altid en venlig Hartje KG ansat, der kan hjælpe med svar på spørgsmål, og hjælp til udfyldelse af indkøbssedler. De handlende bliver forkælet med mad, alt det de kan drikke af læskedrikke, is og kager.

Man får lov at rører ved alle varerne, dog må der stadig være flere varer i deres katalog, som ikke er på messen, for Hartje KG kataloget er så tykt som en roman. Der er kun en vej igennem messens udstillingsrækker, ingen smutveje til buffeten, eller det eftertragtede andensorteringsmarked, hvor priserne er så lave, at det kribler i fingrende for at købe noget.

Som mountainbike journalist trækker Conway cyklerne, men også de andre mountainbike relaterede dele. Conway har en stor stand, Contec har en stor stand, Continental dæk har en stor stand, og herudover er der mange andre indbudte brands. Kigger man ud over sin egen mountainbike næsetip, er messen fyldt med cykler fra Hartje KGs store katalog. Tern, Kaisa, Victoria og Exelsior er nogle af de cykelmærker man finder på messen.

Cykelhandlerne fra Danmark får købt ind til deres butikker, så der skulle snart være rigtig meget godt at finde ude på det danske marked. En god dag slutter i bussen hjem mod Danmark – selvfølgelig med et stop ved grænsen.

Mandag kalder arbejdsdagen igen for deltagerne, vores cykler skal jo repareres.