Jeg deltog den 21 maj 2017 i mit første marathon mtb løb, nemlig Highland Mountainbike Challenge som er 100 km langt og strækker sig gennem skove, byer og landeveje fra Silkeborg til Århus. Det var som sagt første gang, at jeg har kørt i ét stræk på mere end 60 km, så jeg var lidt spændt på hvordan det ville gå. Min form er god, men jeg er ikke vandt til så lange ture på min Santa Cruz Hightower og min styrke ligger bestemt ikke på landeveje og skovstier men mere på singletracks og tekniske segmenter.

Alle deltagere havde inden løbet på mail modtaget en “Race Manual” hvori ruten var beskrevet og hvor alt andet brugbart information var beskrevet. Blandt andet at man skulle kunne klare sig selv under hele ruten i form af energi, værktøj, reservedele osv. Cycle Sport Silkeborg tilbød gratis tjek af cykler før løbsdagen – Så mon ikke de havde en travl 20 maj. Derudover var det også beskrevet hvor alle depoter var placeret på ruten.

Startområdet

Vejret var suverænt og allerede klokken 08.30 om morgenen hvor jeg ankom til startområdet var det varmt og solen skinnede fra en skyfri himmel. Jeg gik fra bilen og hen til en af boderne for at få udleveret mit startnummer. Her fik jeg samtidigt lidt stickers til cyklen og nogle gel til turen. Der var allerede rigtig mange mennesker i startområdet og stemningen var mega fed, folk smilede og hyggesnakkede mens de tjekkede deres cykler efter og fik monteret deres startnummer og stickers. Jeg gik ud for at hente min cykel i bilen og fik monteret mit startnummer. På pladsen cyklende jeg lidt rundt og tjekkede cykler ud og mødte lidt efter nogle af mine lokale cykelbuddies som netop også var ankommet til pladsen.

Klokken blev hurtigt 09.30, så vi fik klaret de sidste justeringer på cyklen og fik foretaget de sidste toiletbesøg mens vi gik og hyggesnakkede. Vi skulle alle sammen starte i den første startgruppe ud af 6, så da klokken nærmere sig 09.45 begyndte vi langsomt at trække hen mod start, hvor hele den første startgruppe lige straks skulle skydes igang klokken 10.00. Vi fik placeret os ca. midt i den store gruppe, hvilket nok også passede helt fint til vores niveau.

Starten

Der var vel omkring 100 personer eller mere som skulle starte i den første gruppe A, så da startskuddet gik stod vi stadig stille i ca. 10-15 sekunder inden at alle havde fået gang i pedalerne. Der kom dog hurtigt lidt spredning på.

Der gik lidt tid inden at vi kom fra asfalten og ind i skoven. Langs villakvartererne inde i byen stod folk udenfor deres huse og lejligheder og klappede og heppede på os – det var en fed måde at blive sendt afsted på.

Ruten

Ruten er som nævnt 100 km lang og strækker sig fra Silkeborg fra Århus. Efter at vi var kommet fri af Silkeborg by gik ruten ind i Nordskoven på grusstier og singletracks. Jeg har kørt Nordskoven mange gange og glædede mig til denne del af ruten, specielt fordi at vejret havde været godt i lang tid forinden løbet, så jeg viste at sporene var dejlig sprøde at køre på. Det var faktisk lige før at sporene var lidt for tørre, da jeg så flere som skred også ud og væltede på grund af dette. Jeg tror heldigvis ikke at nogen kom alvorligt til skade. Nordskoven var faktisk det eneste sted hvor jeg oplevede en lille smule kødannelse. Særligt på nogle af nedkørslerne stod mange på bremserne så det skabte kø.

Efter Nordskoven kom vi via transportstykker over på de nyanlagte spor i Vesterskoven som har masser af flowstykker og højdemeter. Jeg kunne allerede nu efter små 30 km. mærke at jeg havde givet den alt for meget gas i Silkeborg og i Nordskoven. Så jeg måtte sætte hastigheden en smule ned for at skåne mine ben fra at syre til. Vesterskovens spor var ligesom Nordskovens superfede og tørre. Fra Vesterskoven kørte vi videre til Østerskoven som fortsatte med godt flow og singletracks. I Sønderskoven var jeg ved at være godt syret til i benene efter nogle grimme stigninger og lange grusstykker så jeg tog et par minutters hvil ved et lille depot selvom jeg godt viste at der ikke var langt til det store depot hvor tiden blev stoppet. Jeg snuppede noget nyt energidrik og en energibar.

Efter det lille depot fortsatte ruten af grusstier i ca. 5 km. inden jeg nåede til det store depot ved Julsø, det var en stor lettelse, da jeg var ved at være godt presset i både min krop og rent energimæssigt. Det var så lækkert både hvad angik vejret, udsigten og maden så jeg tror at jeg var på depotet i 15-20 min. inden jeg havde overskud til at fortsætte. Depotet er beskrevet lidt mere detaljeret længere nede i artiklen.

Efter det store depot var det ikke meget singletrack og kun meget få slemme stigninger tilbage. Jeg tror der var omkring 5-10 km. singletrack på de sidste 50 km. hvoraf det andet var skov- og grusstier samt asfalt. Det passede mig egentlig meget godt da jeg ikke havde meget energi tilbage til at køre lange singletracks. Ude på de lange landevejsstrækninger lå jeg på hjul af nogle små grupper som gjorde, at jeg kunne holde en rigtig fornuftig hastighed. Det gjorde at jeg virkelig kunne spare på kræfterne og uden det ville min tid have været noget dårligere.

På de sidste 10 km. blev jeg samlet op af nogle af mine lokale cykelbuddies. Det gav mig pludselig en masse energioverskud at se dem og at vide, at der ikke var langt til mål. Så jeg slap den gruppe som jeg havde kørt med i noget tid og satte hastigheden højt og kørte med mine cykelbuddies resten af vejen. Ruten sluttede ved Godsbanens område i Århus så da jeg kunne begynde at se jernbaneskinner og gamle tog satte vi yderligere farten op. Nu ville man bare gerne i mål, nu glædede jeg mig bare til at komme igennem de 100 km, få noget mad og se min kone og datter som ventede på mig. Kort efter krydsede vi målstregen med en rigtig fed oplevelse i rygsækken.

Startgrupper og kødannelse

Jeg frygtede lidt at der ville være en del kødannelse når der nu var så mange med i løbet. Specielt i starten, hvor ruten gik gennem Nord- og Vesterskoven i Silkeborg på grund af de lange singletracks og tekniske segmenter. Men det var egentlig meget lidt kø jeg oplevede, hvilket var rigtig rart. Som jeg skrev i rutebeskrivelsen var det kun i Nordskoven hvor jeg oplevede en lille smule kø, men det var helt acceptabelt i så stort et løb med så mange deltagere. Vi startede som sagt i 6 forskellige startgrupper hvor man under tilmeldelse til løbet skulle placere sig selv inden for den tidsperiode som man forventede at gennemføre løbet på. Jeg satte mig i gruppen 5:00 til 5:30 hvilket placerede mig i den første startgruppe. Jeg gennemførte løbet på 5:03 så jeg ramte min startgruppe helt perfekt.

Depoter

Undervejs var der både nogle små depoter, hvor man kunne få fyldt sin drikkedunk op med enten vand eller energidrik. Man kunne også få lidt i maven med forskellige energibarer. Efter ca. 50 km. kom jeg til det store depot, der var ikke kommet så mange ryttere endnu så der var god plads til at smide sin cykel og få noget mad indenbords. Maden bestod af “tag selv” med ristet brød, forskellige slags pesto, bacon og tomatsalsa. Det smagte mega godt, så jeg kom nok til at spise lidt for meget i forhold til at jeg stadig manglede 50 km. Udover maden var der også cola, energidrik, energibarer og frugt, så hvis man gik sulten eller tørstig fra depotet var det ens egen skyld.

Det store depot lå lige ved Julsø så udsigten var kanon god i det gode vejr og det var stemningen også. De fleste ryttere så trætte ud men alle havde et smil på læben og talte om ruten indtil nu og om hvor smadrede de var.

Efter at have gennemført løbet var der ligeledes mad som bestod af en stor lækker buffet med frikadeller, pastasalat, kartoffelsat og kage samt frugt og drikkevarer. I det hele taget var forplejningen under hele løbet helt igennem fantastisk. De hurtigste ryttere som kørte direkte gennem det store depot gik virkelig glip af en fantastisk frokost.

Live Tracking

Århus motion havde lavet så man kunne blive live tracket af sine venner og famile under hel løbet, hvilket var en fed feature. Der var en vejledning i hvordan man satte det op i den Race Manual man har modtaget.

Kan du deltage?

Ja, jeg vil sige at de fleste kan deltage hvis man træner sig op til det. Løbet er teknisk, men der er ikke nogen tekniske segmenter hvor man ikke kan stige af cyklen og trække i stedet for hvis det bliver for teknisk for en. Man skal dog være realistisk når man vælger hvilken gruppe man skal starte i, ellers kommer man til at være med til at danne unødig kødannelse og irritation for de øvrige ryttere.