Vinteren og de mørke eftermiddage er over os. Vi har derfor nogle gode råd og tips som du kan bruge når du skal afsted på nattekørsel, med din mountainbike i mørket.

Kørsel i mørket

Nogle af de største oplevelser man kan få i de danske skove og på mountainbikespor, er kørsel efter mørkets frembrud. En tur på et ellers velkendt mountainbikespor kan virke helt anderledes og intenst, når man besøger det i mørke.

Det, at skoven er mørk, og der er helt stille, er en fantastisk oplevelse. Det eneste der bryder mørket er de græssende hjortes øjne eller ræven, mens den lusker på jagt. Den første gang man tager afsted på en mountainbiketur i mørket, kan man godt have lidt sommerfugle i maven, men prøv at stoppe op ude i skoven, sluk al lys og stå helt stille, nyd roen, skovens og dyrenes lyde, inden du atter triller videre.

For at du kan komme sikkert afsted, har vi herunder samlet et par gode råd og tips inden du tager din første mountainbiketur i mørket.

Oppakning

Når du skal afsted på kørsel i mørket skal du medbringe det værktøj, reservedele og anden oppakning som du sædvanlig har med når du cykler. Det giver ekstra god mening at have en vis grad af orden i sin taske når man cykler i mørke, for alting bliver svære at finde, og har du først tabt en ting i skovbunden er den nøsten umulig at finde.

Det er op til dig hvad du vil have med i oppakningen til kørsel i mørke, men den kunne indeholde følgende:

  • Multi-tool, så du kan klare de fleste små reparationer.
  • Ekstra slange, hvis du punkterer.
  • Ekstra kædeled, hvis du knækker kæden.
  • Pumpe eller Co2 patroner.
  • Dækjern.
  • Telefon.
  • Ekstra batteri til lygte eller en ekstra lygte.
  • Folietæppe hvis uheldet skulle være ude.
Foto: Jónas Þór Björnsson

Lygter for, for og bag

Lygter skal der jo til, når man bevæger sig ud i den mørke skov. Hvis du cykler på offentlige veje/stier til sporet, skal du naturligvis huske at have lovpligtig lys på cyklen. Her skal du være opmærksom på, at lovgivningen stiller krav til blandt andet batteritiden på lygterne, hvilke en del lygter beregnet til brug på mountainbike ikke kan overholde. Loven siger nemlig at lygten skal kunne lyse i 5 timer, og det er ikke alle forlygter der kan klare det. Herudover skal en lygte være monteret på cyklen, og må ikke sidde på hjelmen. Så når turen går til eller fra sporet, så husk de lovpligtige cykellygter.

En godt lygte setup kan være at have en kraftig LED lygte på styret og en lidt mindre LED lygte på hjelmen. Den kraftige LED lygte på styret må optimalt set gerne have flere LED dioder, så lyset har en god spredning ud i skovbunden. Hvis lygten ikke spreder lyset vil det være meget svært at navigere rundt på sporet.

Hvis du bruger den sammen lygte til transporten til sporet skal du være opmærksom på, at lygten kan blænde modkørende, så peg lygten godt ned mod asfalten.

Lygten du monterer på hjelmen, skal være kraftig, men omvendt skal den heller ikke være så tung, at den er ubehagelig at køre med på hjelmen. Grunden til, at det er smart at have en lygte på hjelmen og ikke udelukkende på styret er, at du ofte har brug for at se frem på sporet. Mountainbike spor er sjældent lige, men snor sig gennem landskabet, så lygten på styret vil følge cyklens retning, mens hjelmlygten lyser der hvor du kigger hen.

Endeligt skal der jo også en baglygte på din cykel. Det er dels for at overholde lovgivningen, men også så dem du er på sporet med kan se dig ordentligt bagfra.

GUIDE; Her kan du læse vores guide til valg af MTB lygter

Et god råd er også at undersøge batteritiden på dine lygter. Det er super træls, at kun være kommet halvvejs rundt på sporet inden cykellygten løber tør for batteri. Nogle cykellygter har en indikator for hvor meget strøm der er tilbage på batteriet, andre en diode der lyser i forskellig farve alt efter batteriniveauet.

Hvis din lygte ikke har denne funktion, må du prøve at lade batteriet helt op, tænde lygten og holde øje med hvor lang tid den kan lyse. Her skal du være opmærksom på at batterier fungere dårligere ved lavere temperaturer.

TIP: hav et ekstra batteri med i tasken.

Foto: Jónas Þór Björnsson

Kørsel alene eller med flere

Du vil sikkert møde forskellige holdninger til om man bør køre alene eller være flere afsted, når du kører i mørket. Det er ikke altid at dine cykelvenner lige kan, når du kan, og så kan du jo blive nødt til at begive dig solo afsted. Andre gange kan det være en skøn oplevelse, at være helt alene i den store skov eller på sporet uden dine cykelvenner forstyrre med deres snak om den nyeste cykel trend.

En tur alene på cyklen i mørket, betyder også, at du giver køb på lidt af din sikkerhed. Det er ikke sjov at stå alene i mørket, og have mekaniske problemer man ikke selv kan løse. Eller endnu værre opleve et styrt på cyklen hvor du har brug for hjælp.

Kører du alene kan det anbefales at:

  • Køre med TILT sensor, Garmin Crash Detection, Strava Beacon eller lignende.
  • Fortælle dine pårørende, hvor du cykler hen og hvad tid du forventer at være tilbage.
  • Kør i et lidt langsommere tempo end sædvanligt.
  • Kør kun spor eller i skove du i forvejen kender godt.

Telefon

Hvis du tager på mountainbike tur efter mørkets frembrud, så er det en god ide at medbringe din mobiltelefon. En moderne mobiltelefon vil på mange måder kunne hjælpe dig på turen hvis det skulle blive nødvendigt. Den oplagte er selvfølgeligt at du kan ringe efter hjælp hvis du får brug for det. Og skulle ulykken ske har redningstjenesten mulighed for at se hvor du er, også selv hvis du ikke kender din præcise position.

Endeligt så har en mobiltelefon ofte en LED diode indbygget til flash funktion på kameraet, denne LED diode kan bruges som lommelygte hvis batterierne på dine cykellygter skulle svigte.

Husk at telefonen skal være fuldt opladet.

Aftaler

Som vi tidligere har skrevet, så er det vigtigt at lave nogle aftaler med dine pårørende. Fortæl dine pårørende hvor du kører henne, gerne så detaljeret som muligt så de har en chance for at lokalisere dig hvis du ikke kommer hjem som aftalt.

Lav også aftaler om hvor lang tid du er væk, hvornår skal dine pårørende begynde at ringe til dig eller lede efter dig hvis du ikke kommer hjem. Hvis du ændrer på dine planer i forhold til det aftalte, så husk at kommunikerer det til dine pårørende, det er stærkt ubehageligt hvis du ikke kommer hjem som aftalt og du i stedet er kørt på den lokale pub for at få en øl efter turen.

Cykelcomputer med kort

Et godt råd når du skal ud i mørket er, at have en cykelcomputer med kortfunktion. Hvis du begiver dig ud på spor du ikke kender eller i skove hvor du ikke er vant til at køre, så er det et rart at have et kort ved hånden hvis du f.eks skal finde hurtigste vej tilbage til start.

Du vil også kunne se større stier eller skovveje hvis dit batteri på lygten er ved at være afladet. Hvis din cykelcomputer ikke har kort funktion kan du bruge din telefon til få et overblik.

I efteråret testede vi en cykelcomputer fra Hammerhead, den fik gode “karakterer” blandt andet på grund af kortfunktionen.

Varmt tøj

Uanset hvornår på året du vælger at køre mørkekørsel vil temperaturen falde i takt med at solen forsvinder. Det er derfor vigtigt at du tager tøj på, der er lidt varmere end du ellers ville bruge. Der er ikke noget der kan ødelægge en ellers smuk cykeltur, end hvis dine tænder klaprer af kulde. Det gør sig selvfølgeligt også gældende hvis vejrudsigten lover regn.

Hvor må du køre

Afslutningsvis skal du huske på reglerne for kørsel efter solnedgang.

I Danmark må man færdes hele døgnet i Naturstyrelsens skove og i skove ejet af offentlige stiftelser, kommuner, andre statsinstitutioner eller folkekirken.

Er du på mountainbike skal du holde dig på veje, mountainbikespor og stier. Der kan dog begrænses adgang pga. jagt eller træfældning, der gælder også særlige regler for de beskyttede skove, se listen her.

I privatejede skove er der adgang fra kl. 06 til solnedgang. Man må færdes til fods og på cykel, men kun på skovveje og stier.

Kilde: Miljøstyrelsen.

Du må færdes til fods og cykle på veje og stier i det åbne land hele døgnet, også på private markveje. Ejeren kan forbyde adgang med skiltning, hvis det i særlig grad generer privatlivets fred, generer den erhvervsmæssige udnyttelse af området, eller der er behov for at beskytte plante- og dyreliv.

Kilde: Oplevmere.nu

Foto: Jónas Þór Björnsson