Danmark skal opleves fra en cykel, det lyder næsten helt som noget en kendt eventyrforfatter kunne have sagt. Oplevelsen af at rejse på sin cykel er stor, og anderledes end at pakke det hele i bilen, og fræse derudaf. Vi har fem gode råd til din cykelferie.

Vinden, solen, regnen og blæsten mærkes bare anderledes på cykelferien, og det, at man er afhængig af sin cykel og sit udstyr, giver et kick og er en følelse af en frihed. Derudover tænder man et urgammelt instinkt, om at man skal klare sig selv, og ikke bare kan trække tilbage til bilen, for at komme hjem. Ok, der kom det lige op på det høje tandhjul, men det skal prøves, og vi har lavet en hjælp til at komme i gang.

Her er fem gode råd til planlægningen af cykelferien.

1. Hvor skal man tage hen og hvor skal man overnatte

Danmark er fyldt med flotte steder, også dem der ikke har det største kryds på landkortet. Det opleves specielt når man rejser i nedsat fart. Der er mange forskellige ruter, både de kendte som Hærvejen ned gennem Jylland eller Nordkyststien på Nordsjælland. Kigger man efter markerede ruter, kan man starte med de 11 nationale cykelruter. De bringer en godt rundt i landet, og har man knopper på dækkenene, så kan man jo krydre turen, med en genvej gennem en skov, en klitplantage eller noget helt andet.

Planlægning med Komoot appen.

Men man kan jo også bare kigge på Danmarkskortet, vælge de områder der ser interessante ud, og så begynde at lave sin egen rute.

Laver man sin egen rute, skal man være meget opmærksom på, at ikke alle veje på kortet er offentlige. Så på sin tur gennem landet, skal man respektere den private ejendomsret. Et rigtig godt værktøj til planlægning af ture er appen Komoot. Vi har tidligere brugt den, til at planlægge ture ned gennem Jylland, eller vores bikepack over Island i sommeren 2019. Her vælger man et sted at starte, og en destination, og finder Komoot selv vejen gennem landet. Bruger man den sammen med den populære Singletracker app – så er man klar til at planlægge turen.

Overnatning

Overnatning er et kapitel for sig, for der skal man bestemme sig for, om man vil bruge de shelters der er en masse af derude, de gratis teltpladser, eller hvis man vil have lidt mere komfort, så kan man jo bruge bed and breakfast, vandrehjem, campingpladser eller det helt nye, låne en baghave.

Shelters er der rigtig mange af ude i den danske land. De fleste kan man låne for natten uden betaling, mens nogle koster en lille smule. Mange af dem kan man med fordel booke, men ligger der ikke nogen i shelteret når man ankommer til pladsen, så må man gerne bruge det for natten. Kommer der nogen med en bookning, skal man desværre flytte. Man skal forvente, at der i denne tid kan være en større aktivitet på shelterne. Man booker et shelter på naturstyrelsens hjemmeside.

De gratis teltpladser finder man også på naturstyrelsens hjemmeside, og dem skal man ikke booke. Erfaringen er, at der er færre der bruger teltpladserne, og at der altid er plads.

Bed and breakfast og vandrehjem ligger der mange steder i Danmark. Vandrehjemmene kan findes via dette link, mens bed and breakfast findes via bedandbreakfastguiden.dk.

Men så er der også det nye, nemlig at sove i andres haver. Altså ikke i en tilfældig have, men der er et netværk af mennesker der låner deres haver ud. Det kan man finde her.

2. Hvad skal man have med

Man skal altid have mindre med end man tror. Så når man har pakket, så skal man gå igennem hver eneste ting, og spørge sig selv eller sin makker, hvad det skal bruges til, og om man har noget andet der kan det samme. For lige netop her, er det vigtigt, at have så lidt med som muligt. Du kan se en fuld pakkelliste i denne artikel.

Herunder kan man se de helt nødvendige dele, når man planlægger et bikepack. På denne tur blev der overnattet i telt eller shelter, og med egen madlavning. Kigger man godt efter, så ligger der faktisk et enmandstelt på billedet med soveposen. Det er den lille sorte pose nederst til venstre. Udover det man ser på billeder, er en lille rygsæk god at have med. Her kan man lægge det man lige skal have ved hånden.

3. Hvilken cykel

Når man skal vælge hvilken cykel man skal tage ud i det blå på, så er det vigtigt, at man har en ide om hvor man skal hen, og dermed også hvilket terræn man skal ud i. Planlægger man en tur på grus og cykelstier, vil en hardtail, måske endda med en fast forgaffel være et godt valg. Her skal man være opmærksom på, at det kan være en fordel, at rammen allerede har de små øjer til at montere bagagebærer på. Desuden kan man vælge dæk med mindre mønster, for derved at opnå mindre rullemodstand.

Planlægger man at ens tur skal ramme en masse spor, så bør man vælge bikepacking taske opsætningen, da man så kan spænde det hele fast på cyklen uden skruer. Vælger man denne opsætning, så kan man bruge den xc eller trail cykel man allerede har stående. Man kan så overveje at sætte nogle dæk på med lidt mindre mønster, eller man kan pumpe lidt mere luft i, når man er på transportstykkerne. Derved opnår man lille rullemodstand, når man transportere sig, og godt greb når man rammer sporet.

Fordelen ved at vælge en bikepacking taske opsætningen er, at så kan man nemt komme afsted med den cykel man har.

Men det er en rejseform, man nemt bliver bidt af, så derfor kunne man jo kigge på nogle af de touring/bikepacking cykler der findes. Her er nogle forslag.

Trek 1120

Trek 1120 er en speciel udseende cykel, men den er lavet til rejse på cykel. Den kommer med bagagebærer, store 29+ hjul og 1x gearing og så er den gjort klar til singlespeed. Cyklen er bygget op omkring Trek Stache rammer. Den koster 22.000 kr.

Brother

Brother er et engelsk brand der laver de flotteste bikepacking cykler. De har flere modeller, og specielt deres Big Bro rammer er rigtig fin til bikepacking. Den kommer med stiv forgaffel, en god geometri og så er der tænkt på montering af bagagebærer, dunkholdere og holder på forgaflen.

Læs mere om dem her. Brother Bikes.

Den cykel du allerede har

Jeg mødte denne amerikaner i Island på et bikepack. Han brugte bare sin Canfield.

Inden du går ud og køber en ny cykel, så kig lige på din egen. MEd en traditionel bikepacking opsætning, så kan man spænde alt på rammen. Så behøver man ikke købe ny cykel, og man er afsted på en cykel man kender. Så kan man jo også nemt spænde det hele af, og køre en tur på det nærliggende spor.

Ari cycles

Foto: Bikepackers.dk

De her cykler er lidt specielle, for de er lavet ud fra kundens ønsker. Det er de cykler Marie og Kenneth fra Bikepackers.dk brugte til at køre fra syd til nordamerica. De er sat op med en blanding af bikepacking tasker og touringtasker. Cyklen er fra Ari Cycles, som bliver bygget af den danske cykelbutik Ben Ben i København. Cyklen er bygget op om en Ari stel med dele fra SRAM, Surly  og andet udstyr de selv har valgt. Her får man en cykel helt til formålet.

Trek Farly 5

Trek Farley 5 er en rigtig god fatbike. Det er intromodellen fra Trek, men det giver sig ikke til kende. Selvfølgelig er der nogle komponenter, som man kunne overveje at skifte, her tænkes specielt på bremserne fra SRAM. Ellers er cyklen fint udstyret. Hjulene kommer med Bontrager nav, triller rigtig godt. Rammen er lav og man sidder godt på cyklen.

Ser man på cyklen med de øjne, og tager prisen in mente, så er det helt klart en anbefalelsesværdi cykel, hvis man går med tanken om en fatbike, men ikke vil betale alt for mange penge for den.

Læs mere om den cykel i vores egen test her.

4. Hvilken oppakning

Der er nogle overvejelser man skal lave, inden man kan vælge oppakning, for hvad skal man have med afhænger i høj grad af hvordan man vil rejse. Ligeledes afhænger antallet af dage man planlægger at være afsted også på opsætningen. Men da det er Danmark man rejser i, så må man antage, at man ikke skal have mad med til flere dage. Derudover skal man gøre op med sig selv, om man vil køre på små singletracks, eller det hele er på grusveje og asfalt.

Man kan enten vælge den traditionelle touringoppakning med cykeltasker på bagagebæret og nederst på forgaflen, eller bikepacking måden, hvor oppakningen sidder i tasker under sadlen, i trekanten på rammen og på styret. Bikepacking opsætningen er klart at foretrække, hvis man forventer at skulle køre lidt væk fra alfarvej. De giver bedre kontrol på cyklen, end de traditionelle bagagebærertasker, og så er de bedre at manøvrere rundt.

Oppakningen til en tur, hvor man skal medbringe alt til flere dage. Billedet er taget på vej over Islands højland.

Vi har på flere bikepacks brugt tasker fra Topeak, som man kan læse mere om i vores test. I denne test kan man også læse om traditionelle touring bagagebærertasker, som vi brugte på vores bikepack over Island.

5. Overnatning

En af de vigtige elementer af en god cykelferie er, at man sover godt. For at sove godt bliver man nødt til at medbringe et minimum af udstyr, alt efter måden man vil overnatte på.

Det vigtigste man skal have med er:

  • Underlag
  • Sovepose

Fælles for alt det udstyr man bringer med på cykelturen er, at det ikke fylder meget, og at det heller ikke vejer så meget. Liggeunderlaget og soverposen er to af de elementer i ens oppakning, der fylder mest. Men alt efter hvor mange penge man er villig til at bruge på udstyr, er der også en løsning på det.

Underlaget har nogle funktioner. Man skal ligge komfortabelt, det skal isolere mod kulden fra jorden og så skal det være lige så bredt, at man ikke “falder” af det om natten. De fås med eller uden en skumgummi kerne. Dem uden fylder mindst, mens dem med en skumgummikerne virker til, at have bedst komfort.

Når man skal vælge sovepose skal man vælge sovepose alt efter hvor man skal hen, derfor skal man kigge på komforttemperaturen på soveposen. Derefter står det vigtige valg mellem dun eller fiberfyld. Overordnet fylder dun væsentlig mindre når den er pakke sammen end en med fiberfyld. Derudover er pakkevolumen også mindre. Man ånder bedre i en dunsovepose, og så kan man få dunsoveposer, der er mere modstandsdygtige overfor fugt end andre. Men dunsoveposen er generelt noget dyere end en med fiberfyld, derfor er det vigtigt man ved hvad man skal bruge soveposen til, og køber efter det. Er det kun til sommerture, kan man spare en penge på rejsebudgettet, ved at købe en billigere pose.

Da vores redaktør Jónas kørte over Island på en fatbike, blev nætterne tilbragt i en Yeti Balance 300 dunsovepose. Det var et rigtig godt valg, for pakkevolumen er lille, og den holder godt på varmen. Derudover er den dejlig blød at ligge i. Ved man, at man vil afsted hele året rundt, kan det være en god ide, at købe en ordentlig sovepose, som f.eks. Yetis sovepose med dun.

Læs mere

Læs mere om hvad du skal medbringe, og om bikepacking generelt i vores artikel om dette. Den finder du her.