Test: Trek Fuel EX XTR Di, 27,5″
Vores vurdering af Trek Fuel EX XTR Di
Funktionalitet: 10
Design: 7
Pris: 6
Total Score: 7.7 ud af 10
Anmeldt af Jónas Thor BjörnssonTil træning i klubben (Hald Ege MTB) havde jeg i efteråret muligheden for at træne på den helt nye Trek Fuel EX 9.9 XTR Di 27,5. Den står i butikken til ca. 55.000 kr. Det var Fri Bike Shop Viborg der havde lånt den til mig, og jeg var den første der kørte på den.
Jeg kører normalt på en hardtail af mærket Superior model XP LTD med SRAM X01 1×11 gearopsætning. Sidst jeg kørte fully var tilbage i 1994, hvor jeg testede en Marin, og jeg har ikke været overbevist om at fully var sagen siden. Jeg har siden da ment, at hardtail var det eneste, så da jeg fik muligheden for en tur på en Trek Fuel EX 9.9 fuldaffjedret MTB, var det noget der skulle prøves.
Trek Fuel EX 9.9 XTR Di – ikke bare en MTB
Cyklen er lækker, den er så meget kram, at den skal tæskes ned af nedkørsler konstant. Jeg tog en træningstur på 34 km, og fik testet den på diverse nedkørsler. Men da det var træning med klubben, kunne jeg ikke køre på nedkørsler konstant. På en tur til Harzen ville den have været perfekt nedad, så man virkelig kunne teste den på de naturlige rockgardens og fede nedkørsler – dog ville den have været noget gyngende op ad Brocken.
Affjedringen både foran og bag på er fra FOX og har 3 indstillinger. Jeg fandt hurtigt ud af, at indstillingen “trail” var god for mig, her gav den efter uden at gå helt i bund. Jeg skulle vende mig til at køre på fully, for det er noget anderledes kørestil end på en hardtail. Jeg tog mig selv i et par gange på nogle transportstykker at kigge ned på baghjulet, for at se om der var nok luft i dækket.
Bagdæmper og bremser
Det store nye for mig var affjedringen bagpå. Bagdæmperen er lodret, hvilket jeg oplevede som gyngende og meget reaktiv. Et minus ved cyklen var, at man ikke kan åbne og lukke affjedringen via et greb på styret, så hver gang jeg skulle ændre på indstillingerne på dæmperne, foregik det ved at slippe styret og rage ned mellem benene, eller ned foran styret, for at justere på dæmperne. En cykel til 55.000 kr. skal have remote lockout. Den var sat op med dropper post, hvilket tog mig lidt tid til at finde ideen med, men jeg kan godt forestille mig, at det kan være rart på krævende nedkørsler. Den var sat op med Shimano XTR bremser, som i sig selv jo er ret blæret. Men jeg oplevede dem faktisk ikke som bedre end Shimanos XT version.
Shimano XTR Di 2×11
Noget der var fuldstændigt og aldeles fedt var gearene. Shimano XTR Di 2×11 – det lille Di betyder at de er elektroniske. Det holder 100 %, det skifter præcist og med det samme. Man kan endda skifte under stor belastning – uden problemer. Den er sat op med 2 klinger foran, og en 11 klinget kassette bagpå. Gearvælgerne skulle jeg vende mig til, de var omvendt af SRAMS. Det betød, at når man skifter op på kassetten, så bliver den lettere at træde, mens når man skifter op på den store klinge foran, ja så bliver den tungere at træde. Det er helt sikkert bare en vanesag. Det elektroniske gear kan helt sikkert meget mere end jeg prøvede. En funktion jeg dog oplevede, var begrænsningerne på hvilket gear man kører i. Man kan ikke køre i største klinge bagpå og største foran, man kan simpelthen ikke skifte derop. På styret sad et lille display der indikerede hvilket gear man er i, jeg brugte det ikke så meget, for det mærker man jo i benene.
Konklusion
Alt i alt en super fed mulighed for at prøve en af Treks topmodeller. Den skal testes på nogle vilde nedkørsler, hvor den virkelig kommer til sin ret. Gear og bremser fra XTR er fedt, det elektroniske gear var så fedt at køre med, men også dyrt for en motionist at montere på egen cykel, og ikke mindst at vedligeholde. Cyklen kørte virkelig godt, og jeg lavede flere ’PR’ på strava, så det var en helt igennem super fed oplevelse. Jeg må nok sige, at jeg skal overveje en fully næsten gang der skal købes ny cykel.
Tak til Fri Bike Shop Viborg, for at lade mig tæske den rundt ude i skovene omkring Hald Ege og Dollerup.
Meget godt at høre om en hardtail-tro, der bliver omvendt til fullsuspension, men som cykeltest er det ikke meget bevendt. Nej en cykel til 55.000,- skal ikke have remote lockout, for hvis man køber en cykel til de penge, har man lært at sætte dæmperne rigtigt op og cykle på en måde, så man kun har minimalt “bob”. Remote lockout er bare ekstra vægt og en ekstra ting, der kan gå i stykker, så hatten af til Trek for at undlade en gadget, de fleste andre ville prale med for at lokke folk til at købe, ligesom det gamle “se der er en god bagskifter på” trick.
Fuel EX er en rigtig god trailbike, men “vilde nedkørsler” er vist et spørgsmål om definitioner. Jeg kan komme i tanke om mange nedkørsler, især i Harzen, som Trek’en nok kunne listes nedad, men det kunne en fuldstiv Kona fra 90’erne også. I min bog skal der lidt mere cykel til en “vild nedkørsel”.
Jeg blev lidt forvirret over det med forskellen på SRAM og Shimano. Alle cykler får lettere gearing ved at skifte til større tandhjul bagpå og tungere gear ved større klinge foran.
Det ville klæde artiklen at have en overskrift i stil med “Måske er fullsuspension alligevel ikke så tosset” eller lignende. For at kvalificere den som cykeltest, bør testeren efter min mening have mere erfaring med lignende cykler. Rant over.
Nu hvor ovenstående galde er ude af kroppen, skal jeg huske at rose Jónas for en velskrevet artikel, der er let læselig og forståelig. Jeg er sikker på, at der nok skal komme gode ting fra den kant, når han får mulighed for at teste noget, han har mere erfaring med. Man skal jo starte et sted. 😉