Efter længere tids forhandlinger i Naturstyrelsen er det nu blevet vedtaget at alle officielle danske MTB spor skal udvides med et ekstra parallelt spor til E-MTB.

Nedenstående artikel er lavet som en aprilsnar 2019 🙂

Telefonerne gløder hos Naturstyrelsen efter det er kommer diverse trailbosser og sporudvalg for ører, at en ny lovgivning vedrørende E-MTB er på vej. Der er nemlig netop vedtaget en ny lovgivning, der pålægger samtlige officielle MTB spor i statsskovene at bygget et ekstra spor, parallelt med det eksisterende spor, udelukkende til E-MTB. DGI har valgt at støtte forslaget om den nye lovgivning da de mener det kommer deres medlemmer til gode.

Erik Skovgaard Knudsen, formand hos Silkeborg Sti- og sporbyggerlaug er en af de mange der i disse timer, kimer beslutningstageren ned, for at finde ud af hvad beslutningen betyder for dem.

“Det er en kæmpe opgave at skulle ændre alle spor fra singletrack til duotrack” siger Erik, og fortsætter “Vi har ca 35 km officielt MTB spor i Silkeborg, og nu skal dette fordobles for at gøre plads til E-MTB-folket, jeg ved slet ikke hvor vi skal begynde pĂĄ denne kæmpe opgave”.

Erik Skovgaard Knudsen – Arkivfoto

“Vi er ikke engang færdige med at bygge sporet i Vesterskoven og nu skal det sĂĄ allerede laves om” fortæller Erik. Han har svært ved at se hvordan der skal blive plads til et ekstra spor parallelt med det nuværende pĂĄ de stejle skrĂĄninger i Silkeborg. “Og hvor mange kører overhovedet pĂĄ E-MTB ?” slutter en tydeligt irriteret Erik Skovgaard Knudsen.

Christoffer Riis Svendsen i frustrationer over lovgivningen

Christoffer Riis Svendsen fra Ontrail er også frustreret over beslutningen. De sidste par år har han været beskæftiget med at få vores MTB spor korrekt og ensrettet gradueret sådan at et blåt spor i Nordjylland har det samme niveau, som et blåt spor på Falster.

Nu frygter han at der venter endnu flere ĂĄrs supplerende arbejde med at fĂĄ alle E-MTB sporene gradueret. “Det er fuldstændigt vanvittigt at der skal bygges sĂĄ mange nye spor, bare fordi der er nogle der kører med batteri pĂĄ cyklen”.  Men udvalgene hos Naturstyrelsen har stĂĄet fast i beslutningen og altsĂĄ gennemtrumfet forslaget uden tanke pĂĄ dem der til dagligt arbejder med sporene.

Vi har pĂĄ MTBX forsøgt at fĂĄ en udtalelse fra Naturstyrelsen, men de har ikke ønsket at medvirke. De henviser i stedet til en pressemeddelelse de har udsendt sammen med DGI. Her skriver de “Vi har haft kørsel med E-MTB oppe pĂĄ et sikkerhedsmøde, og vi finder det ikke længere sikkert at have kørsel med E-MTB og MTB pĂĄ samme spor.

Med indførslen af de nye “Speed Pedelecs” (E-MTB cykler der kan køre op til 45 m/t) er det ikke længere sikkert kun med Ă©t spor til begge slags cykler. Et flertal i Folketinget har ellers i sommers givet grønt lys til, at elcykeltypen speed pedelec mĂĄ køre pĂĄ cykelstierne, skriver DR.dk. Men det er altsĂĄ for farligt pĂĄ et mountainbikespor slĂĄr Naturstyrelsen fast.

Hvor mange Speed Pedelecs der er solgt i Danmark vides ikke præcist, og der findes heller ikke tal for antal ulykker hvor MTB’er og E-MTB’er er involveret – men “Ă©n ulykke der kunne have været undgĂĄet, er en for mange”, skriver de i pressemeddelelsen. De slĂĄr dog fast at lovgivningen i første omgang kun gælder for spor i statsskovene, men hvis tiltaget er en succes vil det pĂĄ sigt være muligt at ændre lovgivningen til at gælde alle danske spor.

Strava og DCU ser fordele

Hos Strava ser man positivt på beslutningen om at dele MTB og E-MTB op på hver sit spor. Det vil betyde at mange af vores 39 millioner brugere ikke skal føle sig snydt når en rytter på E-MTB tager førstepladsen uden at få sved på panden. Det åbner op for at vi kan have segmenter kun for almindelige mountainbikes og et andet sæt segmenter til E-MTB.

Dansk Cykel Union (DCU) ser ogsĂĄ positivt pĂĄ lovgivningen. I ĂĄr afholder UCI det første VM i E-Bike og sĂĄ er det en oplagt mulighed for E-MTB atleterne at kunne træne uforstyrret pĂĄ de speciallavede spor. Faktisk ligger DCU op til at man kun mĂĄ bruge de nye “E-spor” til konkurrence brug, men om det forslag kommer igennem vides ikke i skrivende stund.

MTBX holder løbende kontakt til de pågældende parter, så vi kan holde jer opdateret hvis der er nyt i sagen. Men som lovgivningen ser ud nu, skal der gang i et kæmpe spor arbejde i Danmark.