Efter længere tids forhandlinger i Naturstyrelsen er det nu blevet vedtaget at alle officielle danske MTB spor skal udvides med et ekstra parallelt spor til E-MTB.

Nedenstående artikel er lavet som en aprilsnar 2019 🙂

Telefonerne gløder hos Naturstyrelsen efter det er kommer diverse trailbosser og sporudvalg for ører, at en ny lovgivning vedrørende E-MTB er på vej. Der er nemlig netop vedtaget en ny lovgivning, der pålægger samtlige officielle MTB spor i statsskovene at bygget et ekstra spor, parallelt med det eksisterende spor, udelukkende til E-MTB. DGI har valgt at støtte forslaget om den nye lovgivning da de mener det kommer deres medlemmer til gode.

Erik Skovgaard Knudsen, formand hos Silkeborg Sti- og sporbyggerlaug er en af de mange der i disse timer, kimer beslutningstageren ned, for at finde ud af hvad beslutningen betyder for dem.

“Det er en kæmpe opgave at skulle ændre alle spor fra singletrack til duotrack” siger Erik, og fortsætter “Vi har ca 35 km officielt MTB spor i Silkeborg, og nu skal dette fordobles for at gøre plads til E-MTB-folket, jeg ved slet ikke hvor vi skal begynde på denne kæmpe opgave”.

Erik Skovgaard Knudsen – Arkivfoto

“Vi er ikke engang færdige med at bygge sporet i Vesterskoven og nu skal det så allerede laves om” fortæller Erik. Han har svært ved at se hvordan der skal blive plads til et ekstra spor parallelt med det nuværende på de stejle skråninger i Silkeborg. “Og hvor mange kører overhovedet på E-MTB ?” slutter en tydeligt irriteret Erik Skovgaard Knudsen.

Christoffer Riis Svendsen i frustrationer over lovgivningen

Christoffer Riis Svendsen fra Ontrail er også frustreret over beslutningen. De sidste par år har han været beskæftiget med at få vores MTB spor korrekt og ensrettet gradueret sådan at et blåt spor i Nordjylland har det samme niveau, som et blåt spor på Falster.

Nu frygter han at der venter endnu flere års supplerende arbejde med at få alle E-MTB sporene gradueret. “Det er fuldstændigt vanvittigt at der skal bygges så mange nye spor, bare fordi der er nogle der kører med batteri på cyklen”.  Men udvalgene hos Naturstyrelsen har stået fast i beslutningen og altså gennemtrumfet forslaget uden tanke på dem der til dagligt arbejder med sporene.

Vi har på MTBX forsøgt at få en udtalelse fra Naturstyrelsen, men de har ikke ønsket at medvirke. De henviser i stedet til en pressemeddelelse de har udsendt sammen med DGI. Her skriver de “Vi har haft kørsel med E-MTB oppe på et sikkerhedsmøde, og vi finder det ikke længere sikkert at have kørsel med E-MTB og MTB på samme spor.

Med indførslen af de nye “Speed Pedelecs” (E-MTB cykler der kan køre op til 45 m/t) er det ikke længere sikkert kun med ét spor til begge slags cykler. Et flertal i Folketinget har ellers i sommers givet grønt lys til, at elcykeltypen speed pedelec må køre på cykelstierne, skriver DR.dk. Men det er altså for farligt på et mountainbikespor slår Naturstyrelsen fast.

Hvor mange Speed Pedelecs der er solgt i Danmark vides ikke præcist, og der findes heller ikke tal for antal ulykker hvor MTB’er og E-MTB’er er involveret – men “én ulykke der kunne have været undgået, er en for mange”, skriver de i pressemeddelelsen. De slår dog fast at lovgivningen i første omgang kun gælder for spor i statsskovene, men hvis tiltaget er en succes vil det på sigt være muligt at ændre lovgivningen til at gælde alle danske spor.

Strava og DCU ser fordele

Hos Strava ser man positivt på beslutningen om at dele MTB og E-MTB op på hver sit spor. Det vil betyde at mange af vores 39 millioner brugere ikke skal føle sig snydt når en rytter på E-MTB tager førstepladsen uden at få sved på panden. Det åbner op for at vi kan have segmenter kun for almindelige mountainbikes og et andet sæt segmenter til E-MTB.

Dansk Cykel Union (DCU) ser også positivt på lovgivningen. I år afholder UCI det første VM i E-Bike og så er det en oplagt mulighed for E-MTB atleterne at kunne træne uforstyrret på de speciallavede spor. Faktisk ligger DCU op til at man kun må bruge de nye “E-spor” til konkurrence brug, men om det forslag kommer igennem vides ikke i skrivende stund.

MTBX holder løbende kontakt til de pågældende parter, så vi kan holde jer opdateret hvis der er nyt i sagen. Men som lovgivningen ser ud nu, skal der gang i et kæmpe spor arbejde i Danmark.