Test: SRAM NX 1×11

Udviklingen inden for MTB går efterhånden så stærkt, at inden man er færdig med at teste et setup, så er det allerede “so last year”. En af de helt store emner i diverse debatfora i år, har været om man skal skifte til 1×11. Vi har derfor hen over sommeren og efteråret testet et SRAM NX 1×11 setup, som er den billigste 1×11 løsning på markedet.

NX fra SRAM blev hurtigt populært, ikke mindst på grund af prisen. Med NX får du et komplet 1×11 kranksæt for ca. kr. 2.500. For at holde prisen nede, er der selvfølgelig lavet nogle kompromiser, og her er det primært materialet og dermed vægten der er kompromiset.

Test setup’et

test-sram-nx-1x11-05Selve testen af SRAM NX (1×11) udviklede sig hurtigt til flere test i testen. Et gammelt mountainbike stel (26″) har længe ligget og ventet på at blive brugt. Planen var, at bygge det op til en cykel, beregnet til sjov og leg. Det var derfor oplagt at bruge dette byggeprojekt til at teste NX fra SRAM.

SRAM geargruppen som vi har testet indeholder krank, kranksæt, kassette, gearskifter (trigger) og kæde.

Selve opbygningen og monteringen, kommer vi ikke ind på, men udelukkende fokusere på funktionaliteten, designet og prisen af NX. Hvis vi starter med designet, så er ser det faktisk ret lækkert ud, og på trods af at det er klassens billigste, ser det stadig lidt eksklusivt ud. Materialet er primært stål, men finishen er flot, og når man står med de nye dele i hånden, er der ikke noget der antyder at det er klassens billigste. Som alle andre SRAM produkter, har de givet NX gruppen dens eget designlinje, som pryder delene, de samme steder som de dyrere grupper – helt op til Eagle versionen.

Klingen på kranksættet er boltet fast med 4 bolte, og der er ikke mulighed for at ændre den til direct mount, der skal man op i de dyrere grupper af SRAMs produkter. Det er dog muligt at få NX kranksættet med pedalarme ned til 155 mm., hvilket gør denne gruppe rigtig aktuel for børn. Gearskifter og bagskifter ligner i udseende SRAMs dyrere grupper. Men bagskifteren har stålarme i stedet for aluminium eller carbon. Gearskifteren (triggeren) har en mere simpel konstruktion, og har f.eks. ikke SRAMs såkaldte matchmaker kompatibilitet, som giver en lettere konstruktion. Kassetten kommer med en gearing på 11-42T, hvilket betyder at man mister noget af topfarten. Det kan selvfølgelig mærkes på flade grusveje, hvor det skal gå stærkt, men i sporet, er det sjældent der er brug for de at køre i de små klinger.

SRAM NX i praksis

test-sram-nx-1x11-03Vi har nu haft lejlighed til at teste NX over 4-5 måneder, og det er meget positiv. Ved almindelig brug, og faktisk selv under stress skifter kæden hurtigt og præcist, og alt kører som det skal. Normalt kører testpersonen med SRAM X1 gruppen på sin primære MTB, og sammenlignet med denne, er det svært at beskrive en mærkbar forskel.

Der hvor NX skiller sig ud, er på de små detaljer i kvaliteten. Efter en cykelvask, hvor kæden ikke blev tørret helt op, kunne man godt se, at den er mere modtagelig for rust. Så sættet kræver nok lidt mere vedligehold og rengøring, end de bedre og dyrere SRAM X1 og Shimano’s XT.

Det der trækker ned er vægten og specielt det at kæden er mere modtagelig for rust, end man typisk oplever. Men udover det, og prisen taget i betragtning, så bliver man godt kørende med NX.

Prisen på et komplet sæt ligger på 2.499, vejledende, men BC Bikeshop har i skrivende stund sættet på tilbud til kun kr. 2.099,-

Nu tænker du så, hvad med genanskaffelsesprisen, når delene bliver slidt? Her har vi kigget lidt, og nedenstående priser er fra dd. (09-11-2016)

Så udover en fornuftig pris ved anskaffelse, er det også overkommeligt at vedligeholde med nye dele.

SRAM NX i detaljer

Vægten er selvfølgelig ikke helt uvæsentlig, og der er ingen tvivl om at NX med sine næsten 2 kg (1955 gram) er i den tunge ende. Så her skal man gøre op med sig selv hvad behovet og forventningen er. I dette tilfælde, og på dette test setup, betyder det ikke noget. Her har den lave pris klart været et vigtigere parameter end vægten.

Kigger man på køreegenskaberne, er det også positivt. Testen har vist, at gruppen fint kan være med de noget dyerere grupper. Gearskiftet, akurattessen i skiftet og følelsen ved brugen har været i top, og derfor et fint sæt. Derudover er sættet jo rigtig godt startersæt for børn der gerne vil prøve en 1×11 opsætning. Her er muligheden jo fuldt tilstede.

Model:XX1X01X1GXNX
Totalvægt1,473 g1,525 g1,630 g1,650 g1,955 g
Bagskifter220 g252 g256 g265 g322 g
Kassette260 g275 g315 g325 g538 g
Krank650 g655 g680 g680 g680 g
Skifter91 g91 g121 g12 2g142 g
Kæde252 g252 g258 g258 g273 g

Kilde: Vægtangivelserne er fra www.bikeradar.com

1 kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *