Test: Quarq ShockWiz

Selv om jeg nu har cyklet i lidt over 1 år og har nørdet lidt frem og tilbage med min forgaffel og bagdæmper må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke kan mærke den store forskel på plus/minus 10 psi i forgaffel eller bagdæmper. Jeg føler ikke selv, at jeg, endnu, har evner til at kunne justere min affjedring kun ud fra min egen mavefornemmelse.

Jeg har selvfølgelig kigget på nettet og Youtube og set, hvordan man kan sætte sin affjedring op og, hvordan den kan forbedres. Min egen cykel har en Fox Rythm 34 med 120 mm vandring uden høj/lav kompressionsindstilling. Bagdæmperen er en Fox Performance Float DPS LV og den er også uden høj/lav kompressionsindstilling. Jeg har indstillet min affjedring efter Fox’s anvisninger på deres hjemmeside, hvor de bl.a. skitserer, hvor meget 20 % og 30 % sag er på affjedringen. Efter lidt justeringer står lufttryk og sag næsten præcis, som de foreskriver, og jeg synes, at cyklen reagerer fint på alle udfordringer.

Hvis du gerne have vil en hurtig gennemgang af affjedring og indstillinger har Seth fra Seth’s Bike Hacks lavet en rigtig god video, som du kan se her.

Sram Quarq ShockWiz

Jeg kan dog godt lide at nørde med tingene og derfor var jeg lidt nysgerrig efter, om man kunne indstille affjedringen på andre måder.

De fleste har sikkert hørt om Quarq ShockWiz. Det startede som et projekt på Kickstarter, men inden længe så SRAM potentialet og købte virksomheden. ShockWiz er i al sin enkelthed en lille boks, som du tilslutter til luftventilen på din forgaffel eller bagdæmper. Herefter cykler du en tur og ShockWiz kan via ændringer i lufttrykket og avancerede algoritmer regne sig frem til, om din affjedring er opsat optimalt. Derudover giver den dig anbefalinger til at optimere affjedringen via en app.

Da ShockWiz blev lanceret kostede den omkring 3-3500 kr. i butikkerne, men kort tid efter lanceringen begyndte flere og flere cykelforhandlere at udleje ShockWiz for et langt lavere beløb end nyprisen og pludselig var ShockWiz indenfor rækkevidde.

I Silkeborg er der flere forhandlere, som tilbyder leje af ShockWiz og én af dem er Giant Cykelbørsen, som udlejer ShockWiz for kun 150 kr. per dag og det må siges at være en overkommelig lejepris.

Forventninger til testen

I og med, at mine dæmpere ikke havde mulighed for at indstille høj/lav kompression vidste jeg godt, at jeg ikke kunne justere alle ShockWiz’s forslag på dæmperne. Mine dæmpere kunne indstilles via lufttryk, rebound og eventuelt volume spacere. Det er de samme muligheder, som de fleste ryttere og cykler i mellemklassen har.

Ved dyrere cykler sidder der selvfølgelig også dyrere dæmpere på med flere indstillingsmuligheder og jeg ville forvente, at ShockWiz kunne komme med endnu flere input til dyrere dæmpere, da der er så mange ting, som kan finjusteres.

Mine forventninger var derfor enten, at ShockWiz måske kunne give mig nogle småjusteringer til cyklen og lige gøre den en smule bedre eller også ville den bekræfte, at affjedringen var sat korrekt op.

Installation

Da jeg hentede ShockWiz ved Giant Cykelbørsen gav de mig lige en kort gennemgang af ShockWiz og den grundlæggende installation, hvorefter jeg fik den med hjem. Jeg havde dagen forinden set Quarqs videoer på Youtube og de viste meget pædagogisk, hvordan ShockWiz sættes op, for du kan ikke bare lige tilslutte den og køre ud i skoven.

Se Quarq’s instruktionsvideo

Man skal først hente ShockWiz app’en til sin telefon og installere denne. Der følger to slanger med til ShockWiz og den som passer bedst skruer man fast på ShockWiz og den anden på luftventilen på forgaffel eller bagdæmper. ShockWiz bliver aktiveret, når der er bevægelse og man starter app’en, vælger “settings” og “Calibration”. Herefter følger man instruktionerne på telefonen. Under kalibreringen skal man bl.a. lukke luften ud af dæmperen, presse den helt sammen, trække den helt ud og gøre det samme med luft i. Derved lærer ShockWiz din dæmper at kende og dens “Kompressions faktor”. Alle disse målinger gør, at ShockWiz kan følge dæmperens adfærd på sporet. Når du igen skal fylde luft på dæmperen bruger du en luftventil på ShockWiz og du skal altså ikke afmontere den for at fylde luft i. Det gør også, at du meget let kan fylde luft i dæmperen ude i skoven.

Når ShockWiz er kalibreret viser den nogle oplysninger om forgaflen. Det er vigtigt, at du gemmer disse, da du nemlig slipper for at kalibrere ShockWiz næste gang, hvis du kan taste oplysningerne ind i ShockWiz.

Jeg valgte at montere ShockWiz på min forgaffel den første dag og montering og kalibrering tog 10 minutter og var aldeles smertefrit. Du skal selvfølgelig have en luftgaffelpumpe til rådighed og du skal have den med i skoven, hvis ShockWiz mener, at du skal fylde luft i dæmperen.

Et godt tip er, at ShockWiz jo bliver aktiveret via bevægelse. Hvis der ikke er bevægelse i kort tid går enheden i dvale for at spare på batteriet. Jeg oplevede flere gange, at min telefon ikke kunne oprette forbindelse til enheden, fordi den var i dvale. Det var dog hurtigt løst ved at ryste cyklen, hvorefter enheden blinkede rødt og var klar igen.

Forgaffel test – Del 1

Jeg cyklede herefter ud i Nordskoven og havde i forvejen bestemt mig for, at jeg ville cykle mindst halvdelen af sporet, så at ShockWiz kunne få en masse forskellige målinger inden den kom med anbefalinger. Da jeg startede app’en op kunne jeg vælge fire forskellige kørestile: Efficient, Balanced, Playful og Aggressive. I app’en blev det tydeligt forklaret, hvad de forskellige kørestile betød og jeg valgte at tage Playful. Herefter startede jeg app’en og så var det bare om at komme af sted.

Cirka halvvejs igennem sporet blev jeg selvfølgelig utålmodig og tjekkede lige app’ens status. Den sagde bl.a., at min “shock tuning score” var 88 % og den anbefalede, at jeg ændrede på høj/lav kompression, hvilket jeg jo ikke kunne og derfor ignorerede jeg dette. Den oplyste også, hvordan det gik med målingerne og hvilken kvalitet datamålingerne havde. Det mest geniale var, at den foreslog, at jeg skulle køre på nogle rødder eller rockgardens for at få endnu bedre data. Så jeg måtte hellere komme videre og køre både på rødder og sten. Jeg kørte hele sporet igennem og var klar til at modtage dens endelige dom.

ShockWiz’s endelig dom var, at forgaflen fik 92 % i “shock tuning score”, hvor 100 % er det perfekte setup. Den meldte også, at jeg ikke behøvede at køre flere segmenter for at få yderligere målinger. Under “Suggestions” fanen kunne jeg se, at mit lufttryk var ok, men under “Air Spring Ramp” mente ShockWiz, at jeg kunne prøve at putte en volume spacer i forgaflen og herunder var der en grundig forklaring, om volume spacers betydning for forgaflen mv. Det hele var meget letforståeligt og jeg forstod dens anbefaling.

Under “Low Speed Rebound” og “High Speed Rebound” var alt også ok og der skulle ikke ændres noget. Min forgaffel har kun almindelig rebound, som jeg eventuelt ville have ændret på. Under “High Speed Compression” og “Low Speed Compression” mente ShockWiz, at jeg kunne gøre disse lidt blødere. Jeg ignorerede igen dette, da jeg ikke havde de muligheder.

En anden fane hed “Detections” og her var der mange smarte oplysninger om min forgaffel. ShockWiz havde bl.a. analyseret, om forgaflen hoppede for meget og om den gik helt i bund og brugte al dæmpning.

Under “Statistics” havde den også nogle sjove oplysninger. Den kunne bl.a. oplyse, hvor mange hop jeg var kørt ud over og hvor meget “air time” jeg havde. Den dag havde jeg åbenbart kun ramt 1 hop og havde utroligt voldsomme 410 millisekunders “air time”, hvilket jo lyder noget fesent. Den kunne også berette, at jeg havde 19 % “Pedal sag”, hvilket betyder, at forgaflen gennemsnitligt bruger 19 % af dens vandring, når jeg træder i pedalerne. Til sidst oplyste den, at jeg havde to “Deep Compression Events”, hvilket er, når man næsten bruger hele forgaflens vandring.

Er jeg så skuffet over, at ShockWiz kun anbefaler en volume spacer? Nej, det er jeg ikke. Den har sådan set bare bekræftet, at min forgaffel næsten kører, som den skal og det er jo godt! Så behøver jeg ikke tænke på det og jeg ved, at det hele er så optimalt som muligt.

Jeg var selvfølgelig nødt til at prøve at sætte en volume spacer(Rockshox kalder dem for “Tokens”) i forgaflen på grund af ShockWiz’s anbefaling. Jeg havde desværre ikke nogen liggende, men Giant Cykelbørsen kunne heldigvis skaffe nogen indenfor et par dage, så at jeg kunne nå at teste ShockWiz igen med en volume spacer i. Resultatet kan du læse længere nede.

Bagdæmper test – del 1

Dagen efter var det så bagdæmperens tur til at blive analyseret. Jeg satte ShockWiz fast på bagdæmperen, tilsluttede den og gennemgik kalibreringen igen. Det kan være lidt besværligt, at finde plads til ShockWiz på selve bagdæmperen, men jeg vil anbefale, at du finder plads til den på bagdæmperen og ikke på stellet. Hele det område bevæger sig under cykelturen og så kan kabel osv. blive strukket for meget eller blive bøjet. Det undgår du, hvis den bevæger sig sammen med bagdæmperen.

Jeg kørte samme rute igen og til sidst kiggede jeg på ShockWiz’s anbefalinger. Det hele var sådan stort set okay, men den anbefalede, at jeg skulle gøre rebounden lidt langsommere med 1 eller 2 klik. Jeg havde desværre ikke tid til at køre en tur mere den dag, men jeg skruede på min rebound og ville være opmærksom på det næste gang.

Bagdæmper test – del 2

Et par dage senere kørte jeg igen en tur i skoven og havde justeret min rebound med 2 klik. Jeg havde igen tilsluttet ShockWiz til bagdæmperen og kørte af sted. Jeg synes, at der var en forskel til den positive side, hvor jeg følte, at bagdæmperen var mere rolig over hurtige bump, når det gik stærkt. Det var på ingen måde en forringelse af bagdæmperen og jeg fastholdt indstillingen. Til sidst kunne jeg også se, at ShockWiz meldte grøn i næsten alle parametre undtagen kompression, som jeg ikke kunne ændre alligevel.

Forgaffel test – del 2

Jeg fik efter et par dage nogle volume spacers fra Giant Cykelbørsen og jeg monterede 1 stk. på 5 minutter. Du kan se en vejledning til det på Fox’s hjemmeside her. Hvis du ikke føler dig tryg ved det kan du sikkert få din cykelhandler til at hjælpe. Efter installationen skulle jeg igen kalibrere ShockWiz, da forgaflen fik en anden kompressionsfaktor.

Jeg kørte igen en tur i skoven. Denne gang bestemte jeg mig for at tage 2 sektioner i skoven, Madam Blå og Motorvejssløjfen. Madam Blå er et langt flowstykke med berms og fart. Motorvejssløjfen har berms, tabletops, hop og drops på røde og sorte linjer. De repræsenterer gennemsnitligt de ting, som Nordskoven byder på og jeg ville se, om ShockWiz ville være tilfreds med datakvaliteten, selv om det var en kortere distance.

Først og fremmest, så var det kortere gennemløb ikke nok til at ShockWiz kunne samle nok data, hvilket den selvfølgelig gav besked om. Derfor vil jeg stadig anbefale, at man kører næsten hele sporet og sørger for at få alle elementerne med. Det er selvfølgelig forskelligt fra spor til spor og du kan jo altid stoppe og tjekke, hvordan datakvaliteten er.

Da jeg cyklede rundt kunne jeg mærke, at forgaflen var blevet en smule mere kontrolleret og det var lidt som om, at den var lidt mere kontant og virkede lidt strammere i dæmpningen uden at det gik ud over dens dæmpning over små rødder mv. Det er svært at sætte præcise ord på det, men jeg kan indtil videre godt lide følelsen, som en ekstra volume spacer giver og det er jo det allervigtigste. Indtil videre synes jeg, at ændringen passer godt til mig og hvis jeg bliver træt af det kan jeg bare fjerne volume spaceren igen.

For sjovs skyld prøvede jeg at pumpe 90 psi i forgaflen i stedet for 80-82 psi for lige at teste, hvad ShockWiz ville sige. Da jeg havde kørt en tur var “air pressure” i det røde felt og app’en anbefalede, at jeg lukkede cirka 10 % lufttryk ud af forgaflen, hvilket jo er cirka det, som jeg fyldte i.

Konklusion

Quarq ShockWiz appelerer til alle mountainbikere uanset niveau. For almindelige motionister som mig, er ShockWiz et godt redskab til at få kendskab til cyklens affjedring og finde ud af, om det hele er optimalt eller om det kan gøres lidt bedre. Jeg siger ikke, at et par dage med ShockWiz gør, at du laver ny PR i alle segmenter på Strava, men selv en lille forskel er også en forskel. Hvis jeg ikke havde haft ShockWiz ville jeg aldrig selv have tænkt på, at forgaflen lige kunne trænge til en volume spacer og jeg havde ikke fået den forbedring på forgaflen. Jeg synes også, at dens ændring til bagdæmperen gav mig en smule bedre kontrol over hurtige bump.

Hvis du har en hardtail med en 100 mm forgaffel vil du nok ikke få så meget ud af ShockWiz, som i forhold til en fullsuspension med mere dæmpning. Hvis du har en fullsuspension mtb med dyrere dæmpere og mulighed for at ændre kompressionsindstillingerne vil du få endnu mere ud af ShockWiz.

Jeg vil anbefale at leje ShockWiz i 2-3 dage alt efter behov, og hvor meget tid, som du har til at lege i skoven. Hvis du finder et egnet stykke i skoven, som indeholder alt kan du sikkert også nå det hele på en dag.

Karakteren på 10 er givet både ud fra mine egne oplevelser, men også for potentialet i Shockwiz, fordi den gør justeringen af affjedring meget let og nemt for alle ryttere.

ShockWiz er venligst udlånt af Giant Cykelbørsen i Silkeborg. Du kan leje den for 150 kr. per dag.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *