Vi har modtaget denne artikel fra IMBA Europe, som viser resultatet af en undersøgelse baseret på 16 europæiske lande omkring behovet for sporbygning. Nedenstående artikel er skrevet af IMBA og oversat til dansk.

Foto: Paul A Lockhart

Det projektkonsortium, der var involveret i DIRTT-projektet (Developing Intereuropean Resources for Trail Building Training), har leveret sine første forskningsresultater.

Edinburgh Napier University (ENU) gennemførte en MTB spor undersøgelse efterfulgt af en forbrugerundersøgelse. Spor undersøgelsen var rettet mod sporbygningsvirksomheder, skovbrugssektoren, turisme steder og andre interessenter involveret i planlægning, design, konstruktion, vedligeholdelse og styring af MTB spor. I alt leverede 121 respondenter fra 16 forskellige europæiske lande data, der var egnede til at blive inkluderet i denne rapport.

Forskningen fremhæver de færdighedshuller, der i øjeblikket findes i sektoren, og at der er en bred vifte af træningsbehov på tværs af alle faser af sporudvikling og -ledelse, med konstruktion og vedligeholdelsesemner fremhævet som den højeste prioritet. De fleste interessenter, der deltog i undersøgelsen, var enige i, at der er et stærkt behov for uddannelse, der i øjeblikket ikke er tilgængelig. Arbejdsgivere påpegede, at det er vanskeligt at rekruttere dygtige / kompetente medarbejdere, og at introduktion af certificeret træning i sektoren ville være en væsentlig fordel og øge kvaliteten og bæredygtigheden af ​​mountainbikespor.

Hovedtemaeet for branchens uddannelseskrav inkluderede, men var ikke begrænset til bæredygtighed, sikkerhed, og spor dræning, samt arbejde med forskellige jordtyper og dokumentation. Frivilliges behov var ens, selvom deres behov for det meste var fokuseret på at bygge gode spor ved hjælp af håndværktøj snarere end maskiner.

Dr Tom Campbell, Edinburgh Napier University, sagde om forskningen:

”Samlet set var der bred enighed om de emner, der skulle medtages til læring, og at det samlede sporprodukt vil blive forbedret gennem øget træning og udvikling af arbejdsstyrken. Dette lover godt for udviklingen af ​​kurser og hjælper os med at forstå branchens behov og ambitioner – både på et professionelt og frivilligt grundlag. ”

Rider’s Trail Preferences & Attitudes

Foto: DMBinS

For at sikre, at fremtidige træningsprogrammer og rutelinjer også er skræddersyet til den slags oplevelse, som mountainbikere søger i dag, foretog ENU en anden undersøgelse rettet mod slutbrugere. I alt leverede 4324 respondenter fra 28 forskellige europæiske lande data, der var egnede til at blive inkluderet i denne rapport. Resultaterne af denne undersøgelse hjælper konsortiets partnere med at forstå brugen af spor og præferencer.

Det giver også bedre indsigt i hvilken slags udfordringer og præferencer, mountainbikere, ser på forskellige spor. Man skelner også mellem rytterevnen og hvilke sporegenskaber de følte ville give dem mulighed for at komme videre.

Trail var den mest populære disciplin, valgt af 76% af respondenterne. Enduro var det næst mest populære disciplin, valgt af 63% af respondenterne. Dette resultat afspejles også i den type spor, som respondenterne kører hyppigst. De fleste mountainbikere kører enten lette eller middel svære singletrack-spor med forbindelse til naturen, nedkørsler, valgfrie linjer og forskellig underlag, der bliver konsekvent rangeret højt blandt alle sportyper.

Undersøgelsen viste også, at størstedelen af ​​respondenterne (90%) gerne vil udvikle deres køreevne, men at en betydelig andel af rytterne (37%) angav, at de ikke havde tilstrækkelig adgang til spor, der var egnede til at lette deres færdighedsprogression. Mange deltagere (65%) anførte, at cykling på specialbyggede spor var vigtig eller meget vigtig for dem.

Når man bliver spurgt om folks motivation for at cykle på mountainbike, har de mest nævnte årsager ikke ændret sig meget sammenlignet med tidligere undersøgelser. Træning, forbindelse til naturen, leg, udfordring og flugt (ensomhed) gjorde det til top 5. Mountainbikere føler sig forbundet med naturen og vil gerne beskytte naturen med mange, der sætter miljøhensyn over sporkvaliteten i de fleste områder. Dette afspejles dog ikke altid i respondenternes handlinger eller forventninger, hvor det kan være nødvendigt med en vis uddannelse for at tilpasse deres intentioner til deres handlinger.

Thomas Larsen Schmidt, præsident for IMBA Europe og konsulent hos DGi Outdoor, sagde om rytterundersøgelsen:

”Resultaterne viser tydeligt, hvor bredt spektret af mountainbike-stier og rytterens sporpræference er blevet. Vi har nu en bedre forståelse af, hvilken slags stiegenskaber forskellige typer kørere, baseret på deres erfaring, har brug for for at udvikle deres færdigheder. Vi lærte også lidt mere om mountainbikers naturforbindelse og er begejstrede for den næste fase af projektet, hvor vi vil begynde at implementere alle nøglefund i begge rapporter i denne uddannelsesmæssige ramme. ”

Næste skridt

Begge rapporter vil blive brugt i næste fase af projektet, hvor partnerne udvikler en uddannelsesramme, der vil danne grundlaget for alle fremtidige DIRTT-kurser. Det første kursus fra DIRTT-projektet, et af kravene i den nuværende EU Erasmus + finansiering, er et niveau 5 EQF (European Qualification Framework), 900 timers kursus, der består af flere moduler. Nøglefundene i MTB-sti-sektoren og forbrugerundersøgelsen (rytter) er for nylig blevet delt med de nationale og europæiske referencegrupper. Disse referencegrupper består af eksterne interessenter, der er aktivt involveret i MTB-sporudviklingssektoren.

Referencegrupperne indsender input og giver feedback om de foreløbige resultater af projektet og vil hjælpe med at implementere uddannelsesprogrammer på nationalt niveau i projektets sidste fase. For mere information og projektopdateringer, besøg IMBA Europe eller download den fulde rapport her (PDF).