Test: Kan 30T på klingen foran gøre en forskel?


Vores vurdering af SRAM X1/X01 BCD 094 X-SYNC KLINGE - STÅL

Test score af SRAM X1/X01 BCD 094 X-SYNC KLINGE - STÅL

Funktionalitet: 8

Design: 7

Pris: 10

Total Score: 8.3 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

Enkel klinge opsætning har flere navne, 1*11, single chainrings, 1×11 og sikkert mange flere. Da jeg købte ny cykel i 2014, sprang jeg med på den bølge. På det tidspunkt havde jeg mange overvejelser over om jeg skulle hoppe ud i det. Jeg kom fra Shimano XT 3 klinge opsætning, med 9 klinger på kassetten.

Den opsætning var indtil den dag i november 2014 det jeg svævede til. Nu har jeg kørt med SRAM X01 opsætning siden november 2014, og nu er jeg fuldstændig overbevist. Det virker for mig.

Nu skal der udvikles på opsætningen

Ja ok, det lyder som den helt store omvæltning, og det er det ikke. Men jeg har haft mulighed for at teste cykler med XT enkel klingeopsætning, med 11-42T på kassetten, og SRAM GX med 30T foran og 10-42t på kassetten. Jeg kører med 32T foran, og har faktisk været rigtig tilfreds med det. Men jeg har erfaret, at 30T foran giver lidt andre muligheder. Ok, det vil gå ud over topfarten på de lige transportstykker – tænker jeg. Men jeg er mest til de snørklede singletracks, hvor det går op og ned, over rødder, og gennem mudder.

Derfor vil jeg nu lade det komme til en test, hvordan vil en opsætning med 30T foran, og den normale 10-42T kassette bagpå fungere for mig. Transportstykkerne hvor det mindste tandhjul bagpå, altså det med 10 tænder, ofte bruges, er bare de stykker hvor jeg keder mig mest når jeg er ude og køre. Derfor prøver jeg også at undgå dem, og derfor er mit mindste tandhjul meget mindre slidt end de større. Med 30 tænder foran, må jeg alt andet lige, komme oftere ned mod de små tandhjul på kassetten. De ovale klinger er nok det jeg burde teste først, må være den næste test.

SRAM klingen med de 30 tænder

Mens mine tanker har kredset over denne opsætning, tikker der et tilbud ind fra Allbike.dk på den 30T klinge jeg kigger efter. Der er tale om en SRAM X1/X01 X-sync, som har de karateristiske høje firkantede tænder, der giver god kontrol. Denne er af stål, i modsætning til min egen X01 klinge, der er af aluminium. Stålklingen vejer 95 gram, og aluklingen vejer 53 gram. Stålklingen koster 120 kr, mens den af aluminium koster på den anden side af 400 kr. Jeg er ikke selv fjervægter, og derfor tænker jeg ikke at 42 gram ekstra gør den store forskel.

Men hvad med materialet den er lavet af, vil stål slide mere eller mindre på kæden, eller vil klingen faktisk holde længere fordi den er af stål? Når jeg taler med folk der har forstand på det med materiale, siger de, at stål er det stærkeste, og at det vil holde længere end de aluminiumsklinger vi alle køre med. Derudover er holdningen ligeledes, at det ikke vil gå ud over kæden.

Kigger man på gear beregneren, så mister jeg lidt af topfarten, men får lidt på mindste fart. Det kan måske ændre noget op af de store bakker.

Gear calculator

Den skal nu monteres, og så skal den testes af. Det bliver rigtig spændende at se, hvordan den ændre min cykling. Min hypotese er, at jeg kommer til at bruge den 10T klingen jeg har på kassetten meget mere, og at kæden kommer til at køre i gearene lidt længere ude på kassetten. Kommer jeg til at mangle toppen af farten, eller vil jeg vinde på det her, på den måde som jeg kører – det vil teten vise.

Det tankevækkende er så, at mens jeg har skrevet på denne artikel, har den tidligere verdensmester i MTB og flere gange vinder af den prikkede trøje i Tour de France Michael Rasmussen, fået monteret en 38 tands klinge foran på sin MTB, når han kører løb for Racing Viborg. Men jeg trøster mig selv med, at vi nok på det punkt er forskellige, og at vægtforskellen mellem ham og mig har stor betydning for hvor let man komme op.

Lad testen begynde!

Tak til Allbike.dk i Randers for at stille klingen til rådighed. Find den her.



Skrevet af Jónas Thor Björnsson

Jeg har kørt mountainbike siden starten af 90'erne. kører så meget jeg kan, og kan godt lide når det bliver rigtig teknisk - grusvejen gider jeg ikke.

Se flere artikler

4 kommentarer

  1. Det kunne selvfølgelig være rart at vide hvilken hjulstørrelse der er tale om! Men det kunne lyde som en 29″

    1. DU har ret Niels, der er tale om en hjulstørrelse på 29′ – det skulle jeg selvfølgelig have skrevet i artiklen 🙂

  2. Det er også interssant at både Michael Rasmussen OG Søren Søgaard på Racing Viborg kører med 38t foran.
    For der er kæmpe vægt forskel imellem de 2.

    Men mon ikke det “bare” er et spg om meget stærke ben, at kunne trække en 38T op af stejle bakker.
    + De kører da vist begge 27.5″ = naturligt med +2tand foran i forhold til 29″.

    Jeg syntes ikke at jeg mærkede den store forskel på 29″ mellem 32T og 30T- Med begge kunne man nemt runde 45km/t.
    Men nu hvor jeg kører 27.5″, betyder det en hel del for min tophastighed, hvis jeg går ned i en 30T til et løb med mange stejle bakker.
    Begge er med 11-42 bagpå.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *