Gustav Gullholm, eller bare Dangerholm, har over 222.000 følgere på Instagram, og nok ret kendt af cykelnørder. Han har været i gang igen, hvilket han er hele tiden. Denne gang en noget særpræget cykel.

Har du en instagram profil, så har du sikkert været forbi diverse konti om alt muligt, men højst sandsynligt har mange af dem nok noget at gøre med mountainbikes. Jeg har i lang fulgt Dangerholms profil, som jeg tidligere har kaldt en crazy svensk selvbygger ved navn Gustav Gullholm. Det er manden, der har lavet verdens letteste XC cykel, verdens letteste 29′ mountainbike, og endda verdens letteste downhill mountainbike. Denne gang har han haft gang i en gravelcykel, der er blevet til noget…andet. Men Scott er stadig inde over.

Ideen med cyklen

Mad Max-filmserien har ikke levet forgæves, når man kigger på denne noget unikke cykel. Det er nok en mountainbike, eller måske en gravelcykel. Den bygger i hvert fald på en Solace Gravel eRIDE, der ser ud som noget fra en actionfilm. Her kombineres rust, skinnende metal og farlige detaljer. Moderne elcykler som SCOTT Solace Gravel eRIDE er fantastiske at køre på, men mangler ofte den visuelle tiltrækningskraft.

SCOTT Solace Gravel eRIDE er en hurtig og sjov elcykel. Den er blevet modificeret med et ekstra “Klunker”-stil rør og en ny metalbeskyttelsesplade for at matche det rustne metaltema. Røret blev skåret og omformet for at passe ind i Solace’s forreste trekant, og en lokal kulfiberreparatør hjalp med at binde det på plads.

Komponenter

Den unikke forgaffel og styrkombination er inspireret af Mad Max-stilen og fyldt med små detaljer som Damaskusstål-styling og mønter som forgaffelrør og styrender. Den får også en til at tænke på de gamle Girvin forgafler. Der er specialfremstillede savskive-stil bremseskiver, som er fuldt kørbare, men nok ikke dem man stiller op til en konkurrence. Der blev valgt en mekanisk løsning til bremserne for at matche cyklens visuelle stil og tillade brug af metal kabelhuse.

Cyklen er monteret med en motor fra TQ. Det er deres HPR50-system der leverer 50Nm drejningsmoment med et 360Wh batteri skjult i underrøret. Krankarmene kommer fra Rotor, og kædehjulet er en special udgave af Garbaruks der passer til TQ motoren. Kassetten og kæden kommer fra SRAM X0 Eagle Transmission produktlinje, og bagskifteren er parret med SRAM Wireless Blips, skjult i retro BMX greb.

Læs også: Dangerholm – en crazy svensk selvbygger

Hjulene er bygget med en Paul Components fornav og en DT Swiss 350 bagnav, med Velo Orange Voyager fælge og messing nipler. Fælgene har et kantet og gammeldags look, der skaber en flot kontrast til resten af cyklen.

Syncros sadelpinden er modificeret med beslag til en King Cage Oliver Flask Cage, og på underrøret er der en King Cage Manything Cage, der holder en retro Elite flaske med læderstropper. Den gamle Brooks lædersadel tilføjer en smule ægte patina til cyklen.

Farvevalg

Cyklen er malet med en speciel rustmaling, der indeholder jernpulver. Efter påføring er malingen slebet og sprøjtet med et middel, så rustningsprocessen fremskønnes. Hvem der så egentlig vil det. Hver gang cyklen vaskes eller står i regnen, ruster den igen og igen, hvilket giver den et autentisk post-apokalyptisk look – som Dangerholm siger.

Hvordan kører den så

Det bedste ved Solace Wasteland er, at den åbenbart skulle være sjov at køre på. SCOTT Solace Gravel eRIDE rammen giver en fantastisk base, og det rustne, rå look får dig, i følge Dangerholm, til at føle, at du er i en actionfilm. Det gør køreoplevelsen mere aggressiv og spændende, som om Immortal Joe og hans håndlangere er lige bag dig.

I sidste ende er den eneste ulempe ved denne cykel, at det er svært at finde en matchende køredragt, da post-apokalyptiske køresæt endnu ikke er kommet på mode, slutter Dangerholm.

Foto: SCOTT Sports, Gustav Gullholm