Gustav Gullholm, bedre kendt som Dangerholm, er med sine over 86.000 følgere på Instagram, ret kendt af cykelnørder. Herunder kan du se hans seneste projekt.

Hvis du har en instagram profil, så har du sikkert ofte siddet og kværnet igennem diverse konti, og mange af dem har sikkert haft noget at gøre med mountainbikes. Jeg har i noget tid fulgt med i Dangerholms profil, en crazy svensk selvbygger ved navn Gustav Gullholm. Det er manden, der har lavet verdens letteste XC cykel, verdens letteste 29′ mountainbike, og endda verdens letteste downhill mountainbike.

Alle hans cykler laves over rammer fra Scott, men når de har været igennem Dangerholms værksted, så er det “pimp-my-ride” i tiende potens. Man kan kende rammen, som ofte er Scotts spark udgave, men herudover er der ikke så meget tilbage af den cykel, han købte i cykelforretningen. Cyklerne har den flotteste lakering, selvom Scott faktisk også selv gør et godt stykke arbejde der. Derudover har cyklerne det vildeste udstyr.

Det er ikke standard dele fra den lokale cykelforretning, hvor han i øvrigt selv arbejder. Nej, det er bremser fra Trickstuff, elektronisk skifter fra Schweiziske Zirbel twister, saddelrør og saddel i et fra Berk og så Syncros’ Silverton SL full Carbon – det er det hjul, der er bygget i et stykke, som jeg dog har set i en cykelforhandler i Danmark, men som kostede i nærheden af 20.000 kr.

Denne gang har Dangerholm lavet noget, der er inspireret af den moderne racercykel, og den ultra vilde sportsbil – han kalder den for Scott Hyper Spark.

Der er tale om en cykel helt på månen, som er bygget uden overhovedet at skele til prisen. Det eneste er er skelet til, er vægt og performance på de forskellige dele, og så selvfølgelig coolheds faktoren. Hyper Spark har de nyeste teknologier, som SRAM AXS og FOX LiveValve elektronisk affjedring.

Hele opbygningen krævede en masse små tweaks, f.eks. blev der støbt et system ind i SCOTT Spark RC SL-rammen, for ikke at beskadige kablerne, der blev ført internt i rammen. Herudover står lakken knivskarpt og ret eksklusivt, og Dangerholm har kræset for alle dele. 

“Hyperbilinspirationen handlede ikke kun om udseende, ydeevne var målet. Alle sten blev vendt, så fra carbonhjul og keramiske lejer til den nyeste affjedringsteknologi – hver enkelt komponent blev valgt til hastighed og topydelse. Specifikationerne på cyklen er kun noget man kan drømme om, for at sige det mildt. ” slutter Gustav Gullholm aka Dangerholm.

Skynd dig ind og følg ham på instagram.

I billedserien herunder, kan du nyde hans arbejde, og måske drømme dig selv ud på denne ultra vilde XC cykel.

Fotos: Andreas Timfält