Vores vurdering af Haibike Seet AllMtn 3.0

Test score af Haibike Seet AllMtn 3.0

Funktionalitet: 8

Design: 9

Pris: 7

Total Score: 8 ud af 10

Anmeldt af Lars Bachmann

Haibike er et tysk mærke, som begynder at vinde frem i Danmark. Haibike i sig selv er dog ikke nyt, da de har lavet cykler siden 1995. Haibike har tidligere haft et pro team med så prominente ryttere som Kathrin Stirnemann og Sabine Spitz.

Læs mere om Haibike på www.haibike.com

Haibike satser stort på deres ePerformance cykler, og mange af deres “almindelige” modeller, fås også som ebike. Vi har fået lejlighed til at teste deres helt nye Haibike Seet AllMtn cykel, som er en fullsuspension med 140 mm vandring.

Specifikationer

  • Aluramme
  • Forgaffel: Rockshox Pike RC med 140 mm vandring
  • Bagdæmper: Rockshox Monarh RT
  • Gear: Shimano Deore XT M8000 – 22 speed (2×11)
  • Kranksæt: Shimano Deore XT M8000 (28-38)
  • Kassette: Shimano SLX M7000 (11-42)
  • Bremsegreb: Magura MT54
  • Forbremse: Magura MT5 203 mm
  • Bagbremse: Magura MT5 180 mm
  • Dæk: Schwalbe Fat Albert Evo (60-584)
  • Hjul: DT Swiss E1900 Spline 27,5″
  • Styr: Haibike 740 mm
  • Dropper post: Kind Shock LEV-DX
  • Vægt: 14 kg
  • Vejledende pris: 27.995,-

Første indtryk af Haibike Seet AllMtn 3.0

Jeg har nu kørt ca. 150 km på Seet’en, og førstehåndsindtrykket er positivt. Når man kommer fra en carbon hardtail, sat op til race, så kræver det lidt tilvænning. Men når først man har vænnet sig til den helt anderledes geometri, og store vandring, så er en ret sjov cykel. Jeg må indrømme at jeg var lidt spændt på hvordan vægten vil spille ind. Med dens 14 kilo, vejer den trods alt 4 kilo mere end jeg er vant til, men indtil videre så er vægten ikke noget man bemærker. Nu ligger den jo ikke op til, at man skal slå Strava rekorder på opkørslerne, men gearingen (2×11), sørger for at de fleste stigninger nemt kan tages, også uden at den føles tung.

Nu kan man diskutere, om sådan en All Mountain med 140 mm vandring er total overkill til de danske forhold, men jeg synes faktisk den gør det godt. Specielt når der kommer et godt flow og nogle gode nedkørsler, så kommer den virkelig til sin ret. Jeg brugte lidt tid på at sætte dæmperne op, så jeg synes de passede min vægt og kørestil.

Dæk

Jeg har indtil videre kørt med de standard monterede dæk, som er Schwalbes Fat Albert i størrelse 2.35 (60-584). Min første tanke var at de skulle skiftes til knap så grove dæk, men efter jeg har vænnet mig til dem, er jeg faktisk begyndt at blive glad for dem. På løst underlag og grus, har de et rigtig godt greb, og på rødder og sten, har de heller ikke noget problem med at stå fast. Kommer jeg derimod ud på transportstykker med asfalt, så er der ikke meget sjovt ved dem.

Bremser

Cyklen er monteret med Magura MT5 bremser, med 203 mm skiver for og 180 mm skiver bag. Jeg har altid synes at Magura føles mere “svampet” i det, og de har også krævet lidt tilvænning. Men som med så meget andet, så handler det i lige så høj grad om vane. For selvom de føles meget bløde, og ikke så kontante som f.eks. Shimano, så bremser de faktisk godt, og der er super bremseeffekt i de store skiver.

Gearing

Haibike Seet AllMtn er udstyret med Shimano XT 2×11 med en 11-42 kassette og 28-38 tands foran. De sidste par år, har det nye sort været 1×11, og det har jeg også selv kørt med, og været godt tilfreds med. Der har været nogle få gange, hvor jeg har savnet lige at kunne gå et ekstra gear ned, og det kan jeg nu med dette 2×11 setup. Det skifter perfekt, og spændet mellem gearene er super godt. For det meste kan jeg holde den på den store klinge (38t) foran, og når man så bliver presset, er det fedt lige at kunne tippe den med på den lille (28t) klinge.

Det eneste negative jeg har og sige er grebene. De har en fin ergonomi, men er simpelthen for hårde. Så det bliver skiftet ud til at par mere bløde silikone håndtag resten af testperioden.

Jeg kommer til at teste den noget mere på de danske spor, og så skal den selvfølgelig med på vores Harzen tur til juni, hvor jeg virkelig glæder mig til at udnytte dæmperne og få maksimalt ud af cyklens geometri.

Designet

Nu er design jo altid en smagssag, men jo mere jeg kigger på den, des federe synes jeg den er. Ved første øjekast, kunne jeg ikke helt få øjnene fra overrøret, som har et lidt specielt “knæk”. Men med tiden, er jeg nået til den holdning at det faktisk klæder den meget godt. Alurammen har indvendig kabelføring, som bare giver et mere clean look, på den matsorte rammer, med små lækre detaljer i rød.

Denne artikel vil løbende blive opdateret,, som testen skrider frem. Scoren herunder vil ligeledes løbende bilve revurderet. Du kan læse mere om cyklen på Haibike.com