Singltrek pod Smrkem i det nordlige Tjekkiet

Foto: Michal Cerveny,

Smrkem lyder næsten som et bjerg der kunne være med i Tolkien. Området ved bjerget Smrkem – Nove Mesto pod Smrkem, er et område hvor den store fortælling har sin oprindelse, hvor man kan få nogle store oplevelser på mountainbiken. Så måske det passer meget godt sammen.

I det nordlige Tjekkiet klemt inde mellem Jizera bjergene i syd og på bjergsiderne på bjerget Smrkem i nord ved den polske grænse, ligger den stille by Nove Mesto pod Smrkem. Her skjuler landets fortid sig ikke, byen virker generelt affolket, og mange af byens bygninger ser ud til, at de godt kunne bruge lidt vedligehold. De store fabrikker er for længst flyttet, og byen har ikke den største charme.

Foto: Michal Cerveny, www.michalcerveny.com/

Singltrek pod Smrkem

Men her står bikeparken Singltrek pod Smrkem i skærende kontrast til byen. Bikeparken Singletrek pod Smrkem blev bygget for 10 år siden, og var den første af sin slags i Tjekkiet. Det var staten der lagde penge til byggeriet, med den hensigt, at skabe arbejdspladser i forbindelse med sporerne. Det har båret fugt, for man se lige så stille små virksomheder skyde op, virksomheder som pensioner, restauranter og supermarkeder. Man har her brugt mountainbiketurismen som en løftestang til området, og det har virket.

Foto: Michal Cerveny, www.michalcerveny.com/

80 kilometer spor

Singltrek pod Smrkem er et sporsystem med 80 km. spor. Sporerne slynger sig rundt om byen, og ind i Polen. De er designet af Waliseren Dafydd Davis. Der er flere steder man kan starte på sporet, da MTBX besøgte bike parken var startstedet Trek Centrum “U kyselky”. Her er en fin parkeringsplads, og gode muligheder for at komme på sporet. Ved hvert trailcenter, og dem er der 5 af, er der opstillet store kort over bikeparken, så man altid kan finde tilbage til det sted man startede.

Foto: Michal Cerveny, www.michalcerveny.com/

Bike parkens mange kilometer spor har der noget for enhver. Sporerne er anlagt på bjergets sider, og sporerne er lagt på langs med siderne, så man ikke oplever de vilde stigningsprocenter. Men de lange opkørsler, giver og lange nedkørsler. Nedkørslerne er anlagt så man opnår et utrolig godt flow, og man kan opnå høj fart på vej ned. Farten bliver dog ikke farlig, da sporerne har naturlig fartdæmpere, og et flow der virker naturligt. Nogle steder går sporet igennem områder hvor der er kastet store klipper rundt omkring, og man bevæger sig imellem dem. Andre steder går ruten igennem tæt skov, mens der er steder på sporet, hvor man får lyst til at stoppe op, og nyde den flotte udsigt.

Byen bakker op

I Nove Mesto pod Smrkem, som er byen sporet ligger omkring, er der flere muligheder for at spise og overnatte. Bike bistroen “U Všech andělů Stylový penzion & Bike bistro” kan helt klart anbefales, når I skal spise jeres frokost. Den ligger tæt på sporstart, har god mad, og så er priserne overkommelige: Hovedret med 2 colaer ca. 60 kr.

Foto: Michal Cerveny, www.michalcerveny.com/



Skrevet af Jónas Thor Björnsson

Jeg har kørt mountainbike siden starten af 90'erne. kører så meget jeg kan, og kan godt lide når det bliver rigtig teknisk - grusvejen gider jeg ikke.

Se flere artikler

1 kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *