Shimano EP8 – Shimano’s nye flagskib
SHIMANO kommer med et nyt e-bike system, der giver den hidtil bedste performance og kvalitet til mountainbike ryttere - Shimano EP8
Kilde: Shimano
Lanceringen af SHIMANO’s nye e-bike system, SHIMANO EP8, bringer to hovedkategorier indenfor e-cykling – hardware og software – op på et nyt niveau. Et system, der kan tackle alt fra premium MTB og konkurrencer til trail riding, cross-country, casual MTB, trekking og off-road eventyr.
Shimano’s anden generation af e-MTB er fyldt med nye features designet til at gøre EP8 til Shimano’s bedste e-bike system til dato. Flere af de unikke features ved SHIMANO EP8 kommer med mere kraft, men er samtidig lettere og generere mindre lyd end hidtil. Derudover giver systemet et mere smooth system og kører generelt glattere.
De to opdaterede apps – E-TUBE PROJECT appen og E-TUBE RIDE appen – giver rytteren flere display muligheder og større mulighed for at skræddersy systemet til eget behov.
EP8 Drive unit
Den nye EP8 drive unit (DU-EP800) kan levere 85Nm moment, så selv de stejleste bakker og hårdeste spor kan erobres. Det er hele 21% stigning i kraft ift. forgængeren SHIMANO STEPS E8000, samtidig med at vægten reduceres med 300g, hvilket giver en vægt på 2.6kg (10% reduktion). Det er takket være en ny magnesium drive unit hylster. Den lave vægt og høje kraft gør det til en af de bedste drive units på markedet, når man fokuserer på kraft versus vægt.
Denne stigning i kraft versus vægt får selskab af en forbedret batterieffektivitet. Friktionen, der kommer med pedalrotationen (især når man cykler uden el), er reduceret med 36% (vs. E8000) takket være en updatet struktur og opdateret gear design. Denne reduktion giver bedre batteri effektivitet, når motoren er aktiv, og en bedre og mere behagelig kørsel, når der køres uden support (når motoren er slukket eller man kører over 25 km/t). Sammen med friktionsreduktionen, er der også en forbedret mekaniske, der giver en glattere overgang, når man overstiger 25km/t.
Det forbedret moment giver ikke ekstra larm. Faktisk stik modsat. Den nye EP8 drive unit er mere stille, opererer på samme niveau som E7000, så du ikke distraheres og kan fokusere på sporet.
Tekniske features
- EP8 drive uniten har en 177mm Q-factor) og kommer med egne pedalarme i ny 160 mm længde (også 165/170/175 mm).
- Systemet vil typisk være spec’d med SHIMANO’s nye XTR/XT/SLX/Deore 12 speed drivetrain og med Dynamic Chain Engagement+ (12 speed) og tre chainring muligheder (34T/36T/38T).
- DU-EP800 benytter det samme ramme mønster som DU-E8000 og DU-7000 hvilket betyder at producenter kan bruge samme rammedesign til adskillige SHIMANO drive unit modeller.
- SHIMANO EP8 er også kompatibel med mekanisk skifte (9/10/11/12-speed) gear systemer, Di2 (11-speed) og interne gearnav (11/8/7/5-speed). EP8 er fuldt kompatibel med NEXUS Inter-5 hvilket gør at Shimano kan levere interne gearnav til City & Trekking cykler med høj kraft.
- En nyt kædeenhed (CD-EM800) er også tilgængelig. Det nye mudderafvisende design giver ekstra kæde management og er kompatibel med 11-speed og 12-speed SHIMANO STEPS setups med 56.5mm eller 53mm kædelinjer.
- Systemet kan tændes via knapper på computeren, batteriet, eller en knap på rammen (EW-SW300).
Handlebar controls: Computer og switch
EP8 computer displayet (SC-EM800) deler mange eksterne ligheder med E8000 computer displayet, men med en ny feature, der gør rytteren istand til at skifte mellem skræddersyet profiler. Det har en 1.6” farveskærm, der også kan læses i sollys, med en kompakt body, der passer de krævende omgivelser, som MTB kræver.
SC-EM800 computeren kommunikerer trådløst med SHIMANO’s E-TUBE PROJECT app via Bluetooth, så rytteren kan skifte drive unitens karakteristika, mens man er i sadlen. SC-EM800 kan også kommunikere med 3rd parts cykelcomputere via ANT og vise gear og batteri information.
Batteri
Batteri mulighederne inkludere den nye batterier, som SHIMANO lancerede i maj 2020, de to 630Wh batterier, downtube BT-E8016 og det interne BT-E8036 batteri, eller det mindre men hurtigere opladelige 504Wh interne batteri, BT-E8035-L. Som deres forgængere er alle SHIMANO STEPS batterier ekstremt holdbare, med op til 1000 fulde genopladninger før de falder til 60% af deres kapacitet, hvilket ofte er længere end ejerskabet på cyklen.
EP8 software
Opdateringer til EP8’s software er den anden del af SHIMANO’s formular i målet om at skabe en mere naturlig kørefølelse. Det er opnået gennem justeringer i måden hvorpå de tre support niveauer performer, sammen med muligheden for personligt input på disse.
- BOOST mode har 85Nm moment.
- TRAIL mode har også 85Nm moment, men er mere afhængig af rytterens input.
- ECO mode har 30Nm, som opnås ligesom ovenstående. Udover en forbedret distance kan ECO mode også bruges af ryttere til at få mere motion.
Yderligere er alt dette justerbart – både hjemmefra men også på farten via the E-TUBE PROJECT appen. Det giver rutteren større kontrol over jvordan og hvor de kører. BOOST, TRAIL og ECO kan alle justeres ud fra 10 forskellige instillinger, momentet kan sættes mellem 20-85Nm, der er 5 niveauer af start assistance, og disse kan sættes til forskellige profiler og forskellige typer kørsel (eg high-performance/extreme riding, casual endurance ride, etc). Alt dette kan gemmes som præference i forskellige rytterprofiler. Eksempelvis en batteribesparence pendlerindstilling og high-power teknisk singletrack climbing mode.
Derudover kan den opdateret E-TUBE RIDE app bruges af rytteren til at monitorere deres kørselsinformation. Skærm display viser data i ECO, TRAIL and BOOST modes plus kørselshistorik, kort og brugervenlig grafik.
SHIMANO EP8 er navnet på systemet, men det skal selvfølgelig understøttes af en cykel, der kan tage systemet. Disse cykler vil komme på markedet i løbet af efteråret 2020.
Er det muliget at lave en Shimano e8000 om til en Ep8 🙂