Tjekkisk snilde: Test af Superior XP LTD 29′


Vores vurdering af Test af Superior XP LTD 29'

Test score af Test af Superior XP LTD 29'

Funktionalitet: 8

Design: 8

Pris: 9

Total Score: 8.3 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

Når man kører på en cykel over længere tid, lærer man alle de små lyde at kende, man finder ud af hvordan den reagere, når man læner sig til højre, eller smider den ned af en stejl skrænt. Men man finder også ud af, hvad der kunne være gjort bedre, og hvor der skal justeres lidt. MTBX har gennem halvandet år kørt på en Superior XP LTD. Her er hvad vi har oplevet, alle opture og nedture.

Tjekkisk snilde

Superior Bikes er et lille mærke i Danmark. Mærket er nyt på markedet, og sælges kun i udvalgte butikker. Design Cykler har importen af mærket, og har derfor et stort udvalg af Superior i deres butikker. Superior Bikes bliver produceret i Tjekkiet.

De første modeller rullede ud af fabrikken i 2010, og i dag bliver der kørt world cup løb på Superiors mountainbikes, blandt andet på det hollandske team Betch.nl Superior Brentjens mountainbike Team. På dette hold kører den unge danske mountainbike rytter Sebastian Fini også, og har stor succes i disse uger. I Danmark har Superior sammen med Design Cykler dannet holdet – Team Superior Danmark.

Superior XP LTD 29′

Denne Superior blev introduceret i Danmark i efteråret 2014, som en 2015 model.

Cyklen blev introduceret med SRAMs X1 1×11 serie. En Rockshox REBA RL forgaffel, Shimano Deore hydrauliske bremser, Styrfittings fra FSA, frempind, styr saddelstang og nav fra deres eget mærke ONE race, en Fizik Tundra M7 MG saddel og så fælge fra ZTR Rapid. De 29′ monterede dæk, Schwalbe Thunder Burt blev med det samme pillet af, da de ikke rigtig egner sig til andet end tør skovkørsel, hvilket vi sjældent har her i Danmark. Derudover må man ikke glemme det vigtigste, som er det super stive carbon stel.

Cyklen koster 18.000 kr.

Stellet

Alt det tekniske er opfyldt, stellet har de rigtige lag, er testet i laboratorier, på cykelhold, og så er der tyske laboratorier der ligeledes er inde over testene.

Det kan man ikke sætte noget på. I virkeligheden heller ikke så interessant for os som bruger, altså når man ved at det er gjort. Stellet på denne cykel, hører til Superiors Race kategori, og sidder på modellerne lige under pro cyklerne.

Stellet er meget stift, og respondere virkelig godt på rytterens kørsel. Stivheden giver super god kontrol, og gør at man kan tage sving og andre forhindringer i stor fart, og stadig være i kontrol af cyklen. Al den energi der lægges i trådet, omsættes til energi i cyklen, og giver god fart, om det går op, ned eller bare lige ud af et singletrack.

Udstyr

Når man skal bedømme en cykel, kan man opleve at der kun fokuseres på det man kan se, det vil sige gearsystem og bremser. Men bevæger man sig lidt ind i cyklen, er der alle de andre lige så vigtige dele. Denne Superior har blandt andet udstyr fra Superiors eget mærke ONE Race. Kigger man på Superiors topmodel, er dette mærke også repræsenteret på udstyrslisten. Så det er ikke bare et valg der er taget, for at sænke prisen.

Produkterne som frempind, styr og saddelpind er fint, og svært at sige så meget til. Det virker og gør det, det skal. Nav både foran og bagpå kører fint, men her kan man mærke, at et sæt nav fra f.eks. DT Swiss ville have gjort underværker. Men her kan man skele til prisen på cyklen, og så er der jo nogle steder der skal “spares”. Bremserne fra Shimano Deore er ok, men de er efter 1 år blevet opgraderet til Shimano XT m8000. Til en rytter over 100 kg. opleves Deore bremserne ikke gode nok, de bremser simpelthen ikke godt nok.

Så kommer vi til fælgene, og her kom udfordringerne. Forhjulet er fint, det er der ikke så meget at sige til. Men baghjulet var simpelthen ikke bygget til 100 + kg. Egerne sprang flere gange, og på de underligste tidspunkter. Design Cykler gav super god service, og skiftede når de skulle.

Efter flere skiftede eger, valgte Design Cykler at skifte alle eger i baghjulet. Det betød, at de henholdsvis 1,4 og 1,6 mm. smalle eger, blev skiftet til normale 2,0 mm. eger. Det løste problemet. Ligeledes har der været problemer med den låsegrebet til forgaflen, som er blevet skiftet to gang. Rockshoxs fjernbetjente lås er kendt for at køre dårligt. Cyklen har nu monteret den nye Oneloc fra Rockshox. Selvom disse problemer gav frustrationer undervejs, var det rart at der var fuld opbakning fra starten af hos Design Cykler.

Køreegenskaber

Med super udstyr, og et virkelig godt stel, er der grundlag for fine køreregenskaber. Det har denne cykel. Den er testet på singletracks rundt i hele Danmark og I Harzen. Den er tæsket ned af de naturlige rockgardens i Harzen, og kørt som en fully på nedkørsler i Danmark.

Den er kørt i mudder, regnvejr, sne, sol og på tørre spor, og så har den kørt mange kilometer, vel og mærke med en rytter på + 100 kg. Oplevelsen har været god, kontrollen på de forskellige spor er super god, og så ragere cyklen perfekt på rytterens kørsel.

Opsætningen med 1×11 kan der skrives en selvstændig artikel om. Det er vejen frem, og det bliver man afhængig af. En ting man dog skal have for øje, når man køber en cykel med 1×11 er hvilket gearsystem der sidder på. Det skal man, fordi det ikke er helt billigt at skifte kassette og klinge.

En kassette fra SRAM X1 serien står til 1.800 kr. Heldigvis er der kommet en GX serie, og kassetten i denne serie koster 950 kr. Priser er fundet på Allbike.dk  Der vil være mulighed for at udskifte med en sådan kassette, og så er det knapt så dyrt at skifte. Men 1×11 til folket er vejen frem.

Helhedsindtrykket

Der har været masser af opture med den her cykel, og nogle få nedture. Det er nok ganske normalt, når man kører på en cykel gennem halvandet år.

Cyklen er super hurtig, stellet er virkelig et rigtig carbon stel, med den kendte stivhed, og markante reaktion på de mindste ryk med kroppen. Det giver mulighed for super god kontrol, på små snørklede tekniske singletrack, men også vild god kontrol ned af de ondeste bakker.

Den er udstyret med rigtig gode dele, og delene fra Superiors eget mærke – ONE race, er fuldendte, og fungere på rigtig godt. Navene fra ONE race har dog en kortere holdbarhed, og skal nurses gennem vinteren.

Superior er helt klart et mærke man skal tjekke ud, tjekkerne producerer flotte og funktionelle cykler, som er konkurrencedygtige på pris og udstyr. Selvom der var nogle problemer med baghjulet is starten, er det helt klart en cykel der kan anbefales Dette er en cykel, og et mærke der virkelig holder.

Cyklen har som den står nu fået skiftet bremser til Shimano XT M8000, eger i baghjulet er alle skiftet, der er skiftet greb til ESI greb, og så er sadlen blevet skiftet, men det var fordi den var for smal til rytteren.

Cyklen er betalt af rytteren fra MTBX.



Skrevet af Jónas Thor Björnsson

Jeg har kørt mountainbike siden starten af 90'erne. kører så meget jeg kan, og kan godt lide når det bliver rigtig teknisk - grusvejen gider jeg ikke.

Se flere artikler

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *