For nogen er pedaler bare pedaler, mens andre finder den optimale pedal, og så skifter de den aldrig ud. Vi har kigget på en af de pedaler, som der måske ikke er så mange af derude. Det er ikke en SPD pedal, men en ATAC pedal, med Times kendte bøjler. Vi har testet Times Speciale 8 pedaler.


Vores vurdering af Time Speciale 8

Test score af Time Speciale 8

Funktionalitet: 9

Design: 9

Pris: 8

Total Score: 8.7 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

Pedalen er det vigtigste element i kraftoverførslen mellem rytter og cykel. Den er en rigtig vigtig del af udstyret på cyklen, som man ikke må negligere når der købes udstyr. Men i bund og grund skal pedalen dog være ganske anonym, og bare gøre det den er skabt til – nemlig at give god balance og støtte, holde skoen fast og slippe når den skal det. Man kan sige, at den skal skabe tryghed hos rytteren, så hun eller han kan klare det der kommer i sporet, uden at glide ud af pedalen og miste balancen.

Time Bicycles historie begyndte med pedaler, og man forbinder dem enten med pedaler til racercykler, eller high end racercykler, som ofte ses i Tour de France. Men deres ATAC bøjle system er kendetegnet på deres mountainbike pedaler, og sammen med den orangemetaliske farve, er det kendetegnet på Speciale 8 pedalerne.

Time Speciale 8

Der er ikke noget som lidt farver på mountainbiken. Det giver lidt afveksling, hos de til tider lidt kedelige farver mountianbikes kan have, og så giver farverne lidt opmærksomhed. Sådan pedaler er Times Speicale 8. De er orangemetalic og de vækker opsigt, og det er med rette.

Speciale 8 er en bygget op omkring en aluminiumskrop, hvor akslen er af stål, og det samme er lejerne. Der er tre vinkler (med 2 forskellige klamper, ATAC Easy Cleats og ATAC cleats) man kan komme ud af pedalerne på, de 10′, 13′ og 17′. Man kan montere pigge på forreste del af pedalen, for at opnå bedre greb, både når man er klikket i, men specielt når man er klikket ud og stadigvæk har foden på pedalen. Pedalen vejer 392 gram. den fås i tre forskellige farver.

Pedalen kan justeres for hvor stramt de skal klemme om klampen, dette gøres på en lille skrue på begge sider af pedalen.

På sporet

Når man fræser op og ned ad de mange spor med fødderne plantet i Speciale 8 pedalerne, oplever man en god tryghed. Skoene er fint klikket i, pedalerne klemmer stramt omkring klampen på skoen, så man ikke oplever “slør”. Så snart man har brug for at rive foden ud af klikket, for at opnå balance ved at sætte foden ned, eller styrter, og skal væk fra cyklen, klemmer pedalerne ikke strammere om klampen, end at man nemt forlader klikket. Det er en af de rigtig store fordele ved den her pedal, den holder godt fast om klampen under kørsel, og foden sidder ikke løst, men den slipper nemt når der er behov for det.

Tjekkiet. Foto: Petr Slavik

Pedalen klarer fint masser af mudder, og man oplever ikke, at man ikke kan klikke i pedalen når der er mudder over alt, i det de store bøjler der holder om klampen, nemt rydder mudder. Mudderet kan dog sætte sig omkring klamperne, sådan at man ved meget leret mudder, skal banke mudderet ud af klampen. Men det gør sig nok gældende ved de fleste pedaler.

Der er tale om en holdbar pedal, der kan klare en del tæv fra klipper, træstubbe og andet. Pedalerne er under testen blevet udsat for mange forskellige underlag. Alt fra de danske skove, hvor træstubbe kan ramme pedalen, til de tjekkiske klippefyldte spor, hvor forskellige koalitioner har sat sit præg på pedalens ydre, uden at gøre noget ved pedalens funktion eller skabe slør i akslerne.

Den store flade som pedalen består af, som jo er det der kendetegner en enduro specifik eller trail pedal, giver masser af trædeflade. Dermed også god kontakt til at bruge pedalen, hvis man ikke får klikket i pedalen i første omgang. Det er selvfølgelig ikke en optimal brug af pedalen, men til et eller to pedaltråd, der kan man fint bruge pedalen som flats.

Pedalen har de her pigge ude forrest på pedalen, som skal være med til at holde foden fast. Men for det første er det ikke nødvendigt, fordi selve ATAC systemet klemmer fint omkring klampen, og for det andet er kontakten mellem sko og pigge ikke særlig stor. Der hvor piggene finder sin ret er når man skal klikke i pedalen, hvor man kommer oppe fra og ned i pedalen. Her griber piggene foden. Hvor de dog virkelig får sin ret er, når man ikke får klikket sig ned i pedalen, men stadig trøder rundt. I de situationer er piggene med til at holde skoen på plads..

Konklusion

Time Speciale 8 er en lækker pedal, den er flot lavet, med én hel aluminiumskrop, som aksel og bøjler bevæger sig ud fra. Den kommer i frække farver, som dog skrabes af efterhånden som pedalen rammer de forskellige underlag. Det kan man jo vælge at irritere sig over, for inden under den orange farve, kommer den sølvfarvede aluminiumsfarve frem. Men man kan se det som fighter mærker eller brugsspor, som skaber respekt om rytteren.

Pedalen er virkelig holdbar, og den skaber tryghed for rytteren, når denne flyver ned af diverse nedkørsler. Man sidder fast, men ikke mere, end man nok skal komme ud, når det er nødvendigt. Der er god kontakt mellem sko og pedal, sådan at kraftoverførslen føles god. Under testen har jeg oplevet, at jeg nogle gange ikke er klikket i første gang, gerne under stressede forhold, hvilket kan skyldes, at man skal have foden lidt mere oprejst når den sætte i pedalen, end man f.eks. skal ved spd systemet.

Størrelsen af pedalen giver en god trædeflade, når man bevæger sig rundt på cyklen, og der er ligeledes god støtte, når man er ude af klikket men stadig bruger pedalen. Faktisk har jeg taget nogle tjekkiske nedkørsler, hvor jeg ikke har været klikket i, og det er gået fint.

Pedalen koster 1.149 kr. og de importeres til Danmark af Distributør Nondraft Sport, som også kan hjælpe med nærmeste forhandler.

Pedalerne er stillet til rådighed af Nondraft Sport.

Pedalerne da de lige var kommet ud af æsken.