Vores vurdering af BMC Teamelite 02 XT

Test score af BMC Teamelite 02 XT

Funktionalitet: 8

Design: 9

Pris: 6

Total Score: 7.7 ud af 10

Anmeldt af Jónas Thor Björnsson

På toppen af en bakke midt inde i Skødstrup ligger cykelbutikken Ikoncykler. Her forhandles flere forskellige mærker cykler, men et specielt mærke har fanget min interesse, og det er BMC. Vi kender alle BMC fra Tour de France og fra UCIs MTB world cup. De har i hvert fald fanget min opmærksomhed, for deres utrolig flotte cykler, som på flere punkter rammer det, jeg karakteriserer som cykel æstetik. På toppen af bakken i Skødstrup, lånte jeg en BMC Teamelite 02 XT, og tog den en tur ud i det hvide sneklædte landskab.

Bike Manufacturing Company – Schweitzerkniven

17-DSC_0366BMC har, som enkelte andre cykelmærker, f.eks. GT, deres eget kendetegn. Deres cyklers stel er alle kendetegnet ved, at baggaflen hæfter på saddelrøret under det punkt, hvor overrøret hæfter på saddelrøret.

Det glæder både deres MTB cykler, deres racercykler og deres hverdagscykler. Derudover hæfter overrøret på saddelrøret i et v. Dette galt også testcyklen, overrøret hæftede i et lukket v, men det ses tydeligt, at det er en BMC. Et andet kendetegn er det store brede underrør, med det store BMC mærke på.

BMC går tilbage til 1994, og er ganske enkelt forkortelsen for Bike Manufacturing Company. Cyklen er produceret i selskabets moderland Schweitz, og køres af blandt andet verdensmesteren fra 2014 Julien Absalon.

Testcyklen

20-DSC_0381Testcyklen er modellen under cyklen verdensmesteren kører på, og har modelnavnet Teamelite 02 XT. Det lille XT henviser til de Shimano XT gear den er monteret med. Den er monteret med 2 x 11, med 36-22T foran og 11-36T bag på. Bremserne er Shimanos SLX, hjulene er fra DT Swiss selvfølgelig, nu vi har med en cykel fra Schweitz at gøre.

Frempind og styr er BMC’s eget mærke. Derudover sidder der en forgaffel fra Fox, og en Zizik Tundra 2 saqddel. Den store forskel ligger i stellet, der er lavet af carbon.

Stellets geometri

Stellet med den ikoniske opbygning, giver en meget aggressiv cykling. Det giver ikke efter, og kraften fra trådet går direkte i pedalerne. BMC har et koncept de kalder BWC – Big Wheel Concept. Stellet er ikke bare monteret med 29′ hjul, men er også lavet til at skulle håndtere denne størrelse hjul. Den korte kædestage, og den lave krankboks, skal give god håndtering og greb, mens det lave overrør og korte frempind skal give ekstra god styring, og bevægelse på cyklen.

07-DSC_0350På mine testture oplevede jeg helt klart rigtig god håndtering af cyklen, der var rigtig god trækkraft i den, og jeg kom nemt op. Den forcerede rigtig nemt små hop, berms og gav god styring over pumptracks.

Ned ad oplevede jeg også en god cykel, men der lå meget sne på sporerne, og jeg tror at den iført andre mere vinterlignende dæk, ville have været perfekt nedad også. Jeg tog cyklen med på et singletrack med mange højde meter, som den klarede uden problemer. Den var stabil og nem at styre igennem.

02-DSC_0340

Valg af dele

Cyklen går ikke ned på delene der er monteret. Det er hele vejen igennem kvalitetsdele. BMC har valgt på denne model at montere styr og frempind af eget mærke. Jeg har oplevet cykler hvor dette river det samlede indtryk ned, men deres dele, og det at det var frempind og styr giver bare følelsen af kvalitet. “Swiss made” er i sig selv indbegrebet af kvalitet.

Med gear fra Shimano XT serien går man heller ikke galt i byen, men hold da op hvor ligger gearene tæt. Dette er specielt udtalt når man skifter i et lettere gear, der kom jeg flere gange til at skifte 2 gear ad gangen. Det er helt sikkert en vanesag. Derudover havde jeg helt glemt hvordan kæden klaprer på kædestagen, når man ligger i den lille klinge foran.

Dette er jo slet ikke tilfældet på en enkeltklinge opsætning, fordi klingen er det større, og bagskifteren holder kæden stram. Hos Ikoncykler nævnte de, at denne klapren kunne undgås ved at sætte en kædestrammer på ved kranksættet.

19-DSC_0373

Konklusion

Når man køber en cykel til 26.900 som er vejl. pris for denne BMC Teamelite 02 Xt model, må man forvente at det spiller hele vejen igennem. Derudover er forskellen på cykler i denne prisklasse, mere afhængig af øjnene der ser, og de præferencer vi som købere har. BMC laver flotte cykler, det hørte jeg også flere gange fra andre, mens jeg testede den. De klasker ikke bare nogle dele sammen, men har tænkt over hvad der passer godt sammen, og hvad der er godt.

Hjulene fra DT Swiss er jeg vilde med, sadlen fra Fizik er min favorit og stellets geometri passer mig rigtig godt og er fuld af aggressivitet. Alt i alt en rigtig fin sammensætning af dele, på det ret lækre stel.

Valget af hjul er jo noget vi som køber selv bestemmer. Men ofte tager vi de dæk cyklen er født med, og kører med cyklen. På testcyklen sad der Continentels Raceking 2,2 både foran og bagpå, som jo er gode i tørt vejr, på grund af den lave rullemodstand. Men slet ikke egner sig til vejret vi har lige nu, som ikke er tørt, og ikke er hårdtpakket. Køb nogle vinterdæk, f.eks. fra WTB, og du er godt kørende.

Jeg har ikke i testen nævnt noget om bremserne. Shimanos SLX er en middel bremse, der gør det den skal. Personligt ville jeg skifte den til den lidt dyrere XT model. Vil man have enkelklinge opsætning, så har BMC også en model med det monteret.

Så selv om cyklerne i denne prisklasse for det meste er rigtig gode, så står BMC ud med gode dele, et lækkert stel og super køreregenskaber. Derudover går man ikke forkert i byen, når noget er produceret i Schweitz. Jeg afleverede cyklen på toppen af bakken i Skødstrup, og var ikke skuffet. BMC levere hele vejen, og er helt klart en cykel der kan anbefales.

Mange tak til Ikoncykler i Skødstrup for udlån af testcyklen. Kig forbi, her få man en ærlig og faglig snak om cykler.