Test: Bergamont Contrail Elite

Vi har testet den nye Bergamont Contrail Elite - en allmountain MTB i carbon.


Vores vurdering af Bergamont Contrail Elite

Test score af Bergamont Contrail Elite

Funktionalitet: 8

Design: 8

Pris: 9

Total Score: 8.3 ud af 10

Anmeldt af Jesper Hedegaard Grønlykke

Bergamont Contrail Elite

Bergamont er et tysk cykel firma med hovedsæde i Hamborg i bydelen St. Pauli, men på trods af den korte geografiske afstand er mærket stadig forholdsvis ukendt i Danmark. Bergamont blev introduceret på det danske marked i år 2016 og tilbage i februar 2017 lavede vi en anmeldelse af deres Trailster 10.0. Nu har vi fået lov at teste derer nyeste skud på stammen i deres Contrail serie – Bergamont Contrail Elite.

Specifikationer

Ramme
Fuld carbon ramme, Ultra lite High Strength Carbon (HSC), Multi Connect construction, flip chip geometry adjustment

Forgaffel
Fox 32 Float Performance, 130 mm

Bagdæmper
Fox Float Performance, 3 Pos Lever, LV EVOL, 130 mm

Bag skifter
Sram GX Eagle 1×12-speed

Bremser
Sram Level TL, hydraulic disc brake, rotor: 180/180 mm

Dropper
Manitou Jack, dropper post, 125 mm, remote

Saddel
Ergon SMA30, Cro-Mo rails

Hjul/Fælg
Syncros Revelstoke 2.0, 30 mm fælg vidde

Dæk
Maxxis Forekaster, EXO, Tubeless ready, 120 TPI, 29×2.35″

Vægt
Ca 12,7 kg

Specifikationer i detaljer

En spændende detalje på cyklen er at den kommer med en “flip-chip” som gør det muligt at bruge både 27,5″ eller 29″ hjul. Man vender simpelthen flip-chippen alt efter hvilken størrelse hjul man vil bruge, og så beholder man alligevel geometrien i cyklen som den var tiltænkt. Bergamont Contrail Elite leveres som standard med 29″ hjul og umiddelbart ser jeg ikke nogen grund til at sætte 27,5” hjul på cyklen – men det er jo en smagssag.

Stashbox med plads til værktøj m.m.

En anden detalje der er værd at bemærke er, at cyklen har et indbygget rum til værktøj; en såkaldt “Stashbox”. Det er en lille kasse placeret nederst på rammen under bagdæmperen, hvor der via nogle låger er adgang til et vandtæt rum. Der er ved leveringen allerede værktøj med, så du kan klare de mest almindelige reparationer når du er i skoven. Hvis man er meget energisk, kan man godt få plads til en ekstra cykelslange i rummet, men så er der heller ikke plads til mere.

Som det fremgår af specifikationerne er det er carbon cykel, og med det mener Bergamont at hele rammen incl. bagstagen er lavet af carbon. Mange andre producenter laver bagstagen af aluminium, men Bergamont har altså valgt at lave hele cyklen i carbon.

Ligesom mange andre top-cykler er Bergamont Contrail Elite også udstyret med Sram GX Eagle 1×12-speed. Det er et helt fornuftigt valg af gear til cyklen.

Dæmperen på forgaflen og bagdæmperen er begge med 130 mm vandring, hvilket passer rigtigt godt til mange af de mountainbike spor der er i Danmark. De giver god dæmpning uden at blive “gyngeheste” når der skal lægges kræfter i for at komme op af bakken. Forgaflen en Fox 32 Float Performance kan naturligvis låses, mens bagdæmperen en Fox Float Performance LV EVOL har tre muligheder for dæmpning.

Dækkene, Maxxis Forekaster, er et fint dækvalg til den danske våde vinter, hvor de har et god greb uden at samle for meget mudder med op.

Bergamont Contrail Elite er udstyret med en dropperpost fra Manitou Jack med 125 mm. Jeg har ikke tidligere stiftet bekendtskab med Manitou, men remoten har et simpelt design og har virket upåklageligt.

Første indtryk

Det første indtryk er altid vigtigt, og et godt indtryk er bestemt hvad Bergamont Contrail Elite giver. Cyklen fremstår flot i grønne nuancer, brudt af sorte komponenter og røde markeringer på carbon rammen. På rammen er der fine mønstre i en mørkere grøn, hvilket er med til at give cyklen lidt mere spil i farverne.

Man mærker med det samme, at det er Scott der står bag Bergamont; styr og hjul er fra Syncros som også ejes af Scott.

Man ser også med det samme at kronrørsvinklen er 67 grader, hvilket indikere en sjov cykel når det går ned af bakke. Det er en cykel der ligger op til leg på sporene og hurtige nedkørsler, men når du skal op af bakke, skal man som på mange andre cykler, huske at ændre indstillingen på bagdæmperen til medium eller hård så dit tråd ikke opsluges af dæmpningen.

Den interne kabelføring gør, at cyklen ser enkel ud, dog kan det ikke undgås at styret/cockpittet har en del kabler, disse er forsøgt samlet med nogle små plastik muffer, men hvis man vil have et mere minimalistisk udseende, må man selv samle kablerne i bundter f.eks med krympeplast. Kablerne til gear og bagbremse kommer til syne igen i bunden af rammen inden bagstagen og her danner de en lille løkke ned mod underlaget hvilket man godt kan være lidt bekymret for om disse vil fange grene fra underlaget.

Langtidstest

Vi havde cyklen til test i en måned, hvilket er fint når man skal nå at teste cyklen under forskellige forhold og på forskellige spor. Cyklen blev testet i en periode hvor der både var frost og varme perioder med masser af mudder – helt tørre spor er svære at finde i vinterperioden i Danmark.

Den første tur jeg havde cyklen ude på, var en lokal XC tur. Man mærker med det samme man sætter sig på cyklen, at den stive ramme og cyklens geometri giver tillid til at udfordre cyklen på mere krævende spor end en tur på skovstier. Og hurtigt fandt cyklen vej til et par stejle nedkørsler med rødder, og her kom cyklen rigtig til sin ret. Den føles nem at manøvrere ned af bakke og dæmpernes 130 mm kom helt i spil. Fedt at mærke hvordan cyklen arbejder under dig, mens landskabet suser forbi.

De næste test-ture foregik på officielle MTB spor. Ligesom ved den første tur, kommer cyklen først rigtigt til sin ret når det går lidt ned af bakke, men så brillere den også. Det er nemt at bevæge sig rundt på cyklen når den presses rundt i skarpe sving eller ud over drops. Er man ikke helt skarp i sin teknik, er cyklen heldigvis også ret tilgivende, så de små fejl man laver afhjælper cyklen for dig.

Jo flere gange man tager cyklen ud på testture, jo mere bemærker man de små ting som ved længere tids brug, måske kan give frustrationer. Jeg bemærkede at kablerne (bremse, gear, dropper) ved styret er samlet med små nitter, men alligevel er der flere af kablerne der gnider mod hinanden når man drejer på styret, på sigt kan man frygte at det vil slide belægningen af kablerne.

En bekymring er selve døren til stashboxen, den er lavet af hård plast og skal klikkes på plads, en enkelt gang klikkede lågen op af sig selv under brug, hvilket gør lågen kommer tæt på pedalarm med risiko for at lågen ødelægges.

Hvad synes vi

Bergamont Contrail Elite er en rigtig fin allmountain MTB, den kan lidt af det hele og er meget alsidig, både XC tons og mere krævende MTB spor med drops – men bedst af alt er den dog når det går ned af bakke.

Hvis man ikke kan beslutte sig til om man vil have 27,5” eller 29” hjul på sin MTB, er cyklen jo også rigtigt god eftersom den kan køres med begge dele. Vi har dog kun testet den med 29” hjul hvilket vi synes passer rigtigt godt til cyklen.

Cyklen har en indbygget stashbox, som er et lille kammer under bagdæmperen, hvor du kan opbevare værktøj, et GoPro eller en cykelslange. Det er rigtigt smart at kunne gemme tingene væk så en rygsæk bliver unødvendig. Lige oven på stashboxen bliver der desværre dannet et rum mellem rammen og stashboxen hvor der kan samle sig vand og snavs.

Bergamont har lavet en flot fully i ren carbon på bare 12,7 kg. Cyklen er prissat til 31.995 kr hvilket bestemt ikke er en urimelig pris for sådan en cykel, og det er derfor også en MTB som vi på MTBX kan anbefale.

Info

Cyklen er venligst udlånt at Bergamont Danmark. Vejledende pris er oplyst til 31.995,- kr. Find nærmeste forhandler her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *