I 2017 gik Scotts fuldaffejdrede mountainbikes fra at have bagdæmperen siddende vandret på deres spark, til at de alle sad lodret omkring krankboksen. Nu tager de så næste skridt, og skjuler bagdæmperen, inde i rammen. Den sidder stadig lodret, men nu er den også gemt. Scott har redesignet det spark serie, og denne gang til et design ikke mange andre har.

Kigger man på mainstream mountainbikes, og sagt meget generelt, så har de alle samme design hvor bagdæmperen sidder. Den er enten placeret vandret omkring krankboksen, lodret på overrøret eller på skrårøret. Sådan er det også med den nye Scott Spark, den er stadig lodret, den sidder stadig omkring krankboksen, men nu er bagdæmperen gemt væk inde i rammen.

Bagdæmperen er gemt væk.

Bagdæmperen inde i rammen

Hvorfor skal bagdæmperen nu sidde inde i rammen, kunne man jo spørge sig selv om. Scott gør det af flere grunde. Jo tættere bagdæmperen er på rammen, jo færre uønskede bevægelser i dæmperen, altså f.eks. fra side til side.

Da bagdæmperen nu sidder inde i rammen, kan den jo næppe komme tættere på saddelrøret. Ved at placere den derinde, kan man også placere den lavere, og det giver lavede tyngdepunkt, og dermed bedre balance i cyklen. Derudover kan der også placeres større lejer, som dæmperen er monteret i. Det skulle også hjælpe på uønskede bevægelser, men også give større holdbarhed.

Ny geometri

Geometrien på cyklen giver nye muligheder for f.eks. forgaflens længde. Dette kan lade sig gøre, fordi Scott har indbygget en mulighed for at ændre på forgaflens vinkel med 0,6 grader. Derved kan man have en forgaffel med lidt mindre vandring, som på Scotts Spark RC modeller, eller en med lidt mere vandring op til 130 mm. på deres Scott Spark modeller.

SYNCROS bliver pænere

Til slut kommer Scotts udstyrsproducent Syncros også med et nyt styr og frempind i et – SYNCROS Fraser iC Combo. Det kender vi fra tidligere modeller, men nu har Syncros indbygget muligheden for, at gemme kabler og ledninger under styret, så det ser pænere ud. Derudover skulle det også give større sikkerhed for at kablerne ikke bøjer, eller bliver revet over under kørsel.

Kate Courtney tester den nye Contessa Spark .

Scott bruger deres egne til at udvikle

Scott har selvfølgelig lavet disse nye ændringer i samarbejde med deres mange udviklere og så deres ryttere fra deres world cup hold. Det tæller så også de tidligere verdensmestre Nino Schurter og Kate Courtney. Derudover købte Scott jo for nogle år siden den schweitziske cykelproducent BOLD, hvis cykler var kendetegnet ved – at have bagdæmperen monteret inde i saddelrøret.

Her kan man se bagdæmperen inde i rammen.

Night of the Spark

Scotts nye gemte bagdæmper er nyt design for masserne. De har nemlig implementeret det nye bagdæmper design på alle modeller i Spark serien. Så vi kommer nok alle til at møde den ude på sporet.

Det er virkelig et spændende design Scott kommer med. Lige så spændende bliver det at se, om andre brands kan se fordelene ved dette nye design, eller om det udelukkende bliver Scotts kendetegn i fremtiden.

Læs mere her: Scott Spark RC

Fotos i artiklen:  Martin Steffen, Roo Fowler, Jochen Haar, Gaudenz Danuser, Daniel Geiger