Påskeferie i grænselandet – På jagt efter spor
Så er påsken ved at være overstået, ferien er brugt og nu vender det hele tilbage til det normale. Men inden vi alle går ind i den trivielle hverdag, er her en historie om jagten på spor, mens man holder ferie med sin familie. Den er lige til at efterligne, og så bliver der pludselig ikke så langt til næste weekend. Dette er en personlig fortælling om påsken 2016.
Første klasse spor i grænselandet
I min familie har vi fundet ud af, at det med at rejse med campingvogn passer os rigtig godt. Vores ferie starter, når vi spænder vognen bag på bilen, og kører på ferie. Der er en masse fordomme påsat det der med campingvogn, men glem dem et øjeblik, for der er nemlig også en masse gode oplevelser forbundet med dem. Når det så er sagt, så skal denne artikel ikke handle om at rejse i campingvogn, men mere være en inspiration til, hvordan man kan komme ud i Danmark og opleve nogle af de mange fede spor vi har.
Vores campingvogn blev stillet op på DCU campingpladsen i Kollund, tæt ved den dansk tyske grænse. Vi var af sted i 6 dage, med 4 hele dage, jeg havde min egen mountainbike med og så vores dele mountainbike, som mine døtre og kone bruger på skift. Jeg havde løseligt planlagt 3 spor jeg skulle på. Sporet i Kelstrup plantage, Gendarmstien med en af mine døtre og så Spang MTB spor i Sønderborg. Sådan blev det også, og i den skrevne rækkefølge.
Så ferien blev kombineret med mountainbike oplevelser, hyggeligt samvær med familien og god grillmad. Selvfølgelig blev det også til en shoppetur til Flensburg, som ligger små 20 km. fra campingpladsen. Tager I til Flensburg, så skal I kigge forbi Rad Ab cykelbutikken. Den er en fast del af mine besøg i Flensburg, for den har kæmpe udvalg af alskens cykeludstyr.
Kelstrup plantage
Ikke mange kilometer fra den tyske grænse, lige uden for Kruså ligger der en plantage der hedder Kelstrup. Plantagen indeholder blandt andet et mountainbike spor, der blev indviet i 2015, og er bygget og anlagt af grænseegnens mountainbike klub. Udover sporet, er der faktisk flotte randmoræner, glecherspor, slugte og meget andet skabt under den sidste istid. Det opdager man dog ikke rigtig, for når cyklen ruller, er det med at holde øjnene på sporet. Men man mærker istiden, når man racer igennem sporet, for det går gennem slugte, snor sig op af lange skrænter, og passerer flere gange over Gejl å.
Sporet er ca. 6 km. Langt. Det har flere passager, hvor det deler sig i et sort, rødt og et blåt spor. Jeg tog de første 2 runder på alle de sorte dele, og den sidste runde tog jeg på de blå dele. Sporet har nogle lange opkørsler, og lige så lange nedkørsler, men der er kun meget få rigtig stejle nedkørsler, det vil sige èn stejl nedkørsel. Man kunne med fordel have placeret nogle drops på den sorte nedkørsel, for at gøre den mere udfordrende.
Sporet kommer igennem nogle områder, hvor man kører over flere bakketoppe, og her har sporbyggerne flot set toppenes forskellige udfordringer, hvilket giver nogle gode udfordrende ture op, og lige så gode ture ned.
Den sidste del af sporet, kører igennem et område med tæt fyrreskov. Det skulle være den nye del af sporet. Her har man virkelig udnyttet det lille område til fulde, idet sporet bevæger sig ind og ud mellem træer, og op og ned af den skrænt den lille fyrreskov står på. Gejl Å indgår rigtig godt i sporet, i det man passere det flere gange på små broer. Underlaget skifter mellem rødder, “fladt” underlag og grus. Den første del af sporet er rigtig hurtigt, og indbyder til a “tonse” derudaf, mens den sidste del af sporet, er meget teknisk, og kræver god teknik, for at passere med nogenlunde fart.
Sporet er bygget af Grænseegnens MTB klub. Det er helt klart et besøg værd, og jeg skal da helt sikkert ud på det igen.
Gendarmstien
Når man tager mountainbiken med på påskeferien med familien, er det jo en super mulighed for, at køre nogle ture med sine børn. Den mulighed bød sig også for mig, da jeg tog min yngste datter på 11 år, som er nybegynder på mountainbike, med på Gendarmstien.
Gendarmstien er en sti der ligger på grænsen mellem Tyskland og Danmark, den går fra Padborg til Sønderborg, og er ca. 70 km. langt. Sporet blev oprindeligt brugt af gendarmeriet for at holde øje med trafikken over grænsen, og for derved at kunne inddrive told. Nu bliver stien brugt til rekreative formål, og det er både gående og cyklende trafik. Derudover er der mange der går stien som en pilgrimstur. Derfor er stien heller ikke lavet til mountainbiken, og det er særdeles vigtigt at huske på, og det sætter en nederst i hierarkiet af vandrere, familier på gåtur og langsomme cyklister.
Når det så er sagt, så er den faktisk ret interessant og sjov at tage sin mindste med på. Vi cyklede ca. 17 km. Og kom gennem små singletrack lignende spor, gode op og nedkørsler, flotte passager over broer og gennem vand. Vi kørte fra Kollund til Kruså, og lidt forbi Kruså, og så tilbage igen. Strækningen fra Kollund til Kruså er meget befærdet, og består mere af små stier og grusveje, og her i påsken mange andre brugere. Efter Kruså var det lidt mindre befærdet, og lidt mere udfordrende. Jeg har tidligere selv kørt den en del af sporet efter Kruså, og her er faktisk en del sjove opkørsler, singletracks, historiske steder og andet godt. Så kommer man på disse kanter, kan stien sagtens køres alene eller sammen med sin træningsmakker, men at tage sin datter med, er en lige så god, om muligt bedre oplevelse.
Min datter var meget betaget af at vi lige kunne træde ind i Tyskland, eller passere en bro og køre fra Danmark ind i Tyskland på sin cykel. Så denne dag var det en anden form for mountainbikekørsel, hvor man bare er glad i sindet undervejs og når man kommer hjem. Gendarmstien er helt klart anbefalelsesværdig, som en tur hvor man gerne vil cykle, og samtidig også opleve historiens vindesus.
Spang MTB spor ved Sønderborg
Spang MTB spor blev indviet i 2013, det er bygget af MTB Sønderborg. Sporet ligger på et gammelt affaldsdeponi, ikke at det dog giver sig til udtryk på området. Sporet er bygget på en bakke, og man kommer op og ned af den bakke et hav af gange, på det 4,7 km. lange spor. Sporet starter lige på og hårdt, der er ikke mange steder hvor pulsen får lidt hvile, og så indeholder sporet næsten alle facetter for en mountainbiker.
Den første del af sporet ligger på enden af bakken, og bakken er udnyttet til mindste meter, i det sporet cirkler sig ind og ud i mellem træer, og man kører flere gange ved siden af det segment man lige har overstået. Der er mange sving, og det er både når det går op, og når det går ned. Svingene er brede, og så er der sving som er meget små, og virkelig kræver at man har læst det rigtigt, for ikke at gå i stå.
Der er rigtig mange hårnålesving, og sving som ligger mens man klatre op ad. Det giver nogle super gode klatringer op, hvor det at åbne svinget virkelig får værdi. Når det så går ned igen, for det gør det også rigtig mange steder, så er der også sving. Men der er tænkt over hvor svingene ligger, for man kan virkelig få god flow i cyklen, på nogle af nedkørslerne. Sporet har segmenter med stepups, som ligger tæt på hinanden, der er segmenter med små drops, og sidst på ruten er der en nedkørsel med 4 gode drops. Inde i skoven midt på ruten, er der et stort drop, men også et mindre et lige ved siden af. Sporbyggerne har flere steder brugt liggende træer som forhindringer, det er virkelig godt lavet.
Sidst på ruten er der en længere opkørsel med 5-6 hårnålesving. Når man rammer den, har man lige haft et par sekunder hvor pulsen kunne falde en smule, men det vare ikke længe før man igen kan mærke man lever. Lige inden man kommer i mål, er der en nedkørsel på en rockgarden. Den er rigtig godt lavet, for man kan ikke bare fræse over den, her skal man se ruten, og manøvrere sig igennem den.
Sporet er et must når man er på disse kanter. Man kan eventuelt planlægge det sammen med en tekniktræning, for her er alt som hjertet begærer, og så køre nogle omgange bagefter. Sporet er vel tilrettelagt, og sporbyggerne har virkelig formået at udnytte det jord de har fået. Jeg er fuldstændig faldet for det spor, og kan kun anbefale det.
Jeg havde noget svært ved at finde sporet da jeg kom i bil, på et tidspunkt mistænkte jeg sporbyggerne for at gemme det for os andre. Men jeg fandt det. Når man kommer af omfartsvejen fra Sønderborg, ender den i en rundkørsel. Her kører man af første afkørsel af Augustenborg landevej. kort efter kommer der en vej til Geotermisk anlæg, den skal man op ad. Så kommer med ud på en stor plads, og her starter ruten ved det blå skilt.
Det praktiske
Vi boede på DCU camping i Kollund. Her kan man selvfølgelig også leje en hytte. Det var et godt udgangspunkt for områdets spor. 6 km. til Kelstrup, lige op ad Gendarmstien og 30 km. fra Sønderborg. Campingpladsen har fine bade- og toiletfaciliteter. Der er fællesopholdsrum, et køkken og vaskeri. Pladsen er lille, stille og rolig. Der er en legeplads til børnene, og så kan man tage et slag minigolf, hvis man ikke har fået nok ude på sporet. Campingpladsen ligger med udsigt ud over Flenburg fjord. Derudover er der en plads hvor man kan skylde sin cykel, så den er klar til næste dag. Der er 7-8 km. til Kruså og grænsebutikkerne, og små 20 km. til Flensburg bycentrum, som helt sikkert er et besøg værd.
Hej tak for et rigtig god blog indlæg, hvis du har gemt gpx filerne og vil dele dem kunne det være ekstra godt
Jeg kan godt finde GPX filerne. Men det nemmeste er bare at køre til sporerne. De er så fint opmærket, at har man først fundet dem, så kan man ikke undgå at tage hele sporet rundt 🙂
Sporene i Klestrup plantage er nu med i Singletracker app’en, så her kan man få vejvisning til sporet og efterfølgende vejvisning rundt på sporet.
App’en er tilgængelig i Google Play og i AppStore