Anmeldelse: Transition Patrol

Til den hurtige læser

En Transition Patrol fremstår, som en meget legefuld “Enduro/All-Mountain” cykel, som har overtaget både Transition’s gamle TR250 model, samt deres Covert. Den skulle være let at håndtere, samt rigtig hurtigt på nedkørsler, da den har en geometri som består af en blanding af en XC cykel, samt en Downhill cykel. Dog læner geometrien mest mod Downhill. Til de danske forhold, så burde den kunne tage alt hvad den møder, samt læne sig langt ned i alle sving!

Dog står “Enduro” jo for “Langsomt op & Langsomt ned”. Spøg til side. Altså, det er jo ikke en Downhill cykel, og ej heller en XC cykel, men samtidig kan den klare begge dele. I min optik, så er en Enduro cykel svaret på en cykel der kan klare de danske Downhill forhold, samt en cykel til at hygge sig på, når man kører en masse andre tekniske spor. Patrol’en kan bestemt klare sig på nedkørslerne, men den kan nu også køre mig til toppen af downhill sporet igen.

Rammen i sig selv kommer med mange lækre specifikationer, som gør det let for brugeren at finde komponenter til den, og i det hele taget anvende solide komponenter. Solide komponenter hører selvfølgelig hjemme på en solid ramme, og den ramme her fremstår virkelig solid.

Patrol’en er et “must have” til ham/hende der har det hele.

Hvis du er interesseret i flere af specifikationerne af rammen, så kig herunder.

Til den nørdet læser

It’s a Enduro Bike – Not a Downhill bike.

Det her er til dig som bruger lidt mere tid på at sætte dig ind i det.

Ramme Specs

  • Hjulstørrelse: 27.5″ / 650b
  • Anbefalet Axle-To-Crown: 552 mm.
  • Anbefalet forgaffel offset: 42mm.
  • Bagdæmper størrelse: 216 x 63 mm
  • Vandring: 155 mm. vandring i bagrammen, samt 160 mm gaffel
  • Headset: Zero Stack Taper steer 44/56 mm.
  • Krankboks: 73 mm normal BSA
  • Bremsebeslag: 160 mm POST mount
  • Bagaksel: 142 x 12 mm. Syntace X-12
  • Chainguide beslag: ISCG 05
  • Saddelpind: 31.6 mm. med 34.9 mm. klampe
  • Max. størrelse på klinger: 1x-setup med 36t eller 2x-setup med 26/38t
  • Max dæk størrelse: 27.5″ x 2.5″
  • Standard bagdæmper: Rock Shox Monarch Debon Air+ Mid Rebound/Low Compression med 2 “bands”
  • Plads til 1 drikkedunk
  • Indvendig kabelføring, samt indvendig kabelføring til dropperpost
  • Vægt: Medium ramme ca. 3.56 kg.
  • Horst Suspension Links – Giddy Up

Hvad skal du bruge denne information til? Hvis du er kræsen eller vil bygge din egen cykel, så er det ret væsentligt. Rammen er købt hos LMS Cycling, som er dansk forhandler af Transition rammer

Hjulstørrelse er en evig diskussion, men jeg tror alle er begyndt at se diverse fordele ved 650b, og samtidig er det jo ret #Enduro specifikt.

Axle-To-Crown og Offsettet som er nævnt passer med en Rock Shox Pike med 650b hjul og 160 mm vandring.  Det betyder ikke at du kan bruge andre forgafler med lignende mål. Jeg har tænkt mig at bruge en der er 557 mm lang med offset på 40 mm.
Dette kan være en smagssag eller en uvished, at man bruger andre gafler. I mit tilfælde er det en smagssag, at jeg ikke bruger den nævnte Pike gaffel.

Transition Patrol u. opbygningBagdæmperen kommer i et meget normalt mål for 155 mm vandring. Jeg har tidligere brugt en Rock Shox Monarch RT3 på en anden ramme med målet 200×57. Grundet at den både var kort samt kørt med højt tryk, så kom der højere friktion og varme, som til sidst sled bagdæmperen mere end anbefalet.

Denne kommer som en længere bagdæmper samt med piggybag, så ideelt burde det ikke være muligt, at brænde den af på samme måde, når du kører på lange nedkørsler langt væk fra Danmark.

De har anvendt “Horst Links” design i forhold til affjedring i rammen, og samtidig ændret en smule på målene, så der er opnået til meget simpelt og effektivt bagdæmper design.

De har anvendt sig af Syntace’s X-12 bagaksel system, som kombinerer geardrop og aksel. Grundet valget af X-12 og ikke Maxle kan være en masse forskellige ting. X-12 spænder bedre grundet det koniske bolt hoved, og er stivere, hvorimod Maxle er en del grovere.

Resten er der ikke så meget bullshit med. 73 mm traditionel BSA, ja det virker, så hvorfor skifte det? 160 mm. POST mount – lige til at montere på.

Geometri

Transition Patrol Geometri

En All-Mountain/Enduro Bike har en del anderledes geometri end så mange andre cykler. Den består af et kompromis af en XC cykel og en DH cykel. Cyklen er lavet relativt lang i dens reach, samt relativt kort i dens Effective Top Tube. En XC cykel har en relativt blød saddelrørs hældning, i forhold til at den har en den del længere Chainstays. Et langt overrør går godt hvis man sidder en del ned og træder, da man lettere kan bevæge sig mens man sidder på sadlen. Reach derimod, giver dig en bedre bevægelse når du står op og er aktiv på cyklen. Derfor har transition en relativt kort Overrørs længde, samt en lang reach.

Længere chainstays er godt, hvis du vil ud at klatre. Så får du rykket vægten fremover, og derved kommer tættere ind mod bakken. Hvis du kører med kortere chainstays, så kan du nemt komme til at stejle op ad bakke, hvorimod korte chainstays er en del mere “legesyge”, eller lettere at manøvrere. Derfor har Transition lavet noget “midt i mellem”.

En headangle(kronrørsvinkel) bestemmer en del om hvordan den er at køre op og ned med, i forhold til håndtering. Det kan sammenlignes lidt med en Motorcykel der er lavet til løb, samt en Harley Davidson. En MotoGP er lavet til at håndtere flade sving og lige strækninger med høj fart, hvis man har den rette teknik. Den kan vi sammenligne med en XC cykel, som har en ret stejl kronrørsvinkel.

En Harley Davidson har en lavere vinkel, og derved mere “slack”. Det hjælper med en mere afslappet retnings stabilitet på de lige veje. Det samme gælder for downhill cykler. Den lave headangle hjæper dig med at holde farten over en masse pump og sten på stejle strækninger.

Transition har altid været til den mere “aggressive” side af MTB verdenen, så de går selvfølgelig lidt mere op i en sjov cykel, end en hurtig XC cykel. Derfor har de lagt deres kronrørsvinkel på 65 grader, som er langt tættere på DH end XC.

Alt i alt, så fremstår en Patrol, som en rigtig alsidig cykel, som kan lidt af det hele, men fungere bedst til langsomt opkørsel, og hurtig nedkørsel, med fart til svingene og højde på hoppene.

Yderligere kommentarer

Det første jeg lægger en del mærke til er svejsningerne. De er ret store, men det kan tyde på flere ting – i det at Transition er et firma, som er kendt for at holde. Mange firmaer gør det,  at de sliber, polere eller  flader dem i mens de er varme. Alt dette er for at gøre rammen en del mere stilren, og pæn, så man kan sælge den for lidt flere penge. Dette kan helt bestemt gå udover styrken af rammen, da aluminium i forvejen bliver svækket rundt om svejsningerne.

Transition er ligeglad. De svejser rammen, og derefter lad svejsningerne være “rå” med en overfladisk slibning. De skal beholde deres styrke, og så ser de i forvejen ret godt ud!

Kabelføringen er ikke så ren i den “input” og “output”. I tidligere rammer har jeg haft gummipakninger rundt om kablerne, hvor i denne ramme er der kun en åbning, samt en løkke hvor jeg kan stripse kablerne fast. Derudover, så går kablerne under krankboksen.

Det betyder at der bliver nød til at være en del “ekstra” kabel længde, da den vil trække i kablet gennemvandringen, hvor den ville komprimere , hvis de var ført over krankboksen. Udover at rammen kan “trække” i kablerne, så kan der også opstå en “fuglerede” af mudder på kablerne. Dette ses oftes på en række XC cykler, som kører i al slags vejr. Dog er det ikke et problem for dens performance.

Transition har dog et lille rygte om at lejerne ikke holder fantastisk godt. Jeg oplevede den knirkede en smule, men det forsvandt da jeg efterspændte alle led i cyklen.

Alt i alt, en super fed cykel som kan få dig højt op i luften, cykle hurtigt nedad, køre dig til toppen af bakken igen, og bringe et kæmpe smil på læberne!

*De vedhæftede billeder af fra mit eget personlige build.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *