Silkeborg markedsfører som værende Danmarks outdoor kommune, og har de senere år gjort rigtig meget for at leve op til det. Det lader også til at byens erhvervsliv, hoteller etc. gør sit til at Silkeborg skal blive Danmarks førende outdoor kommune. Faktisk er Silkeborg kommune netop kåret som årets friluftskommune af Friluftsrådet (Kilde: Friluftsrådet.dk).

Vi har tidligere her fra redaktionen besøgt Silkeborg ved flere lejligheder, og når vi kigger frem i kalenderen og skal prøve at planlægge hvor turene skal gå hen, så ender vi tit på disse kanter. Denne gang har vi forsøgt at finde et sted hvor vi kunne få hele pakken. Det vil sige vi vil bo tæt på skov og natur, men også gerne tæt på byen, restauranter og shopping.

MTB weekend på Scandic i Silkeborg

Efter lidt søgen, faldt valget på Scandic Silkeborg. Vi har tidligere besøgt og holdt weekend i byen, men prioriteret at bo tæt på skovene og de fantastiske spor i Nordskoven. Så denne gang ville vi prøve noget andet. Når jeg siger vi, er det fordi vi er en familie på 5 (2 voksne og 3 børn). Vi elsker at tage på små getaways rundt omkring i Danmark, og vi planlægger det gerne efter, at vi er 2 (drengene) der gerne vil køre lidt mountainbike, og 3 piger der gerne vil shoppe og hygge.

Scandig Silkeborg ligger smukt i naturen, men kun ca. 3 km fra centrum. Scandic er et moderne hotel, som har lavet en masse tiltag for at tilpasse sig til at være et outdoor venligt hotel. Blandt andet har de opsat et outdoor locker, hvor din mountainbike (eller f.eks. kajak) kan overnatte trygt og godt. Trænger cyklen til et lille service, så er der også indrettet et lille værksted, hvor man lige kan få smurt cyklen og lave lidt småreparationer.

Hotellet i Silkeborg har også indrettet en outdoor lounge, som på trods af navnet, er indendørs. Her kan kan man mødes i uformelle rammer, og slukke tørsten efter en god dag på cyklen. Det er absolut et plus med sådan et sted, hvor man komme i sit cykeltøj, og slappe af.

Slap af i poolen

Lækker pool til afslapning

Efter en god og lang dag på mountainbike, hvor man lige har slukket tørsten med en kold øl i outdoor loungen, er det perfekt med en tur i poolen, hvor man kan få løsnet op i kroppen, og bare slappe helt af. Trænger man stadig til at brænde krudt af, kan man også svømme nogle baner, eller besøge hotellets fitnesscenter.

Tag familien eller vennerne med til Silkeborg

Scandic i Silkeborg har det de kalder en “Outdoor hotelpakke”. Så trænger du til en lille getaway sammen med familien eller nogle gode venner, tæt på byen, og nogle af Danmarks bedste mountainbike spor, så var dette bestemt en mulighed.

Pakken indeholder

• Overnatning i dobbeltværelse
  • 3-retters middag efter kokkens valg
  • Picnic box (lækker frokost, du selv smører fra det kæmpe udvalg i vores morgenbuffet. Picnic boxen er let at tage med ud i naturen)
  • Sikker og aflåst opbevaring af cykler
  • Fri adgang til vores udendørs cykelværksted
  • Fri adgang til vores fitnessfaciliteter inkl. swiming pool
  • Fri adgang til online aviser og magasiner
  • Overdådig morgenmad

Prisen pr. person er kun 795,- Læs mere om deres outdoor pakke på www.scandichotels.dk/tilbud-og-hotelpakker/outdoor-scandic-silkeborg

Vi fik booket en weekend på Scandic, og herunder kan du læse om vores oplevelse.

Vores oplevelse på Scandic Silkeborg

Det er fredag d. 13 oktober, og efterårsferien er lige startet. Jeg holder tidlig på kontoret, for i dag tager jeg på weekendtur til Silkeborg med hele familien. Silkeborg er et fantastisk mountainbike område, og da vi som nævnt tidligere havde hørt at Scandic Silkeborg havde en outdoor pakke, var det oplagt at prøve deres koncept af.

Vi ankommer fredag ved 17 tiden, og tjekker ind på hotellet. Da vi er en familie med 2 voksne og 3 børn, kan det godt være en udfordring at booke hotel, da det ikke er alle steder de har familieværelser eller bare generelt plads til 5 på et værelse. På Scandic Silkeborg havde de ved bookingen oplyst at det ikke var noget problem med 5 på et værelse, så vi var alle lidt spændte på hvordan vi skulle bo.

Børnene løb i forvejen ned at hotelgangen med nøglekortet i hånden, og da de fik åbnet døren, kunne vi straks høre jublen, og en af dem udbrød “Det er jo luksus det her”. Det viser sig at vi har fået en suite, som indeholder soveværelse og stue, hvor der er lavet 2 opredninger, så vi alle 5 kan være på samme værelse – Super fint.

Vi får smidt taskerne på værelset, og cyklerne som vi har med bliver stillet i deres outdoor locker, som er forsvarlig aflåst, så du trygt kan have din cykel (eller andet outdoor udstyr) stående natten over.

Klokken er nu 18.00, så vi går i restauranten, og får et bord. hyggelig restaurant, med et meget enkelt menukort, men et fint udvalg af børnemenuer. I denne weekend er tilbud på Helstegt Black Angus, med kartofler og salatbar til kr. 195,-. Tjeneren informere om at det er “spis hvad du kan”, så den nupper jeg. Fruen bestiller en burger, og børnene bestiller burgere og is fra børnekortet.

Jeg får en tallerken med et lækkert tilberedt stykke oksekød, lidt sauterede rodfrugter, gulerodspure og ærteskud på toppen. Kartoflerne var helstegte og dejligt krydrede. Salatbaren var også lækker, med et fint udvalg af salater, grønt, oliven, kikærter, nødder etc, og så selvfølgelig frisk brød.

Fruen får en stor anretning med burger og pommes frites, og der var mere end rigelig, så ingen af os gik sultne i seng. Da jeg havde spist mit stykke kød, kom tjeneren og spurgte om jeg kunne tænke mig et stykke mere, så kort efter var min tallerken fyldt op med endnu mere lækkert og mørt oksekød.

Vinkortet sprang vi let henover, men de har et fint udvalg af vine. Denne aften var jeg mere til en øl, så det glædede mig at se de havde et fint udvalg af øl og til fornuftige priser.

Efter maden mente børnene at vi skulle prøve poolen, og den med at man ikke må gå i vandet før en halv time efter man har spist, hopper de ikke på længere, så det var bade at trække i badetøjet, og så i poolen.

Dag 2 – Lørdag

Man siger morgenmaden er det vigtigste måltid, så der var store forventninger til morgenmaden på Scandic. Heldigvis blev vi ikke skuffet, for der var alt hvad man kunne forvente af brød, pålæg og diverse morgenmads produkter. I den varme afdeling, var der naturligvis røræg, blodkogte og hårdkogte æg, pølse, bacon, bønner og kartofler.

Efter morgenmaden delte vi os i 2 grupper. Drengene skulle ud på mountainbike, og pigerne vil tage på shopping i Silkeborg. Shoppe turen vil jeg skåne jer for at høre mere om, men vi drenge havde en super MTB tur. Vi cyklede fra Scandic Silkeborg af fin cykelsti ca. 3,5 km inden vi ramte Vesterskoven. Det er ikke et område vi er så kendte i, men havde en fin tur, langs Almindsø, Brassø og Borre sø, inden vi vendte og cyklede tilbage mod Silkeborg, og en tur over i Nordskoven, hvor vi tog Banesløjfen inden vi cyklede retur mod Scandic. En lækker tur på ca. 33 km.

Tilbage på hotellet fik vi et velfortjent bad, og mødtes med resten af familien. Eftermiddagen foregik primært med afslapning på værelset, og hygge i poolen. Poolen er ikke den største, men ret børnevenlig, og trods alt stor nok til at man kan svømme nogle baner. Der er fine badefaciliteter, med håndklæder til fri afbenyttelse og sauna.

Scandic Silkeborg havde forsynes os med et gavekort til 5 x Black Angus i Restaurant Kildesø, så 18.30 sad vi klar i restauranten. Børnene var nu mere til at vælge fra børnemenuen, men det var ingen problem at bytte 3 x Black Angus til børnemenuer i stedet. Menuen var den samme som jeg fik fredag aften, men lækkert og mørt oksekød, kan man godt spise 2 dage i træk.

Efter maden var vi alle godt mætte og trætte efter en god dag, så ret hurtig gik vi på værelset, hvor der var dømt familiehygge og afslapning.

Søndag – Tak for denne gang

Søndag morgen er tidlig oppe, og nede og forsyne os fra morgenbuffeten. Igen får vi et godt og lækkert morgenmåltid. I dag er det tid til at tjekke ud, men inden da, skal vi lige nå en sidste tur i poolen. Så efter vi lige har sundet os en halv time efter morgenmaden, er vi klar til endnu en tur i poolen. Her får børnene lov at muntre sig en times tid, inden vi skal have pakket vores ting sammen og sige tak for denne gang.

Konklussion

Scandic Silkeborg ligger smukt i udkanten af byen, tæt på nogle af Danmarks fedeste mountainbike spor. Priserne er yderst rimelige, og du kan altid se aktuelle tilbud på deres hjemmeside. Der er mulighed for at få låst sin cykel inde i deres outdoor-locker, og der er cykelvask lige ved siden af. Værelserne er fine, lige som maden og forplejningen, så har du planer om en weekend eller miniferie i Silkeborg, så kan vi bestemt anbefale Scandic Silkeborg.