Test: Cannondale Scalpel SE 1 2018


Vores vurdering af Cannondale Scalpel SE 1 2018

Test score af Cannondale Scalpel SE 1 2018

Funktionalitet: 8

Design: 9

Pris: 8

Total Score: 8.3 ud af 10

Anmeldt af Lasse Klausen

Flere og flere cykelmærker begynder at lave blandinger imellem xc cykler og trailcykler. Det udmønter sig oftest i xc lignende cykler med dropperpost og lidt mere vandring til at takle de mere og mere tekniske xc og trailspor rundt omkring. Cannondale er også hoppet med på bølgen og har lanceret 2018 modellen, Scalpel SE 1 og 2, som er trail udgaver af deres populære xc model, Scalpel SI. Jeg har testet modellen i næsten to måneder og har dannet mig et foreløbigt indtryk.

Men lad os først gennemgå cyklen og dens specifikationer.

Specifikationer

Rammen

Scalpel SE har den samme ramme som Scalpel SI og er lavet i carbon foran og bagved. Den har plads til en Fox Float Performance Elite EVOL SV med 115 mm vandring. Ophænget til bagdæmperen er også i carbon og rammen bruger PressFit 30.

Der er intern kabelføring til dropperpost, bagskifter og bagbremse. De to sidstnævnte kommer ud af rammen under krankboksen. Rammen laves til 27,5″ hjul i størrelse small og i 29″ i størrelse medium, large og xl.

Kædestagene er asymmetriske for at gøre dem så korte som muligt, hvilket betyder bedre styreegenskaber.

Generelt må jeg sige, at jeg synes, at rammen er super fed og lækker at se på. Dens kvalitet virker til at være helt i top og Cannondale har også tænkt på detaljerne. Der er bl.a. en hårdfør chainguard på rammen og bag ved klingen sidder en tynd metalplade, som beskytter rammen mod skader fra krank/klinge.

Forgaffel

Forgaflen er Cannondales egen 1-benede Lefty i version 2.0. På SE modellen har den fået øget vandringen til respektable 120 mm mod 100 mm i SI modellen. 29″ versionerne har et offset på 55 mm. Da SE har 20 mm mere vandring end SI betyder det, at kronrørsvinklen ændres en smule fra 69,5 grader(SI) til 68,5 grader på SE.

Den gennemgående tendens indenfor cykelbranchen er i øjeblikket netop, at kronrørsvinklen skal være lavere og lavere og Cannondale er altså også gået med på denne bølge. Det betyder bl.a., at cyklen er lidt mere stabil ved højere hastigheder og nedkørsler.

De fleste spørger sikkert, hvorfor vælge en forgaffel med kun 1 ben? Cannondale er stolte af deres Lefty forgafler og de siger bl.a., at deres Lefty er lettere end tilsvarende forgafler med to ben, hvilket er logisk nok.

Dernæst gør dens konstruktion, at den er stivere end alle andre to-benede forgafler og det skulle give en uovertruffen stivhed. Selvom Lefty’en kun har 1 ben kan den ikke vrides fra hinanden, da benets to dele er sat ind i hinanden med kantede flader med nålelejer, som hindrer vridning. Lefty sættes også fast to steder på kronrøret, i toppen og i bunden, hvilket skulle fordele belastningen og give en stærkere konstruktion. Ved en almindelig forgaffel bliver belastningen koncentreret om det nederste leje i kronrøret.

Forgaflen har luftventil i bunden af benet og indstilling af rebound i toppen. Den samme knap fungerer som lockout, hvis den trykkes ned. Der kan opgraderes til remote lockout på forgaffel og bagdæmper.

Du kan se en introduktionsvideo fra Cannondale herunder omkring Lefty forgaflen.

Bagdæmper

Bagdæmperen har også fået mere vandring end på SI modellen og det bliver varetaget af en Fox Float Performance Elite DPS EVOL SV med 115 mm vandring. Der kan justeres rebound og lockout’en kan justeres i 3 trin, som har yderligere 3 indstillingsmuligheder. Dermed kan du tune bagdæmperen til præcis din stil, når du vil låse den.

Gear gruppe

Cannondale har valgt at mikse lidt forskellige komponenter fra SRAM. Cyklen kommer med 1 x 12 speed og det er en GX skifter på styret, som står for dette. Bagskifteren er en X01 Eagle 12 speed og kæden er GX Eagle. Kassetten er en Eagle 1275 10-50 tænders kassette med 12 speed og deres 500 % gearudveksling.

Pedalarmene er fra SRAMs eget mærke, Truvativ og hedder Stylo 7K. De er lavet af carbon og på dem er monteret en 32 tands Eagle klinge.

Bremser

Cyklen bliver stoppet af Shimanos XT bremser, som bruger 180 mm rotorer foran og bagpå til at sænke farten. Bremserne leveres med resin bremseklodser og bremsegrebenes vandring kan justeres via en fingerskrue.

Cockpit, dropperpost og saddel

Styret er et Cannondale C3 carbon styr, som er 760 mm bredt og det sidder fast på en 60 mm alu frempind med 8 grader rejsning. Dertil kommer Cannondales egen lockon greb. Dropperposten er en RaceFace Turbine dropper med 150 mm vandring og sadlen er en Fabric Scoop Flat Race med titanium skinner.

Hjul og dæk

Cyklen leveres med tubelss ready Stans NoTubes ZTR ARCH MK3 29″ hjul. De er udstyret med 28 eger fra DT Swiss og selve fælgen vejer 453 gram, hvilket er okay let. De er ifølge Stans designet til trailcykler og den indvendige bredde er 26 mm, hvilket er bredere end de typiske 20-22 mm, som xc cykler ofte leveres med.

Det forreste nav er specielt lavet til Cannondale af DT Swiss, da det jo skal passe på Lefty forgaflen. Det bagerste nav er også fra DT Swiss og her bruger cyklen 12×142 mm og altså ikke boost.

Cyklen leveres med 29″ Maxxis Ardent dæk med Dual Compound, EXO Protection og de er tubeless ready. Fordækket er 2,4″(864 g) og bagdækket er 2,25″(800 g). Maxxis har designet dækkene til trailcykler og de har et ret groft mønster med store sideknopper og et lidt mere fladt mønster i midten, som giver lidt mindre rullemodstand.

Forventninger til testen

Hvad er så mine forventninger til testen? Ud fra Cannondales beskrivelse forventer jeg en cykel, som forhåbentlig kan kombinere det bedste fra xc cykler og trailcykler. Den skulle gerne kunne køre hurtigt ligeud og opad, men stadig have overskud og dæmpning til at takle tekniske nedkørsler.

Jeg har kørt på mountainbike i næsten to år og kan vel betegnes som motionist. Jeg kan både lide at køre hurtigt ligeud, stejle opkørsler og selvfølgelig nedkørsler. Jeg kører primært på singletrack i Nordskoven og Vesterskoven i Silkeborg, men cyklen er også blevet testet i Stendalen ved Viborg. Jeg er ikke den hurtigste, men heller ikke den langsommeste i skoven og jeg vil betegne mig som værende en gennemsnitlig mountainbiker.

Jeg er 184 cm høj og testede en størrelse large.

På sporet

Det første som jeg bemærkede var, at cyklen kontra min egen(aluminium ramme) føltes lettere og jeg kunne godt lide carbon rammens følelse.

Cyklen føltes let i håndtering og på sporet og det skyldes selvfølgelig også hjulene, som er ret lette i forhold til billigere hjulsæt. Det gjorde også, at cyklen var nem at accelerere og holde fart i på lige stræk, hvor jeg følte, at jeg brugte mindre energi end på min egen cykel. Når det gik nedad kunne det også mærkes, at cyklen rullede hurtigt på hjulene, selv om dækkene ikke er de letteste i verden.

Mit første indtryk af cyklens geometri var, at jeg synes, at jeg sad ret oprejst på den. Det hjalp dog at rykke sadlen lidt tilbage og jeg fik til sidst en behagelig sidde position. Jeg mærkede med det samme, at Lefty forgaflen føltes meget stiv og kontant, hvorimod min egen Fox 34 forgaffel føltes lidt blødere.

Lefty’en var nem at styre rundt, men jeg synes, at den var lidt for hård i begyndelsen af vandringen og små rødder mv. blev efter min mening ikke dæmpet så meget. Det kan dog være et spørgsmål om smag og behag. Jeg valgte at lukke 10 psi ekstra ud af forgaflen og herefter synes jeg, at den indledende dæmpning var bedre. Jeg kunne se på o-ringen, at næsten hele dæmperens vandring blev brugt under de forskellige forhold.

Jeg mærkede overhovedet ikke nogen svagheder ved Lefty’en, nav’et eller generelt hele konstruktionen. Den var super hårdfør og stabil. Rebound justeres nemt i toppen og ved at trykke den grønne knap ned låses forgaflen næsten 100 %.

Når den er låst bevæger den sig cirka 1 cm i vandringen og det føltes lidt klonket, hvis man står op og træder hårdt i pedalerne. Jeg kunne mærke, at forgaflen nærmest lavede klonklyde, når den bevægede sig 1 cm og blev stoppet brat. Jeg bruger generelt ikke lockout og derfor generede det mig ikke væsentligt.

Generelt kan man sige, at Lefty’en for mig giver en lidt mere kontant og stram styring og jeg tror, at man enten elsker det eller ikke kan lide den. Jeg er nok mere til almindelige forgafler, men derfor er Lefty’en bestemt ikke dårlig!

Hvis man hellere vil have en “normal” forgaffel kan man købe modellen “SE 2”, som leveres med en Fox 34 float med 120 mm vandring.

Bagdæmperen gjorde, hvad den skulle og jeg kunne ikke udsætte noget på den. På denne cykel sidder bagdæmperen i en 45 graders vinkel kontra en lodret montering på min egen cykel. Jeg kunne tydeligt mærke, at der ikke var så meget “pedalblop” i cyklen, som på min egen og det vil jeg umiddelbart tilskrive den næsten vandrette montering.

Jeg synes generelt, at cyklen var sjov at køre på og den føltes livlig og legesyg på sporet, hvor den ikke var bange for noget som helst. Jeg kørte på blå, røde og lidt sorte spor og cyklen kunne klare det hele.

Jeg er vant til Shimano geargrupper, men jeg var meget imponeret over SRAM setup’et. Jeg kunne godt lide det mere skarpe og kontante gearskift og jeg tror, at jeg vil prøve SRAM næste gang jeg skal have en ny cykel.

Geargruppen har fungeret upåklageligt og selv efter 2 timer i sne, vand og mudder skiftede det stadig stabilt. For mit vedkommende var de 12 gear og 10-50 tands kassetten en god kombination og jeg manglede ikke gear eller udveksling i skoven.

Shimano XT bremserne fungerede godt og havde både fin modulation og bremseevne. Jeg justerede bremsegrebenes vandring en smule ud for at give mere modulation og derefter har jeg ikke rørt dem. Jeg har kørt i rigtig meget vådt vejr og selv om bremserne selvfølgelig mister lidt bremseevne i vådt føre var de stadig stabile og vandet blev hurtigt brændt væk.

Dropperposten fra Raceface havde 150 mm vandring i forhold til min egen Rockshox Reverb Stealth med 125 mm. 25 mm i forskel lyder måske ikke af så meget, men jeg synes pludselig, at vandringen på min egen cykel er for kort nu, hvor jeg er blevet vant til 150 mm.

Jeg foretrak klart Turbine dropperposten over min egen Reverb, fordi den bl.a. var kabelstyret og altså ikke påvirket af koldt vejr, som min egen Reverb døjer med. Derudover synes jeg, at dropperposten var markant nemmere at presse ned i forhold til Reverb.

Dropperposten har været stabil igennem testen, men da jeg for nylig skulle af sted ville den pludselig ikke låse og kunne presses ned, selv om den var i top. Jeg prøvede flere ting og skruede på kablet ved remoten af flere omgange og pludselig virkede den igen og har gjort det lige siden. Jeg skal ikke kunne sige, hvad problemet var.

Ardent dækkene fra Maxxis klarede det fint i det våde vintervejr, men jeg ville nok foretrække et lidt grovere dæk foran og så et Ardent bagpå for stadig at have en lav rullemodstand.

Video af cyklen

Konklusion

Hvem henvender Scalpel SE sig så til? Jeg vil sige, at den er til dem, som både kan lide at køre hurtigt ligeud og opad, men som også gerne vil kunne køre på tekniske nedkørsler og have en xc lignende cykel, som kan klare dette. Kan du køre på tekniske spor med den almindelige Scalpel SI med 100 mm vandring? Ja, det kan du godt, men pga. de 100 mm vandring vil jeg mene, at den kan komme til kort på nogle nedkørsler og jeg foretrækker personligt at have lidt ekstra vandring at give af, når det bliver lidt snørklet eller hvis jeg dummer mig. Efter min mening er 120/130 mm vandring glimrende til danske forhold, hvor man også gerne vil lege lidt med cyklen, men stadig fastholde en ret let og hurtig rullende cykel.

Jeg kan ikke finde nogle graverende fejl ved SE modellen og for mig kombinerer den rigtig godt en xc og trail cykel, som kan klare det hele i Danmark. Kvalitetsmæssigt er cyklen rigtig lækker og Cannondale har haft fokus på alle detaljerne. Om man er fan af Lefty forgaflen eller ej er en smagssag. Jeg vil klart anbefale, at man tager en prøvetur på cyklen og ser den an. Hvis du ikke kan lide den kan du jo bare tage SE 2 modellen i stedet for.

Prismæssigt koster SE 1 modellen vejledende 55.000 kr. Om du så kan prutte lidt om prisen ved din lokale cykelhandler står hen i det uvisse. Det er mange penge for nogen, imens andre finder det rimeligt. 55.000 kr. er mange penge for mig, men ligemeget hvilken cykel jeg testede ville 55.000 kr. altid være mange penge, så det gælder altså ikke kun denne model. Du må selv vurdere, om du synes cyklen er de penge værd.

Jeg synes dog, at det havde pyntet Cannondale at udstyre cyklen med komplet X01 geargruppe i stedet for GX skifter, kæde og kassette. Til prisen ville det også have været lækkert med nogle lette og hurtig rullende carbon hjul. Cannondale producerer jo selv nogen, så det burde være nærliggende at levere den med deres Hollowgram model.

Cyklen er venligst udlånt af Cannondale.

Vejlendende pris: 55.000 kr.

Galleri



Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *