Mikkel Rasmussen har bygget Himmelpind Bike Park

Himmelpind bike park
Mikkel Rasmussen har sammen med sit team af andre frivillige bygget Himmellpind Bike Park. I baggrunden ses Mikkel Skøtt.

I Vejle har Mikkel Rasmussen sammen med sit team af frivillige, bygget Himmelpind Bike Park. Det er en teknisk mountainbikebane med hop, berms og andre forhindringer.

Min puls er oppe og ringe få sekunder efter jeg har sat kursen mod Himmelpind Bike Park i Vejle. På toppen møder jeg Mikkel Rasmussen, der er initiativtager og idéskaber af en ny teknisk udfordrende bike park.

Idéen til parken fik Mikkel tilbage i sommeren 2015. Dengang var han børnetræner for “Raketterne”, men syntes at der manglede faciliteter til at træne på.

” Jeg begyndte at lede efter tekniske faciliteter i området ved Vejle, men måtte desværre konstatere at der ikke var noget til talentmassen, fortæller Mikkel Rasmussen og fortsætter: Mit næste indfald var derfor selv at udvikle faciliteterne. Det tog lang tid at finde et velegnet område hvor det var muligt at få i stand. Nu står vi så her på Himmelpinden, slutter en stolt Mikkel mens han udpeger en bestemt pæl for mig.

Himmelpind Bike Park er placeret i det gamle “Trædeballe Zoo” som i dag er flyttet og nu hedder Givskud Zoo. Pælen han har udpeget er en af resterne fra den gamle elefant indhegning. Ud over pælen er der dog ikke meget som afslører at området tidligere har været anvendt som Zoo.

Himmelpind bike park

Mikkel Rasmussen tager en tur på banen som indeholder berms hvorpå man kan finpudse sin teknik.

Teknikbane af granit, sten og træ

Himmelpind bike park

Her ses Mikkel Rasmussen køre forindringen “Olivia”.

Til gengæld er man ikke i tvivl om, hvad området skal bruges til. På de få kvadratmeter er det lykkedes Mikkel, og resten af hans team af frivillige, at lave over en halv kilometer teknisk udfordrende spor. Til dette har de transporteret sten, granit og træstammer op af bakken på ATV’er og håndkraft. Med de mere end 330 tons materialer er banen da også blevet et kunstværk i sig selv.

” Gap’et “Olivia” er den forhindring jeg bedst kan lide rent designmæssigt. Den har nogle fede detaljer. Fx lægger der store sten op af væggene fortæller en stolt Mikkel der selv har tegnet hoppet. Med et let grin slutter Mikkel: Jeg har lagt mere tid og kærlighed i det hop end de fleste mænd giver til deres kæreste.

Store fremtidsplaner for Himmelpind Bike Park

Selvom første del af banen kun lige er blevet færdig, har Mikkel allerede store fremtidsplaner for Himmepind Bike Park. For at satse endnu mere på udviklingen af talenter, vil han ved siden af den eksisterende bane bygge én bane mere. Banen skal være meget teknisk krævende. På tegnebrættet har Mikkel et kassehop på 4-6 meter, et road-gap hvor man flyver over sporet nedenunder og en wall-ride som er en meget stejl væg man cykler op af.

Udover tilføjelsen af en ekstra bane, har Mikkel ambitioner om, at gøre hele Himmelpind Bike Park til et læringscenter for events og kurser. Til dette vil han invitere nogle af landets bedste instruktører til at holde kurser.

Selvom banen er målrettet talentmassen, ser Mikkel dog gerne at alle kommer og bruger det gratis spor.

Hvilket niveau kræver Himmelpind Bike Park?

Kirstine Faber i Himmelpind Bike Park

Her ses en af mine første ture over forhindringen “Olivia”.

Jeg, Kirstine Faber, har cyklet mountainbike i halvandet år. Jeg vil vurdere mit teknisk niveau til at være middel. Jeg kunne køre hele banen i første forsøg, når alle indsatser var sat på. Efter at have trænet på banen var jeg også i stand til, at cykle hele banen uden indsatser.

Jeg vil ikke mene at banen er for nybegyndere, da den kræver et vis teknisk niveau i svingteknik og kropstilling på cyklen ved nedkørsler. Når man først kan de basale teknikker, er Himmelpind Bike Park et ideelt sted at videreudvikle færdighederne.

Klik på fotoet for at se det i stor

FAKTA

Mængde stammer anvendt: ½ km

Vægt af sten: 100 tons

Vægt af granit: 230 tons

Banens længde: 550 meter fordelt på 3 linjer

Adresse: Vardevej 200, 7100 Vejle (parkering langs vejen, hvorefter der cykles det sidste stykke op.)

Facebook: www.facebook.com/cykelteknikdk



1 kommentar

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *