Hvad får os til at glemme risikoen for skader på mountainbike?

Sandra Bohn er læge, forsker og mountainbiker. Hun bruger sin tid på de sociale medier med blandt andet at fortælle om sammenhængen mellem lægevidenskaben og mountainbiken, og der må vi jo erkende er der er en sammenhæng.

Nedenstående er skrevet af Sandra Bohn, som er kendt på Instagram under navnet MTB_doc

Jeg har været på den fedeste mountainbike tur i Sintra, Portugal. Vejret var fantastisk og der var kilometervis af lækre spor lige ud til Atlanterhavet! Vi ville have mest muligt ud af turen og var afsted de fleste dage fra 9-18. Teknikken gik bedre og bedre, og hver dag kom der mere fart på cyklen. Indtil dag 3. Jeg kørte stærkt, nok også fordi det kan føles mindre anstrengende, men jeg ramte ikke rigtig linjerne og cyklen skred mere under mig. Jeg nåede lige at redde cyklen, inden jeg skred i et støvet sving, lige før kanten.

“Jeg var heldig!” –  Og nærdødsoplevelsen fik mig til at reflektere.

Er det værd at styrte og ende ferien på ét sekund og måske muligheden for at cykle i flere måneder. Da jeg mærkede efter, var mine ben ømme, jeg havde hjertebanken og var svimmel. Jeg cykler jo ikke normalvis 16 timer på 3 dage derhjemme. Faktisk har jeg et kontorjob og cykler 3 timer på en god dag. Jeg vidste jo godt at træthed øger risikoen for skader, men jeg skulle åbenbart mindes om det igen.

For at genopfriske, besluttede jeg mig for at genlæse det forskning jeg har liggende om skader på mountainbike og lave et resumé til jer, så I også ved det.

Hvilke skader sker oftest? 

Man kommer oftest til skade ved at falder frem over styret. De fleste skader på mountainbike er heldigvis fredelige, men en opgørelse af 898 skader fra skadestuen nær ’Whistler Bikepark’, at 50% havde brækket et eller andet og at folk oftest henvender sig med:

  • Brækket skulder/kraveben (13,6%)
  • Hjernerystelse (11,2%)
  • Brækket hånd/finger (4,7%)
  • Brækket albue (4,1%)
  • Brækket ribben (3,6%)

Hvad får risikoen for skader til at stige? 

I et studie hvor man noterede omstændighederne, der havde ført til en skade, fandt man at skader oftest forekom:

  • Om eftermiddagen – når man er træt
  • På hop, krævende terræn og med høj fart – overvurdering af egne evner
  • Ved dårligt vejr, mørke, ny cykel – ændrede forhold

Fra skisport ved man også, at skader sker, når man ikke kender sporet eller er uopmærksom (vi kender alle, at man lige skal snakke med sidemanden).

Hvordan sænker du så risikoen for skader? 

    • Forskning viser, at fysisk god form kan sænke risikoen for skader. Udover cykling kan hjemme-styrketræning være en overkommelig løsning. Jeg laver et 12 minutter program de (fleste) dage, hvor jeg ikke kan cykle.
    • Vurder din form: Hvor meget motionerer du derhjemme i gennemsnit om ugen? Hvor meget er det så rimeligt at lægge oveni når du er på tur? Min tommelfingerregel er allerhøjest 3 gange så meget som jeg plejer. Cykler jeg 10 timer om ugen hjemme kan jeg cykle 30 timer på en uge, når jeg er afsted. Dvs. 3 timer formiddag og 3 timer eftermiddag, jeg er afsted, hvis jeg ellers holder…
    • …Mindst én hviledag. Atleter træner ikke en uge i træk uden restitution, fordi de ved, at de risikerer skader og overtræning.
    • Få undervisning i – og træn køreteknik. Bedre køreteknik er bevist at mindske risikoen for skader.
    • Kend sporet: brug en lokal guide, som kan vise dig de svære sektioner på sporet eller kør sporet første gang i roligt tempo, så du ved hvad sporet byder. Det er ok, at sige at man vil køre langsommere! Ud over at sænke skaderisiko er det bedre for teknik træning og linjevalg.
    • Brug beskyttelse. Der er ikke lavet undersøgelser indenfor moutainbiking, men indenfor skisport er det bevist, at beskyttelse forebygger skader. Hjelm, albue og knæbeskyttere er i mit daglige sortiment. Full-face hjelm og brynje bruger jeg, hvis jeg skal køre downhill.
    • Hvis du er træt, så stop for i dag! I modsætningen til hvad mange tror, så er der altså ingen skam i at lytte til sin krop. Du kan jo altid sige, at du skal hjem og mentaltræne eller lave armbøjninger, hvis du ikke orker at diskutere skaderisiko med din cykel kammerater 😉
    • Og husk så at nyde turen. Mountainbike er heldigvis allermest – og vigtigst – en sund fritidsaktivitet for både krop og sind.

Referencer:

  • Mountain biking injuries, Ansari M., Current Sports Medicine, 2017 vol. 16 (6) pp. 404-412
  • The epidemiology of Mountain Bike Park injuries at the Whistler Bike Park, British Columbia (BC), Canada, Z. Ashwell, A. Gareau, WILDERNESS & ENVIRONMENTAL MEDICINE, 23, 140–145 (2012)
  • www.sundhed.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *